Gå til innhold

Vanlig familiedynamikk og jeg er vanskelig eller hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig vanskelig bakgrunn med dårlig oppvekst, jeg har bearbeidet det gjennom mange år i terapi og det er noe jeg har fortsatt med. 

Jeg har en kjæreste som har barn, der går alt fint, fungerer godt med mor osv. Problemet mitt er at kjæresten min og barnet kan finne på å ta tingene mine og bruke de, noen ganger blir de ødelagt og de sier at det er sånn som skjer og det må jeg tåle. Jeg sier at de kan i det minste spørre meg, men han sier at i en familie så deler man alt. Vi er mye sammen og sist de var her så tok barnet med en ting hjem til dem uten at jeg visste det, tok den med på skolen hvor den fallt i gulvet og ble ødelagt. Kjæresten kjøpte en ny billigere utgave fordi han ikke har råd til å erstatte den da den koster bortimot 5000. 

Jeg reagerte veldig på dette og sa at jeg heretter ville ha beskjed i det minste at de låner/tar med ting slik. Da ble han irritert og sa at jeg reagerer slik pga barndommen min og at jeg ikke fikk ha noe i fred og at jeg må ta det med psykologen min. Jeg er usikker på om han har rett, for det stemmer. Foreldrene mine stjal mine ting for å selge eller gi vekk for å imponere andre, og jeg savnet alltid noe og lette etter det. Men så tenker jeg at jeg heller ikke er helt vanskelig på at jeg i det minste vil bli spurt? Jeg hadde jo sagt ja.

Han bruker den der en del, at hvis det er noe med meg som ikke fungerer så er det fordi jeg hadde en vanskelig familie eller ikke vet hvordan vanlige familier er. Og det stemmer forsåvidt.. Vi bor ikke sammen, men svært nær og går mye inn og ut hos hverandre. 

Anonymkode: d254d...86d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar ikke andre sine ting uten å spørre. Punktum! Spesielt ikke ting av en viss verdi. 
bruksting kan man bruke når man er der det hører hjemme, så lenge man er i stand til det uten å ødelegge noe (du gir ikke 2-åringen fri tilgang til sminkevesken til mamma…) og har i tankene at det er noen andre sin ting, men man tar ikke med seg andre sine ting ut fra hjemmet uten å spørre. 

Anonymkode: b5add...472

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette har ingenting med din barndom å gjøre. Kun at du har en respektløs kjæreste. 

Anonymkode: 6dfca...9bf

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet

Det er ikke deg, det er han og ungen hans. 

Jeg hadde blitt rasende!! 

Spør meg, så kan jeg avgjøre om noe skal lånes ut.

Det er utrolig stygt og manipulerende av ham å si sånne ting, få deg til å tvile på dine egne reaksjoner -fyren kan ikke være helt i vater.

Anonymkode: bb20e...1b4

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg må bare tilføye: 

Og hvis han hadde hatt rett( noe han ikke har), så ville en kjæreste som respekterte deg tilnærmet seg dette på en annen måte: I min familie er jeg vant med at vi gjør sånn, men med din bakgrunn skjønner jeg at det er krevende, derfor skal jeg bli flinkere til å spørre først. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Her har kjæresten din feil. Selv etter 14 års samboerskap, låner jeg ikke min samboers ting, uten å spørre. Barna får heller ikke bruke hva de vil av våre ting.

Så at de tar med seg dine ting, dyre eller billige, uten å spørre, er respektløst. 

Så om du skal snakke med psykologen din om dette, tenker jeg du skal spørre om råd i forhold til hvordan du skal svare og oppføre seg når din kjæreste sier noe slikt. Om hvordan du skal sette grenser. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, man spør før man låner, spesielt hvis man vet at noen er bekymret for tingen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva er «dine ting» da? Det er forskjell på en sjokolade og AirPods… når det er sagt, så er jeg på din side. Er det en ting jeg har dytta inn i hodet på ungene her, så er det at mine ting er mine ting! De kan låne og få, men da må de spørre. Det handler om respekt for andres ting. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjæresten din er på bærtur, og dette har ikke noe med din bakgrunn å gjøre. 

Man tar ikke andres ting uten å spørre om lov. Og det lærer man også ungene sine. OM man låner noe, etter å ha spurt om lov, så skal man erstatte om man ødelegger det. 

Her er det helt ok at du setter grenser, og sier klart ifra at de ikke har lov å ta dine ting uten å spørre deg først. 

Anonymkode: c71d8...346

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Man skal alltid spørre! Er jo normal oppførsel å spørre om man ikke selv eier det.

Men ellers så kjenner jeg også på at jeg innimellom har store problemer med å håndtere sinne mitt når jeg opplever slik respektløs adferd fra barna mine når de bruker sminken min eller har rotet i tingene mine. Det blir en del kjeft på dem da som regel. Man må ha respekt for andres eiendeler og dems rett til å bestemme over de ellers vil jo folk begynne å låse ned tingene sine/lage store murer med piggtråd osv osv. Holder vel med låste dører til boligen og bilen sin eller hva? 

Endret av Fighter83
  • Liker 2
Skrevet

Det er vanlig at man spør eller i hvertfall sier ifra før man låner noe. «Jeg låner skjerfet ditt, jeg.ok?»

