Amistad Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 (endret) Jeg leser på nettet og ser litt filmer. Men føler jeg får ikke helt taket på dette. Er det noen av dere som har personlig erfaring ? Kanskje har gått på slik barneskole, har barn som går der, eller kanskje jobber der som kan fortelle litt i detaljer hva forskjellen er på en vanlig barneskole kontra dette? Endret 5. desember 2023 av Amistad
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Amistad skrev (8 timer siden): Jeg leser på nettet og ser litt filmer. Men føler jeg får ikke helt taket på dette. Er det noen av dere som har personlig erfaring ? Kanskje har gått på slik barneskole, har barn som går der, eller kanskje jobber der som kan fortelle litt i detaljer hva forskjellen er på en vanlig barneskole kontra dette? Barnet mit går på montessori skole. De har aldersblandende grupper, så f.eks 1-3 klasse er sammen. Dette fordi de yngre lærer av de eldre, og de får også gjenntatt stoff flere ganger når de er på ulike modenhetsnivå. Barna har ikke faste plasser, men kan sitte å jobbe hvor de vil i klasserommet. De sitter i vinduskarmen, på gulvet, på sakkosekker osv. De har ikke undervisning, men deltar på presentasjoner hvor en lærer viser frem nytt stoff i mindre grupper. Barna ser selv på en tavle hver morgen hvilke presentasjoner de deltar på i løpet av dagen. Barna velger fritt hva de vil jobbe med, hvem de vil jobbe med og hvor lenge, men skolen setter et krav om at hver dag skal man lese litt, gjøre litt matte og lære noe nytt om verden. Barna fører en loggbok på hva de gjør hver dag slik at lærene følger progresjonen. Målet er at når de har kommet til år 3 så har de jobbet seg gjennom på egenhånd alt materialet som finnes i 1-3års rommet. Skoledagen er litt lengre enn vanlig skole, mot at det ikke er lekser. Vi er veldig fornøyd med å ha valgt montessoriskole. Anonymkode: d67a2...da9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Barnet mit går på montessori skole. De har aldersblandende grupper, så f.eks 1-3 klasse er sammen. Dette fordi de yngre lærer av de eldre, og de får også gjenntatt stoff flere ganger når de er på ulike modenhetsnivå. Barna har ikke faste plasser, men kan sitte å jobbe hvor de vil i klasserommet. De sitter i vinduskarmen, på gulvet, på sakkosekker osv. De har ikke undervisning, men deltar på presentasjoner hvor en lærer viser frem nytt stoff i mindre grupper. Barna ser selv på en tavle hver morgen hvilke presentasjoner de deltar på i løpet av dagen. Barna velger fritt hva de vil jobbe med, hvem de vil jobbe med og hvor lenge, men skolen setter et krav om at hver dag skal man lese litt, gjøre litt matte og lære noe nytt om verden. Barna fører en loggbok på hva de gjør hver dag slik at lærene følger progresjonen. Målet er at når de har kommet til år 3 så har de jobbet seg gjennom på egenhånd alt materialet som finnes i 1-3års rommet. Skoledagen er litt lengre enn vanlig skole, mot at det ikke er lekser. Vi er veldig fornøyd med å ha valgt montessoriskole. Anonymkode: d67a2...da9 vil dette passe for et høysensitivt barn eller best for dem med allerede sterk personlighet og selvtillit? jeg har også lurt på denne type skole. Anonymkode: 481a8...52c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå