AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Har en gutt i som ikke har det bra på barskolen. Han var en glad, fin gutt full av livsmot når han begynte I første klasse, nå er han sint, fortvilet og snart ødelagt. Han er under utredning, vil tro han ender opp med høytfungerede autisme/adhd, og han skaper nok mye hodebry for lærerne. Han kan være urolig og ukonsentrert i klassen, og han synes det er slitsomt med de andre elevene, lyder osv. Disse problemene jobber skolen med å finne tiltak som kan passe. Problemet er at det er 4 stk i klassen han hele tiden kommer i konflikt med, og nå er det blitt skikkelig ille. Han er ikke en gutt som lager eller søker trøbbel med andre, men han tåler lite. Og disse 4 guttene har funnet ut dette. Det har pågått i perioder over 2 år der de små erter, sier ting, følger etter min sønn osv Min sønn blir da sinna, og det ender med en konflikt eller en slosskamp, hvor disse da løper gråtende til læreren og forteller hva min gutt har gjort. Problemet er at de "glemmer" å si hva de gjorde for å starte dette, og læreren gidder ikke ta seg bryet med å spørre, hun går rett på å kjefter på min sønn, uten å lot han slippe til. Vi har flere ganger tatt dette opp, men det blir ingen bedring. Og min sønn er så fortvilet, og sier at han bare vil at disse guttene skal slutte å alltid gå der han er, han vil ha fred. Det at han hele tiden får kjeft, men ikke mulighet til å fortelle sin side, har gjort at han har blitt en skikkelig drittsekk mot læreren, og gjør det han kan for å være vanskelig. Itillegg er han sinna og lei av å bli plaget, og veldig på tuppa, og da er lunta ovnenfor andre elever på skolen veldig kort. Bare noen snakker til han, svarer han skikkelig stygt, og han er i ferd med å få stempel som "den slemme" på skolen. Det virker som at han har tatt på seg en maske/rustning, og er ute etter alt og alle, og viser en veldig tøff og likegyldig holdning. Hjemme er han utslitt. Gråter mye, sover dårlig, søker veldig mye nærhet, har null selvtillit. Han er flink til å sette ord på ting ovenfor meg, og sier at han ikke orker mer av å bli plaget hver dag og så bli kalt for slem og få kjeft av læreren. Han er så fortvila og ødelagt, det er hjerteskjærende å se. Han er jo et "problem" på skolen, men jeg tror at han virkelig ikke har det greit, og at denne fra før ukjente oppførselen kommer av at han har det vondt. Hva skal jeg gjøre, hvordan få skolen til å fortså at de MÅ ta hans stemme også på alvor, han trenger å bli sett og forstått, ikke bare bli hakket på hele tiden. Selv ønsker han ikke lenger å gå på skolen. Enn så lenge får jeg han avsted, men det er vondt å få hjem en gutt som knekker sammen i tårer i bilen hver dag når han blir hentet på skolen. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 57b7c...709 3
Amistad Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 får helt vondt inni meg ❤️❤️❤️ Håper det ordner seg raskt. Dette må være uutholdelig for alle sammen. Er skolebytte en mulighet? 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Amistad skrev (1 minutt siden): får helt vondt inni meg ❤️❤️❤️ Håper det ordner seg raskt. Dette må være uutholdelig for alle sammen. Er skolebytte en mulighet? Tusen takk for fine ord ❤️ Skolebytte vil bli veldig vanskelig, da dette er et lite sted uten andre skoler sånn i nærheten, og flytting må bli siste utvei pga søsken. Anonymkode: 57b7c...709 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Tro meg, han blir sett så det holder, de som ikke blir sett er de rolige, stille jentene som må lide hver dag i en klasse med bråkete, urolige gutter. De blir ikke sett fordi lærerne har mer enn nok med å hanskes med disse guttene. Få han i en steinerskole eller Montesorriskole hvor det er mer praktisk læring. Anonymkode: c4563...a85 9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Ta kontakt med PPT! Be om en samtale og forklar situasjonen. Det er også viktig at PPT tar det videre med lærer for en bedre tilrettelegging i skolehverdagen. PPT er skolens og lærerenes veiledere i forbindelse med en elevs utredning og resultatet av den. Trist at læreren ikke skjønner, og ei heller har kunnskap om det som sønnen din blir utredet for og greier å lese hva som foregpr rundt sønnen deres. Det skal bli lettere når dere er ferdig med utfredninge og dere har fått et vedtak fra BUP om tilrettelegging . Vil også i den forbindelse anbefale dere å opprette en Ansvarsgruppe der representanter fra skolens ledelse, lærer og PPT, samt foreldre er representert. Et perfekt fora der en møtes med mellomrom jevne eller ujevne mellomrom for å diskutere tiltak og fremgang Anonymkode: ce019...0be 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tro meg, han blir sett så det holder, de som ikke blir sett er de rolige, stille jentene som må lide hver dag i en klasse med bråkete, urolige gutter. De blir ikke sett fordi lærerne har mer enn nok med å hanskes med disse guttene. Få han i en steinerskole eller Montesorriskole hvor det er mer praktisk læring. Anonymkode: c4563...a85 Jeg bare lurer på om det er faste rutiner og struktur på Steinerskolen og Montesorriskolen ? Det er viktig for elever som TS sin sønn. Løse rammer og flytende oppgaver gjør det vanskeligere. Mest mulig konkret og klare beskjeder Anonymkode: ce019...0be
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg bare lurer på om det er faste rutiner og struktur på Steinerskolen og Montesorriskolen ? Det er viktig for elever som TS sin sønn. Løse rammer og flytende oppgaver gjør det vanskeligere. Mest mulig konkret og klare beskjeder Anonymkode: ce019...0be Har gått på offentlig og steinerskole. Vil si det var like mye struktur og rammer. Anonymkode: be9e6...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Dette er så trist! Vi er i en lignende situasjon med vår sønn. Hjelp er det lite av fra skolen. Vi skal nå flytte, det var siste utvei. Men vi kan ikke fortsette å sende barnet vårt til et sted han ikke trives. Hadde du ikke byttet jobb hvis du sto i lignende situasjon? Anonymkode: f26d6...4d0 1
Nåleputa Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Jeg vet at foreldrene ble med på skolen til en gutt på en skole for å være en trygghet. Jeg vet at denne gutten også ble oppsøkt av en gjeng som likte å se hvor sint denne gutten ble. Tror det løste seg og de andre guttene fant på andre ting å gjøre mår forelderen var med. Det ble satt på «vakt» på denne gutten senere når det ble midler til det, men det funket.