Det er vanlig at barn «tyvelåner» eller «glemmer» å spørre.

Det er IKKE vanlig å få lov til å ta med andres dyre ting på skolen(!), det er nok dessverre ikke helt uvanlig at det skjer (AirPods, søskens klær).

Det er veldig vanlig at dette er kilde til diskusjon og krangling i familien, men mest blant barn (jeg har to tenåringsjenter nært i alder…- 3.verdenskrig er løs når det «tjuvlånes»). 
 Det er vanlig at voksne også har enkelte ting som bare ikke skal røres fordi vi er redde for å miste det/det skal bli ødelagt. 

Anonymkode: 300c1...21a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil si det kommer ann på hva det er de låner.

Dattern min låner ofte hårbørsten min, stylingprodikter, sminke etc uten å spørre først - noe som ikke gjør meg noe. Men om det er klær så ønsker jeg at hun skal spørre først, samme med AirPods, vesker og liknende. Ikke fordi jeg tror hun ødelegger det, men i tilfelle jeg selv har planer om å bruke det.

Anonymkode: f45b4...541

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har ingenting med din barndom å gjøre. Kun at du har en respektløs kjæreste. 

Anonymkode: 6dfca...9bf

Dette. Dump ham nå, spar julegaven. 

Anonymkode: 9cc6d...2b7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man tar ikke andre sine ting uten å spørre. 

Bortsett fra stefars sokker, ifølge KG. 

Anonymkode: 9cc6d...2b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har ingen respekt for deg, og han gaslighter deg til å tro at du har psykiske problemer for å kunne ture frem som han vil. 

Anonymkode: 96553...2dc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for bekreftelse om at jeg ikke er totalt urimelig her, jeg føler jeg blir helt låst fast når han trekker frem fortiden min for da tviler jeg på at min reaksjon er riktig. Jeg vet at jeg har triggere og er var på en del ting men at jeg har jobbet hardt med meg selv lenge nå for ikke å la det ta overhånd og. Jeg skal spørre psykologen, som noen foreslo heller, om grenser og i stede for at jeg skal tekkes mer. 

Det som lånes eller tas er mye rart og som jeg sier så er det greit om de spør og jeg vet hvor det er. Men den dyre tingen skulle ikke vært lånt med og ikke havnet på skolen, kjæresten var ikke klar over at den havnet der og barnet ville vise venner og sa unnskyld så det godtok jeg, men er frustrert på at han mener de bare kunne ta med hjem uten å spørre. 

Feks vaffeljern har de tatt med, det oppdaget jeg når jeg skulle bruke det selv og da hadde han hatt det i flere uker. Slike ting. 

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Holder med deg TS, det er ikke normalt å ta andres ting uten å spørre. Jeg har vært gift i 8 år og syns fremdeles det er fint å spørre/bli spurt om å låne. Er ikke mannen hjemme så hender det jeg låner ting uten å spørre men da bare ting jeg vet er ok og som ikke "går ut over" hans bruk. F.eks kunne jeg lånt en genser mens jeg satt i sofaen og så på tv, men jeg ville ikke tatt yndlingsgenseren og gjort hagearbeid i den - da blir den skitten og "går ut over" hans bruk viss du skjønner😅 Vaffeljern er en veldig rar ting å ta med seg uten å spørre😅  

Anonymkode: 782b2...764

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang i hele mitt liv at jeg har tatt med andres eiendeler verdt over 5000kr noe sted og ødelagt det. Ikke at noen har gjort det med mine ting heller. Jeg ville ikke latt disse personene ha tilgang til leiligheten min uten oppsyn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Holder med deg TS, det er ikke normalt å ta andres ting uten å spørre. Jeg har vært gift i 8 år og syns fremdeles det er fint å spørre/bli spurt om å låne. Er ikke mannen hjemme så hender det jeg låner ting uten å spørre men da bare ting jeg vet er ok og som ikke "går ut over" hans bruk. F.eks kunne jeg lånt en genser mens jeg satt i sofaen og så på tv, men jeg ville ikke tatt yndlingsgenseren og gjort hagearbeid i den - da blir den skitten og "går ut over" hans bruk viss du skjønner😅 Vaffeljern er en veldig rar ting å ta med seg uten å spørre😅  

Anonymkode: 782b2...764

Takk for fint perspektiv, jeg tenker litt i de baner selv og selv låner jeg aldri noe uten å spørre med mindre det er småtterier. Kjæresten skulle ha besøk av en tante og ville servere vafler men hadde ikke jern hos seg, så han hadde bare tatt med en gang han var her uten at jeg hadde fått det med meg. Han sa at jeg hadde jo ikke merket det så da hadde jeg ikke hatt bruk for det på lenge, ler litt av det nå 

Skrevet
Jadzia skrev (4 timer siden):

Hva er «dine ting» da? Det er forskjell på en sjokolade og AirPods… når det er sagt, så er jeg på din side. Er det en ting jeg har dytta inn i hodet på ungene her, så er det at mine ting er mine ting! De kan låne og få, men da må de spørre. Det handler om respekt for andres ting. 

Det er hennes ting i hennes hus. De bor ikke sammen. De tok noe ut av huset hennes da de var der.

Anonymkode: 3b0c2...0d7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...