Gå til innhold

når slutte på progresteron

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg går på cyclogest, er 12dpo tenker å slutte snart. Hvor lenge etter dere slutta fikk dere tilbake mensen?

Er det noen som har erfaring med progresteron tablettform?

Evt hva het de? ønsker gjerne å bytte da det er mye gris med stikkpille.

Anonymkode: db983...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du slutte? De fleste fortsetter med progesteron enten til mensen (da slutter man naturlighvis), til positiv hcg test, eller ut uke 12. Er vel ingen forskning at det hjelper å ta det uke første trimester hvis graviditeten først er fastslått, men det gir mange en god følelse og mange velger derfor å fortsette med det. 

Søl ma man nok bare leve med, tenker jeg. Men ja det finnes også tabletter man kan svelge - tror dem har kanskje litt flere bivirkninger? Men snakk med legen din om du er veldig ukomfortabel med stikkpille.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Felleskatalogen står dette om cyclogest:

Ved bekreftet graviditet, skal behandlingen fortsettes i 38 dager fra behandlingsoppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vil du slutte? De fleste fortsetter med progesteron enten til mensen (da slutter man naturlighvis), til positiv hcg test, eller ut uke 12. Er vel ingen forskning at det hjelper å ta det uke første trimester hvis graviditeten først er fastslått, men det gir mange en god følelse og mange velger derfor å fortsette med det. 

Søl ma man nok bare leve med, tenker jeg. Men ja det finnes også tabletter man kan svelge - tror dem har kanskje litt flere bivirkninger? Men snakk med legen din om du er veldig ukomfortabel med stikkpille.

Hei takk for svar, jeg tenker å slutte snart da jeg bare får negative tester og ønsker mensen tilbake. Jeg viste ikke at mensen kom av seg selv, da det er første gang jeg går på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme….

jeg har fått progresteronstøtte, er 11 dpo i dag. Ikke tatt test, men tror ikke jeg er gravid. Trodde ikke mensen kom før man sluttet med tablettene?

Anonymkode: 7c076...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid mensen kommer av seg selv når man bruker progesteron. Jeg får ikke mensen når jeg bruker progesteron støtte.  

Har pleid å få mensen tilbake 2-4 dager etter jeg stoppet med Cyclogest/Lutinus. 

Men ville gått på dem frem til IKM iallefall med mindre du har fått beskjed om noe annet av forskrivende lege. 

HeleneHS skrev (4 timer siden):

I Felleskatalogen står dette om cyclogest:

Ved bekreftet graviditet, skal behandlingen fortsettes i 38 dager fra behandlingsoppstart.

Dette er hva felleskatalogen sier. Som prøvere via ivf får man helt andre antall dager å forholde seg til. Noen skal slutte ved negativt test, noen skal bruke til uke 7, noen til uke 9 og noen uke 12. Så dette er veldig individuelt. Hver enkelt skal bruke sine medikamenter slik de er forskrevet av lege - fordi vi har ulike behov. 

TS kan fint slutte med progesteron nå dersom hun  har nådd test dag og testene er negative. Dersom den skulle vært positiv er det den legen som har forskrevet dem som avgjør hvor lenge TS skal gå på dem. Ikke felleskatalogen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Helene90 said:

Dette er hva felleskatalogen sier. Som prøvere via ivf får man helt andre antall dager å forholde seg til. Noen skal slutte ved negativt test, noen skal bruke til uke 7, noen til uke 9 og noen uke 12. Så dette er veldig individuelt. Hver enkelt skal bruke sine medikamenter slik de er forskrevet av lege - fordi vi har ulike behov. 

TS kan fint slutte med progesteron nå dersom hun  har nådd test dag og testene er negative. Dersom den skulle vært positiv er det den legen som har forskrevet dem som avgjør hvor lenge TS skal gå på dem. Ikke felleskatalogen. 

Ja, enig med deg at det er legen og pasienten i dialog som bestemmer når man skal slutte og dosering. Går selv på Lutinus, men bare 2 tabletter og ikke 3 som står i pakningsvedlegget for eksempel. Men så fikk jeg selv beskjed å avslutte ved mens eller fortsette ut uke 12 ved graviditet.

Å avslutte før IKM høres litt rart ut, har aldri hørt om noen som gjør det, men samtidig kan det jo være fornuftig i samråd med legen.

Tenker det beste er at TS tar dette opp med legen sin, men jeg er litt forundret at det ikke ble gitt instruks helt fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei takk for svar, jeg tenker å slutte snart da jeg bare får negative tester og ønsker mensen tilbake. Jeg viste ikke at mensen kom av seg selv, da det er første gang jeg går på dem.

Er ikke sikkert den kommer av seg selv antakelig. Har selv nettopp begynt med Progesteron og det var det jeg fikk beskjed om fra legen min. Det beste er sikkert å høre med legen hva dem anbefaler 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...