Gå til innhold

Må vi betale SÅ mye i strøm for en enenste varmeovn? Samboer sier det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ovn, en sånn som står på "ben". Ovnen kan enten stilles på 1250 watt, 750 watt, eller 2000 watt til sammen. Usikker på energimerke da det ikke står, men ovnen er et par år gammel. 

Det er kaldt her nå, så jeg ønsker bruke EN ovn for å få varme når vi ikke fyrer. Samboeren min er uenig og sur fordi jeg har tatt frem ovnen, og mener at han har regnet seg frem til at med dagens strømpris vil denne ene ovnen koste 2500 kr ekstra i strøm i måneden. Kan noen forklare meg hvordan det stemmer? 

Anonymkode: 571e4...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge skal du ha den på og hvilken styrke? Og hva er dagens strømpris hos dere? Har han da også tatt med støtten?

Anonymkode: 6fc85...c00

• Liker 3
Skrevet

Strømprisen varierer jo og kan være en helt annen om en uke eller to. 

Oppvarming er en av de tingene som bruker mest strøm, men dere skal jo ikke fryse heller. Dessuten kan du vel slå varmeovnen på og av etter behov.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge skal du ha den på og hvilken styrke? Og hva er dagens strømpris hos dere? Har han da også tatt med støtten?

Tok en rask beregning nå. 2000 w 24 t 31 dager pris på 200 øre (tibber akkurat nå hos meg) gir et forbruk på nesten 3000 kr. Da har jeg ikke tatt med nettleie eller strømstøtte

• Nyttig 4
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Strømprisen varierer jo og kan være en helt annen om en uke eller to. 

Oppvarming er en av de tingene som bruker mest strøm, men dere skal jo ikke fryse heller. Dessuten kan du vel slå varmeovnen på og av etter behov.

Jeg kjenner ingen som ikke fryser for tiden 🥺 Barfrosten gjør det veldig vanskelig å få ok temperatur inne, og strømmen er så dyr selv med strømstøtte at man ikke kan slappe av når man har det varmt hjemme for man stresser sånn med pengene.

Norske politikere har rævkjørt oss fullstendig 😫

Nå løy jeg forresten, den eneste som ikke fryser er venninnen min som er på minstestats ufør, for der betaler NAV strømregningen så hun kan tørre å ha på ordentlig varme hjemme. 

Anonymkode: 20957...762

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han lyver. Ingen klarer bruke 2500 med en ovn på 2000 wat med strømstøtten vi har nå. 

Om ovnen bruker 2000w hele tiden i 24 timer døgnet på full styrke blir utregningen:

2000(wat) x 24(timer) = 48.000

48 x strømprisen . La oss den er 1 kr som er ganske vanlig etter strømstøtten er tatt me. Da blir det i så fall 48 kr per 24 timer om den står på full styrke i 24 timer. Men dem fleste ovnene skruer seg av når en vis temperatur er nådd. Men om du tar utgangspunkt 24 timer full styrke på 2000w blir regnestykket  48 x 30 ( dager )  = 1440

Men mest sannsynlig vil du bruke ovnen kun mens du er våken som utgjør 750 ca i mnd på full styrke og 3-400 er realistisk kalkulering siden dem står aldri på full effekt konstant. 

Sorry men mannen din er en idiot. Ring strømselskapet med høytaler på om han ikke gir seg 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok en rask beregning nå. 2000 w 24 t 31 dager pris på 200 øre (tibber akkurat nå hos meg) gir et forbruk på nesten 3000 kr. Da har jeg ikke tatt med nettleie eller strømstøtte

En ovn med termostat er aldri på 24 timer i døgnet og du har hoppet over strømstøtten. I beste fall vil ovnen koste en krone i timen. Trolig mindre.

Anonymkode: 89c8a...78e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står vel forhåpentligvis ikke på 24 timer i døgnet denne ovnen, men tror estimatet til TS sin sambo ikke er langt unna virkeligheten likevel.

Anonymkode: f7a37...4ab

• Nyttig 3
Skrevet

Den kommer til å brukes ca 4-5 timer maks hver dag. Ts 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du glemmer trekke fra strømstøtten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo worst case, med ovnen på maks hele døgnet, uten at termostaten slår inn. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den kommer til å brukes ca 4-5 timer maks hver dag. Ts 

2kW x 5 timer er 10Kilowattimer, og gir deg et veldig enkelt regnestykke på prisen hver dag. Kanskje står den ikke på maks, eller slår ut på termostaten også, deler av tiden?  

Anonymkode: 28691...e04

Skrevet

Det er spørs hvor mye den står på, hva det vil koste. 

Jeg har en panelovn på 700w som står innstilt på 24 grader. 
Så har jeg en frittstående varmeovn på 2000w, Denne står på fra ca kl 16 til kl 22, og termostaten på medium.
(denne ovnen  Frittstående konvektorovn med vifte, 2000 W | Clas Ohlson )
Jeg har en såpass kald leilighet at det vanligvis er 16-18 grader i stua når jeg kommer fra jobb og setter på ovnen. Første halvtimen står den på full effekt og termostat på høyeste for å få opp varmen i leiligheten. (leilighet på 55 kvm, ekstremt gulvkaldt, åpent mellom stue, soverom, entre og kjøkken)

I november hadde jeg ett forbruk på 1000,-, Det inkluderer begge disse varmeovnene, i tillegg til klesvask, dusj ca annenhver dag, middagslaging hver dag, og i tillegg 3 middager hvor komfyr/stekovn sto på i 3-4 timer. 
Med strømprisene nå (oslo-området), og svært kalde temperaturer, så ligger jeg an til en regning på 1860,-, gitt ett gjennomsnittlig strømforbruk som jeg har hatt de første 5 dagene i desember og hva foreløpig faktura viser for de fem dagene. (ikke medregnet strømstøtte eller nettleie)

så at EN ovn alene skal gi en regning på 2000,- er svært tvilsomt. At den bidrar til økt strømforbruk og regning er derimot helt riktig. 

