Gå til innhold

Nedbemanning, gravid - når fortelle jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går sikkelig dårlig om dagen og arbeidsplassen min har varslet at bedriften går mot nedbemanning. 

Jeg er gravid i første trimester, og er uvel og trøtt dagen lang. Føler at jeg ikke klarer å gi 100% lengre og  at sjefen min har begynt å merke det. 

Ville dere delt nyheten om graviditeten med sjefen nå, eller venter som vanlig til man er ferdig med ordinær ultralyd? 

Anonymkode: 81970...4ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå, selvfølgelig. Hvorfor lure sjefen? 

Anonymkode: 0b7d3...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun forteller det jo når hun vil, å vente til etter ultralyd er ikke å lure sjefen.

Anonymkode: aafd5...6e9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

LURE sjefen? Sjefen kan da ikke nedbemanne henne først fordi hun er gravid. Men det kan være relevant for sjefen å vite at hennes dalende produktivitet ikke har noe med latskap eller inkompetanse å gjøre, og er forbigående.

Anonymkode: afab0...41f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

LURE sjefen? Sjefen kan da ikke nedbemanne henne først fordi hun er gravid. Men det kan være relevant for sjefen å vite at hennes dalende produktivitet ikke har noe med latskap eller inkompetanse å gjøre, og er forbigående.

Jeg mener at når man VET at man er gravid og blir derfor snart borte fra jobben, men VELGER å ikke fortelle det til sjefen, lurer han ja 

• Nyttig 2
Skrevet

Si det med en gang du vet at du er gravid. Gravide er ekstra beskyttet mår det gjelder jobb, så det er bare bra for deg.

Anonymkode: c4232...733

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg mener at når man VET at man er gravid og blir derfor snart borte fra jobben, men VELGER å ikke fortelle det til sjefen, lurer han ja 

Det er helt normalt å vente til man har vært på feks ultralyd før man forteller det til arbeidsgiver. Skal man si det med en gang man står der med positiv test tenker du? Man har ikke opplysningsplikt før mellom 4 eller 12 uker før man går ut i permisjon avhengig av lengden på permisjonen.

Akkurat i dette tilfellet ville jeg nok gitt beskjed TS siden det er fare for nedbemanning.

Endret av Smågodt23
Lagt til tekst
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si det med en gang du vet at du er gravid. Gravide er ekstra beskyttet mår det gjelder jobb, så det er bare bra for deg.

Anonymkode: c4232...733

En halv sannhet.

I en nedbemanningssituasjon kan det være god mulighet for å luke vekk en som skal i permisjon og få mye fravær pga små barn. 

Ville ikke sagt noe. 

Anonymkode: e518b...3b5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville ikke sagt noe før nødvendig. De kan finne på alt mulig av unnskyldninger for å sparke deg da i nedbemanningsprosessen om de ønsker så.

At gravide er ektra beskyttet, er mest på papiret. Ikke i praksis. Altfor mange, ikke alle, arbeidsgivere, vil utnytte enhver sjanse de har for egen vinning.

Anonymkode: 1518b...b7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går sikkelig dårlig om dagen og arbeidsplassen min har varslet at bedriften går mot nedbemanning. 

Jeg er gravid i første trimester, og er uvel og trøtt dagen lang. Føler at jeg ikke klarer å gi 100% lengre og  at sjefen min har begynt å merke det. 

Ville dere delt nyheten om graviditeten med sjefen nå, eller venter som vanlig til man er ferdig med ordinær ultralyd? 

Jeg har fortalt om graviditet tidlig alle gangene, dette er tredje gang. Har ny arbeidsplass siden forrige, men det ble ikke dårlig stemning etterpå. Jeg tror det er best å si ifra med en gang, så de finner en plan for deg. 

Anonymkode: bd574...160

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En halv sannhet.

I en nedbemanningssituasjon kan det være god mulighet for å luke vekk en som skal i permisjon og få mye fravær pga små barn. 

Ville ikke sagt noe. 

En tanke jeg har vært innom.

Dette er mitt andre barn. Ved første graviditet tok arbeidsplassen det med et smil, men da var vi i en vekstfase med høy omsetting og overskudd 

TS

Skrevet

En halv sannhet.

Ville ikke sagt noe. 

Nemlig

Anonymkode: 9c4c4...347

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville ikke sagt noe før nødvendig. De kan finne på alt mulig av unnskyldninger for å sparke deg da i nedbemanningsprosessen om de ønsker så.

At gravide er ektra beskyttet, er mest på papiret. Ikke i praksis. Altfor mange, ikke alle, arbeidsgivere, vil utnytte enhver sjanse de har for egen vinning.

Anonymkode: 1518b...b7f

Det er dessverre også mitt inntrykk, men som en bruker over påpeker er det relevant for sjefen min å vite at min dalende produktivitet skyldes graviditet og er forbigående. 

Dette er mitt andre barn. Forrige gang ble nyheten mottatt med et smil. Men da var både omsettingen og overskuddet høyt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dessverre også mitt inntrykk, men som en bruker over påpeker er det relevant for sjefen min å vite at min dalende produktivitet skyldes graviditet og er forbigående. 

Dette er mitt andre barn. Forrige gang ble nyheten mottatt med et smil. Men da var både omsettingen og overskuddet høyt. 

Har du grunn til å tro at din stilling står i fare for å bli overflødig?

Anonymkode: af492...bfe

Skrevet

Ville sagt det. Du er jo nesten bedre beskyttet mot oppsigelse når du er gravid

Anonymkode: 5f3fc...576

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 17.29):

Har du grunn til å tro at din stilling står i fare for å bli overflødig?

Anonymkode: af492...bfe

Egentlig ikke… men føler meg utrygg fordi jeg ikke yter 100% om dagen og har for tiden vanskelig prosjekter. 

Men jeg er en av de siste som ble ansatt. Har jobbet der i 2 år. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...