Gå til innhold

Erstatning for Drops garn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er ganske nybegynner på strikking, men har bestemt meg for å prøve meg på en genser. Oppskriften sier jeg skal bruke Drops Melody-garn, men det er ingen butikker i mitt område som selger Drops-garn. Jeg lurer derfor litt på hva jeg kan bruke som erstatning. Handletur mest tråd på Sparkjøp, så håper å finne noe der som kan passe.

jeg har funnet to alternativ, men vet ikke om de er i nærheten av å stemme med Drops Melody:

1. Gjestal Cortona Soft (link: https://www.sparkjop.no/cortina-soft-50gr-garnnoste_524387?level_1=66667 )

2. Gjestal naturgarn (link: https://www.sparkjop.no/naturgarn-50gr-garnnoste_527080?level_1=66661 )

Har dere noen tips til meg?

Anonymkode: f1ed1...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få et helt annerledes resultat med de garnene du foreslår. De er nesten tre ganger så tunge. Jeg ville kjøpt Melody på nett.

Anonymkode: 1cfa1...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg egentlig trenger garnet i dag, så jeg kan ikke handle på nett 🫣

Anonymkode: f1ed1...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at jeg egentlig trenger garnet i dag, så jeg kan ikke handle på nett 🫣

Anonymkode: f1ed1...fbc

Finn en oppskrift tilpasset de garnene du har tilgjengelig

Anonymkode: d6d0b...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på tykkelsen på garnet. På det opprinnelige garnet i oppskriften står det at 50 g tilsvarer ca 140 meter. Se om du finner noe som er omtrent det samme. I tillegg er det opprinnelige garnet en blanding av ull og alpakka og ser ganske fluffy ut, så det kan være vanskelig å finne noe som blir veldig likt.

Kanskje de har strikkeoppskrifter på sparkjøp også, da kan du se om du finner noe som ligner som passer til det garnet de har der?

Anonymkode: 393cc...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandnes garn bruker å ha garn som passer i drops oppskrifter. Dra på en seriøs garnbutikk og få hjelp med riktig bytting. Bruker du spar kjøp garn får du ikke den genseren du ønsker deg. Ellers går det ganske kjapt å få garn i posten, bare styr unna Garnius. Jeg bestiller drops fra en fysisk strikkebutikk i Oslo som også sender, går max tre dager så har jeg garnet.

Anonymkode: bc4b2...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i garnbutikk. Og det du skal se på er strikkefasthet og type garn. På ditt garn står det 14 masker på 10cm og pinne 7. Nermeste j3g kan komme på da er sandenes børstet alpakka alpakka, men den er 12masker på 10cm pinne 7. Så da må du ned en str.

Bris garn har 15masker pr 10cm pinne 7. Så hvis plagget er litt stort så kan du bruke den. Men denne er pusete på en annen måte. 

Du lan også øke pinne str. 

Så beste er vel egentlig for å få det helt riktig, er å bestille riktig garn. 

Ditt garn har også 140 meter pr nøste. Gang det med antall bunter i oppstrift. Børstet alpakka har feks 133 meter pr bunt.  Så da tar du total målet du har på riktig garn. Og deler på feks 133. Da får du riktig antall bunter på feil garn.

Anonymkode: fb0bb...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...