Gå til innhold

Dere andre enslige uføre med barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får dere i barne tillegg hver måned utbetalt (etter skatt)

Inspirert av en tråd her. Jeg får ca 11.000 tusen. Husker ikke beløp for hvert barn,men dette er for 3 barn.

Er dette 100% tillegg? Får alle uføre på minstesats det samme beløpet pr barn?

Jeg lever svært godt på dette,samt bidrag,barnetrygd,bostøtte etc. 

Det er mye snakk om at uføre sliter,men det må være dem i forhold eller uten barn??

Jeg mener barnetillegget er høyt i Norge på uføren. Ca 3800 kr pr barn pr måned. 

Anonymkode: 3b9d3...653

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant tråd. Barnetillegget ble vel redusert da Erna ble statsminister  ?

Anonymkode: eac31...cd6

Skrevet

Minstesats er jo ikke mye penger i det hele, barnetillegget får man jo nettopp for at det koster å ha barn? 

De andre utbetalingene du nevner, som barnebidrag og barnetrygd, får jo også de som tjener godt. Altså, du har jo mye lavere inntekt enn gjennomsnittet i Norge? Og det er jo nettopp den levestandarden man sammenlignes mot. At du mener du har en god inntekt er jo bra for deg, men om du sammenligner deg med en person med medianinntekt, med samme antall barn inkl bidrag og trygd, havner du nok i det nederste sjiktet. 

Alt er jo avhengig av hva man mener med god inntekt, hvilke utgifter man har, og hvilken levestandard man ønsker å ha. 

Jeg feks, alene med to barn, uføretrygd på minstesats, hadde hatt mye bedre inntekt og levestandard hadde jeg jobbet innenfor utdannelsen min/mastergraden. Jeg hadde fortsatt fått barnebidrag og barnetrygd. Lønnen hadde bare vært tredoblet hva jeg får i uføretrygd, om ikke mer. 

Anonymkode: 064bc...e45

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg får 3800 kr ca for ett barn. 
Hvordan klarer du å ha ansvaret for tre barn men ikke jobbe? 

Anonymkode: 5b422...34a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minstesats er jo ikke mye penger i det hele, barnetillegget får man jo nettopp for at det koster å ha barn? 

De andre utbetalingene du nevner, som barnebidrag og barnetrygd, får jo også de som tjener godt. Altså, du har jo mye lavere inntekt enn gjennomsnittet i Norge? Og det er jo nettopp den levestandarden man sammenlignes mot. At du mener du har en god inntekt er jo bra for deg, men om du sammenligner deg med en person med medianinntekt, med samme antall barn inkl bidrag og trygd, havner du nok i det nederste sjiktet. 

Alt er jo avhengig av hva man mener med god inntekt, hvilke utgifter man har, og hvilken levestandard man ønsker å ha. 

Jeg feks, alene med to barn, uføretrygd på minstesats, hadde hatt mye bedre inntekt og levestandard hadde jeg jobbet innenfor utdannelsen min/mastergraden. Jeg hadde fortsatt fått barnebidrag og barnetrygd. Lønnen hadde bare vært tredoblet hva jeg får i uføretrygd, om ikke mer. 

Selvfølgelig lønner det seg ha en god jobb. Ikke får man feriepenger heller...MEN jeg sparer mye hver måned,og klarer meg meget godt. Jeg bare synes det er litt interessant at uføre har så lite,for tillegget er jo veldig bra!? Jeg bruker ikke 3800 kr ekstra kun på f.eks mat per måned pr barn. Men mottar høyt bidrag også. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo så godt betalt fra staten Norge vettu, trenger ikke jobbe da

Anonymkode: d260c...936

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lettere ta seg av 3barn enn å jobbe. Planlegge dagene bedre. Hvile mens de er i bhg/skole osv.  Tydeligvis gjelder ikke det samme for deg siden du lurer og bare har 1 barn...

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna mine hadde kunnet vært med på flere frtidsaktiviteter, dyrere aktiviteter. Vi hadde kunne reist på utenlandsferier. Vi hadde hatt råd til mye mer, unt oss mer, og levd det livet jeg hadde ønsket. Istedenfor så styrer pengene det meste, og må innse at mye av det jeg hadde ønsket å gi barna mine av opplevelser, har jeg ikke råd til. Uføretrygd og minstesats, inkl. Barnetillegg på 7000kr før skatt (2barn) er ikke noe annet enn å leve på det som i Norge er i nedre sjiktet.

Og ikke snakk om når barna bikker 18år, og man mister MANGE tusen kr per barn, uavhengig om fe fortsatt bor hjemme og man har forsørgerplikt ut videregående.

