Gå til innhold

Noen som har blitt trebarnsmamma etter 30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått min andre, førstefødte fyller snart 3 år. Selv er jeg 34, mannen 42.

Kjenner allerede et sterkt behov etter en til, men føler at vi begynner å dra på årene. Kroppen min har virkelig fått juling etter to graviditeter. Noen her som fikk 3 barn etter at de fylte 30? 

Anonymkode: a2ca6...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snittet for førstegangsfødene er over 30, så dette er en søkt problemstilling. 

Anonymkode: 2a837...9b9

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjenner flere som har fått tre barn etter 35..

Anonymkode: 4e784...2bd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Er gravid med nr. 3 nå og er 34 år. Blir 35 noen uker etter at baby er her. Fikk første som 32 åring, nr 2 da jeg var 33 (ble 34, 3 mnd. senere). Nå føler jeg meg heldigvis helt fin og hadde ingen fysiske plager mens jeg var gravid og tiden etter. Så for min del så tror og håper jeg at dette svangerskapet også blir lik de to første og at jeg slipper unna med fysiske plager. 

men, om jeg hadde følt at kroppen min hadde fått «juling» etter to graviditeter så hadde jeg muligens ventet litt med å få nr 3. 

Anonymkode: 98730...d52

Skrevet

Jeg venter nr 2 og har nettopp fylt 38. Første ble født like før jeg fylte 37. Altså du har tid på deg for å få en til, eller flere😅

Anonymkode: 67dbf...803

Skrevet

Om du nettopp har fått andremann, er det jo ikke rart om du føler kroppen har fått juling. Å gå gravid og føde er jo ekstremsport, og kroppen bruker lang tid på å komme seg etter en fødsel enten man er 27 eller 37.

Jeg fikk førstemann da jeg var 29, andremann som 32-åring og tredje da jeg var 35. Følte kroppen fikk mest juling i første fødsel, jeg. Tredje fødsel var klart best, og jeg kunne absolutt født igjen.

Det jeg dog merker er at bekkenet ikke er helt som før. Jeg hadde lite smerter i bekkenet som gravid, men fikk mer smerter etter andre fødsel og etter tredje fødsel. Smertene forsvant etter 6-12 måneder, men fortsatt, nesten to år etter siste fødsel, kan jeg av og til få veldig vondt i bekkenet ved rykk eller skrå bevegelser.

Har dog ikke kapasitet til å følge opp flere enn de tre barna vi har. 

Anonymkode: d53a7...39b

• Liker 1
Skrevet

Er 34 og venter nummer tre. Fikk første da jeg var 27, nummer to da jeg var 31. 

Anonymkode: 79cd8...816

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 35 og det blir minst to, forhåpentligvis tre barn😊

Anonymkode: 631d9...163

Skrevet

Nei, var 28,30 og 34

syns det var brutalt å være gravid som 33/34 åring enn 27/28

Anonymkode: d4c82...d78

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, var 28,30 og 34

syns det var brutalt å være gravid som 33/34 åring enn 27/28

Det kan jo ha hatt å gjøre med at du da hadde to små barn å ta deg av mens du var gravid, ikke alderen i seg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Yodas skrev (48 minutter siden):

Det kan jo ha hatt å gjøre med at du da hadde to små barn å ta deg av mens du var gravid, ikke alderen i seg selv.

Hadde mer problemer med bekken, sykemeldt med kvalme og hodepine, kvalm til uke 22 minst, og hodepine til ca 1 mnd før perm, bekkenet var helt forferdelig, halebeinet var også vondt så måtte ligge på side mye

Skrevet

Er ikke det mest vanlig? Å få tredjemann etter 30

Anonymkode: 10141...026

• Liker 3
Skrevet

Nei, heldigvis ikke, var ferdig med tre før fylte 30👏👏👏

Anonymkode: ac24d...9af

• Liker 2
Skrevet

Hvem vil seg selv så vondt? 🤣 og med en mann på 42, får du sikkert en på spekteret etc, så angrer du på alle sammen til slutt

Anonymkode: ad7dd...eb8

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ingen som har fått 3. mann FØR 35. Dette er helt vanlig. 

Anonymkode: 3414f...44c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem vil seg selv så vondt? 🤣 og med en mann på 42, får du sikkert en på spekteret etc, så angrer du på alle sammen til slutt

Anonymkode: ad7dd...eb8

«På spekteret» igjen😂🙈🙈🙈

• Liker 1
Skrevet

Det er vel helt vanlig..? Jeg var 36 da jeg fikk nr tre. Kjente ingenting til påvirkning av alder i den graviditeten. Man er jo ikke SÅ gammel…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner ingen som har fått 3. mann FØR 35. Dette er helt vanlig. 

Jøss! Fikk barn sent i din familie 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er fullstendig vanlig og normalt å få første barnet etter at man har fylt 30 i de større byene i Norge. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende for HELE LANDET er faktisk bittelitt over 30, så at du spør om noen har fått tredje barnet ved 30 er noe pussig. Det er ikke vanlig på min kant av landet å bruke hele ungdomstiden og tjueårene på å føde unger. Kanskje du kommer fra en liten bygd eller noe der sånt er normalen?

Tall fra Folkehelseinstituttet:

I hele landet har gruppen «svært unge mødre» (under 18 år) og gruppen «unge mødre» (18–24 år) sunket betydelig siden 70-tallet (Figur 2). På landsbasis er gjennomsnittsalderen 30,2 år for førstegangsfødende, mens den var 28,5 for ti år siden. Nå får kvinner i gjennomsnitt sitt andre barn når de er 32,0 år.28. mars 2023
Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jøss! Fikk barn sent i din familie 

I mitt land tenker jeg vi sier. 30 år er gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Norge. Er nok heller du som bor et rart sted. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...