Gå til innhold

Bytte dekkene bak med dekkene foran?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW E-up (forhjulsdrift) og verkstedet har gitt meg beskjed om at dekkene framme er 4 mm og at jeg må kjøpe nye.

Dekkene bak er gode som nye.

Kan jeg ikke bare bytte om på for- og bakhjul?

Anonymkode: 29eae...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 mm er vel innafor?? Kravet er 3 på vinter?

Jeg bytter alltid de beste frem ja

Anonymkode: db88c...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du må kjøpe deg nye ja. Er ulovlig å kjøre med for lite mønster på dem. Og hvis det skjer noe så blir det din feil. Lell om at du har dem på bak enn foran. Så nei. Absolutt nei. Kjøp deg to nye du. 

Anonymkode: 53c89...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan med fordel bytte om dekkene, og sette de beste foran. !

Anonymkode: 4e458...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei du må kjøpe deg nye ja. Er ulovlig å kjøre med for lite mønster på dem. Og hvis det skjer noe så blir det din feil. Lell om at du har dem på bak enn foran. Så nei. Absolutt nei. Kjøp deg to nye du. 

Anonymkode: 53c89...4fe

Og hva er "ulovlig lite mønster"....? 

Sist jeg sjekket er det 3mm på vinterdekk, setter man dekk med 4mm mønster bak så holder de lenge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en VW E-up (forhjulsdrift) og verkstedet har gitt meg beskjed om at dekkene framme er 4 mm og at jeg må kjøpe nye.

Dekkene bak er gode som nye.

Kan jeg ikke bare bytte om på for- og bakhjul?

Anonymkode: 29eae...698

Det både kan og bør du, pass på at du beholder rett dreieretning på dekkene og følg med på mønsteret på bakdekkene så det ikke blir for lite. 

Og husk å ha et forhold til alder på dekkene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (12 timer siden):

Og hva er "ulovlig lite mønster"....? 

Sist jeg sjekket er det 3mm på vinterdekk, setter man dekk med 4mm mønster bak så holder de lenge. 

Dette gjelder jo bare ved jevn slitasje. Er dekkene slitt skjevt kan de være farlige selv om mønsterdybden er innafor.

Anonymkode: 3cea2...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette gjelder jo bare ved jevn slitasje. Er dekkene slitt skjevt kan de være farlige selv om mønsterdybden er innafor.

Anonymkode: 3cea2...898

Om verkstedet sier det er 4mm vil jeg tro det er 4mm, trenger ikke dikte opp noen "dersom". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ajarRun said:

Hvis det er 4mm er det vel bare å bytte dekkene foran? Det er jo veldig nært grensen...

Kjører man konstant på dårlige vinterveier kan jeg være enig. Men setter man de dekkene med 4mm mønster bak så holder de trolig en halv sesong. Å ta ut restlevetid er jo både økonomisk og miljøvennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (16 timer siden):

Kjører man konstant på dårlige vinterveier kan jeg være enig. Men setter man de dekkene med 4mm mønster bak så holder de trolig en halv sesong. Å ta ut restlevetid er jo både økonomisk og miljøvennlig. 

Forsåvid, man må jo se det an. Men krasjer man går vinningen fort opp i spinningen. 

Jeg foretrekker dårlige dekk bak, men NAF og andre anbefaler dårlige dekk foran fordi de mener bakhjulsskrens er farligere og vanskelig å håndtere. Og at hvis man har dårligere grep foran vil man være mer tilbøyelig til å senke fart da man spinner lettere og får mer feedback. Det er lettere å kjenne grensene hvis du har dårlige dekk foran. Men jeg vil heller ha bedre svinging og bremsing.

Hvis det er mye våt vei og slaps er det jo også dumt med lite mønsterdybde. Og hvis man krasjer etter at man har under 3 milimeter kan det jo bli hinnsides dyrt. 

Men så kjører jeg så mye at en millimeter ikke varer, så da er det bare å bestille nye dekk og bytte når de kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...