Skrevet

Er jo så godt betalt fra staten Norge vettu, trenger ikke jobbe da

Tydeligvis ikke for alle. Derfor jeg startet tråden siden så mange uføre sliter, og lurte da på om barnetillegget er 3800 for hvert barn slik jeg får,eller om andre får mindre. Jeg har lest at det skulle minskes fra 2022....ikke hos meg.

Skrevet

Barna mine hadde kunnet vært med på flere frtidsaktiviteter, dyrere aktiviteter. Vi hadde kunne reist på utenlandsferier. Vi hadde hatt råd til mye mer, unt oss mer, og levd det livet jeg hadde ønsket. Istedenfor så styrer pengene det meste, og må innse at mye av det jeg hadde ønsket å gi barna mine av opplevelser, har jeg ikke råd til. Uføretrygd og minstesats, inkl. Barnetillegg på 7000kr før skatt (2barn) er ikke noe annet enn å leve på det som i Norge er i nedre sjiktet.

Og ikke snakk om når barna bikker 18år, og man mister MANGE tusen kr per barn, uavhengig om fe fortsatt bor hjemme og man har forsørgerplikt ut videregående.

Barnebidrag skal og kan betales av far til etter vgs,og da bør barnet ha en jobb. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lettere ta seg av 3barn enn å jobbe. Planlegge dagene bedre. Hvile mens de er i bhg/skole osv.  Tydeligvis gjelder ikke det samme for deg siden du lurer og bare har 1 barn...

Ts

Noen av oss har tre barn, jobber og betaler skatt. Det går det også

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig lønner det seg ha en god jobb. Ikke får man feriepenger heller...MEN jeg sparer mye hver måned,og klarer meg meget godt. Jeg bare synes det er litt interessant at uføre har så lite,for tillegget er jo veldig bra!? Jeg bruker ikke 3800 kr ekstra kun på f.eks mat per måned pr barn. Men mottar høyt bidrag også. 

Ts

Barnetillegget er jo ikke matpenger for barna? Men skal øke trygden så man har råd til å kjøpe/leie stor nok bolig, fritidsaktiviteter, klær osv osv osv. Mat er jo bare en liten del av utgiftene man har ekstra når man har barn. Den ordinære uføretrygden (minstesats) er jo det enslige får, og er beregnet for å dekke utgifter og kostnader for en voksen.

• Liker 2
Skrevet

Noen av oss har tre barn, jobber og betaler skatt. Det går det også

Så flott du er fornøyd med den løsningen😊 Uføre betaler forresten skatt også,men du er ikke så belest til å være i jobb hører jeg. Tror få kommer utenom skatt😅 

• Nyttig 2
Skrevet

Barnebidrag skal og kan betales av far til etter vgs,og da bør barnet ha en jobb. 

ts

Ja det er far sitt bidrag! Du skal jo bidra med samme sats.

• Liker 2
Skrevet

Ja det er far sitt bidrag! Du skal jo bidra med samme sats.

Nei ikke når far betaler så mye som har gjør pga veldig høy inntekt. NAV som har regnet ut. Går etter inntekt. Her spares mye av bidraget til barna er 18 år. Er barnas penger😊

Ts

Skrevet

Hva har du samlet utbetalt i mnd trådstarter? Med alle bidrag å tillegg netto. 

Skrevet

Jeg har ganske bra inntekt med ett barn. Hva har du som har tre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ganske bra inntekt med ett barn. Hva har du som har tre?

Inntekt som i jobb? Jeg er uføretrygdet. Hvis ikke har jeg minste sats + 3 barne tillegg. Utbetalt etter skatt ca 29.000.

Og 20 tusen til i stønader ca som bidrag ++++

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Inntekt som i jobb? Jeg er uføretrygdet. Hvis ikke har jeg minste sats + 3 barne tillegg. Utbetalt etter skatt ca 29.000.

Og 20 tusen til i stønader ca som bidrag ++++

Ts

Da kan vi jo konkludere med at du har god inntekt, nettopp for at far tjener godt og du tjener lite = mye barnebidrag.

Hadde du fått det samme som meg i bidrag, hadde du nok følt deg en del «fattigere». Å starte tråden her med å si «at alle på minstesats har det jo flott, barnetillegget er stort» osv, blir jo helt feil, når halve i inntekten din er bidrag fra en far som tjener veldig godt og må betale mye i bidrag nettopp for at du tjener dårlig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Du etterspør hvem som er fattige? 

Enslige uføre med høye medisinske kostnader. 

Enslige uføre uten barn utelukket fra leiemarkedet. 

Uføre på minstesats og minstesats AAP som ikke får store barnebidrag. 

Innvandrere på 16 000,- i måneden. 

Folk som av ulike grunner lever på sosialstønad. 

Enslige i pressområder med lav lønn. 

Anonymkode: 7e6e3...471

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...