Anonymkode: 8cf56...c48

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

En ovn med termostat er aldri på 24 timer i døgnet og du har hoppet over strømstøtten. I beste fall vil ovnen koste en krone i timen. Trolig mindre.

Anonymkode: 89c8a...78e

Jeg skrev jo at jeg droppet strømstøtten. Jeg tok worst case basert på tilgjengelig informasjon. Jeg håper da virkelig at TS ikke hadde planer om 2000 w døgnet rundt. Det er heller ikke sagt at denne har termostat, basert på info i HI tolker jeg det som at denne enten er på eller av.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere har vedovn kan dere vel bare fyre? Hva skal dere bruke varmeovn for?

Anonymkode: e474f...4af

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt 6 timer i døgnet med 2000 watt er nok til å få det varmt mens dere er i rommet. (Vår ovn som ligner på denne beskrivelsen har termostat) Strømstøtten gjelder vel over 70 øre, så med nettleie og avgifter kan vi kanskje si 1,30 kr per kWh?

6 timer * 30 dager * 2000 watt * 1,30 kr =500 kr

Anonymkode: 9f2d7...187

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Anonymkode: 

Det er ikke nødvendigvis billigere å fyre med ved enn med strøm. Det kommer an på prisen på veden, og brennverdien (og prisen på strømmen den aktuelle timen, selvsagt)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: e474f...4af

En peis er ikke nødvendigvis billigere å bruke. Kommer helt an på hvor mye man betaler for veden. Men om man har en strømpris på 200 øre betaler man i praksis 101, 25 øre med strømstøtten, og nettleie på rundt 50 øre. Man skal ha kjøpt relativt billig ved for å matche den prisen. 

Men hvorfor har så mange problemer med å forholde seg til strøm som en enhet? Det ligger i ordet, kilowatt-time (kWh). En panelovn som bruker 1000W bruker én kWh i timen. Kostnaden for strøm er øre/kWh. Litt som kroner pr brød. Eller kroner pr liter bensin. En bil bruker 0,6 liter pr mil. Hvor mange liter bensin bruker man da på å kjøre 20 mil? Enkel matte. 

Regnestykket blir ikke såååå mye vanskeligere om man bytter ut brød eller bensin med strøm

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ingen som ikke fryser for tiden 🥺 Barfrosten gjør det veldig vanskelig å få ok temperatur inne, og strømmen er så dyr selv med strømstøtte at man ikke kan slappe av når man har det varmt hjemme for man stresser sånn med pengene.

Norske politikere har rævkjørt oss fullstendig 😫

Nå løy jeg forresten, den eneste som ikke fryser er venninnen min som er på minstestats ufør, for der betaler NAV strømregningen så hun kan tørre å ha på ordentlig varme hjemme. 

Anonymkode: 20957...762

Det er da ikke vanlig å fryse inne, i alle fall ikke for de fleste.

Så dyrt er det ikke.

Vi har varmepumpe og den står på 23 grader og vi lader to biler, en elbil og en hybrid.

Totalt har vi hittil denne måneden en kostnad på 750 kroner og det er inkludert strømstøtte og nettleie. Om det blir like kaldt hele måneden får vi en kostnad på 4.500. Husker for noe år siden hadde vi kostnad på 14.000 for desember og januar.

Anonymkode: 2bfaa...05e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Strømprisen består av strømpris (50% av prisen), nettleie (21% av prisen), statlige avgifter (28% statlige avgifter mva++)..Avhenger av forbruk hvor stor andel nettleie er. Men eksempelet er for et forbruk på ca 10.000kwt  Alle tall er ca.  Det er kun strømprisen man refusjon for.

Gjennomsnittspris hos meg i dag er 153 øre.

Så hva blir det?

153 øre for strømmen pr.kwt.

32 øre i nettleie pr.kwt.

42 øre i Mva + statlige avgifter.

227 øre totalt pr.kwt.

-59 øre strømstøtte

Total 168 øre pr.kwt

Strømstøtten er i dag på 59 øre.  (90% av alt over 87 øre kwt)

Så 1.68 kr.kw. time + 2 kw x 24 timer x 30 dager = 2420 kr.pr.mnd. for 1 stk 2000w varmeovn.

Slik har jeg forstått. Tar gjerne i mot rettledning om jeg har misforstått noe.

Til info: Gjennomsnittsprisen hos meg har de siste 10 årene vært 37 øre.pr.kwt i januar.

Selv med denne "støtten" (man må jo elske spinndoktorene som ga den det navnet). Ap regjeringen er de snille her som støtter oss lizzom. Så flytter man fokuset bort i fra at prisen i praksis er 4-6 ganger høyere enn før kablene og at AP ikke er  i stand til å håndtere dette. Selv etter 3!! utvalg  over 2 år med tåkeprat / lammelse. Så lurer AP hvorfor de ikke lenger er Norges største parti.☺️

Endret av Commander
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Commander said:

Gjennomsnittspris hos meg i dag er 153 øre.

Så hva blir det?

153 øre for strømmen pr.kwt.

32 øre i nettleie pr.kwt.

42 øre i Mva + statlige avgifter.

227 øre totalt pr.kwt.

-59 øre strømstøtte

Total 168 øre pr.kwt

Vil anbefale deg å finne en priskilde som oppgir strømpris inkl.mva og avgifter. Tibber gjør det for eksempel. Tror man hadde blitt gal om CirkleK og Kiwi begynte å oppgi prisene på bensin og matvarer eks.mva, avgifter, tollkostnader, lagerleie og transportkostnader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...