jabx Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har flere ganger tatt dette opp, men det blir ingen bedring. Hvordan har dere tatt det opp? Fysisk møte med skolen? Eller bare kommentert det i forbifarta ved henting eller lignende? Endret 6. desember 2023 av jabx
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Sånn skal det ikke være, får helt vondt av gutten din.. det er dette jeg er mest redd for ved skolestart, selvom barnet mitt blir 4 nå og det er lenge til. Autisme og adhd her også! Skremmende at skoler ikke tar mer tak. Hvordan dette blir håndtert kommer ikke til å løse noenting. Jeg hadde kjørt på med mer hjelp fra bup, de er pliktig til å tilrettelegge for barn med diagnoser på skoler vel? Ellers hadde jeg byttet skole og funnet en som faktisk har kompetanse. Hadde flyttet land og strand for at barnet mitt skulle ha det bra, for tro meg.. om dette fortsetter har dere et barn med store psykiske vansker. Men dere må søke mer hjelp utenifra, og håpe det blir gjort noe der dere er noe. Går ikke det ville jeg ha flyttet. Anonymkode: 0a7c7...890 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en gutt i som ikke har det bra på barskolen. Han var en glad, fin gutt full av livsmot når han begynte I første klasse, nå er han sint, fortvilet og snart ødelagt. Han er under utredning, vil tro han ender opp med høytfungerede autisme/adhd, og han skaper nok mye hodebry for lærerne. Han kan være urolig og ukonsentrert i klassen, og han synes det er slitsomt med de andre elevene, lyder osv. Disse problemene jobber skolen med å finne tiltak som kan passe. Problemet er at det er 4 stk i klassen han hele tiden kommer i konflikt med, og nå er det blitt skikkelig ille. Han er ikke en gutt som lager eller søker trøbbel med andre, men han tåler lite. Og disse 4 guttene har funnet ut dette. Det har pågått i perioder over 2 år der de små erter, sier ting, følger etter min sønn osv Min sønn blir da sinna, og det ender med en konflikt eller en slosskamp, hvor disse da løper gråtende til læreren og forteller hva min gutt har gjort. Problemet er at de "glemmer" å si hva de gjorde for å starte dette, og læreren gidder ikke ta seg bryet med å spørre, hun går rett på å kjefter på min sønn, uten å lot han slippe til. Vi har flere ganger tatt dette opp, men det blir ingen bedring. Og min sønn er så fortvilet, og sier at han bare vil at disse guttene skal slutte å alltid gå der han er, han vil ha fred. Det at han hele tiden får kjeft, men ikke mulighet til å fortelle sin side, har gjort at han har blitt en skikkelig drittsekk mot læreren, og gjør det han kan for å være vanskelig. Itillegg er han sinna og lei av å bli plaget, og veldig på tuppa, og da er lunta ovnenfor andre elever på skolen veldig kort. Bare noen snakker til han, svarer han skikkelig stygt, og han er i ferd med å få stempel som "den slemme" på skolen. Det virker som at han har tatt på seg en maske/rustning, og er ute etter alt og alle, og viser en veldig tøff og likegyldig holdning. Hjemme er han utslitt. Gråter mye, sover dårlig, søker veldig mye nærhet, har null selvtillit. Han er flink til å sette ord på ting ovenfor meg, og sier at han ikke orker mer av å bli plaget hver dag og så bli kalt for slem og få kjeft av læreren. Han er så fortvila og ødelagt, det er hjerteskjærende å se. Han er jo et "problem" på skolen, men jeg tror at han virkelig ikke har det greit, og at denne fra før ukjente oppførselen kommer av at han har det vondt. Hva skal jeg gjøre, hvordan få skolen til å fortså at de MÅ ta hans stemme også på alvor, han trenger å bli sett og forstått, ikke bare bli hakket på hele tiden. Selv ønsker han ikke lenger å gå på skolen. Enn så lenge får jeg han avsted, men det er vondt å få hjem en gutt som knekker sammen i tårer i bilen hver dag når han blir hentet på skolen. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 57b7c...709 Ville byttet skole. Anonymkode: 3f33e...7d3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 For det første er det å melde en 9A sak, slik at skolen er pliktig til å sette i gang tiltak. Alle barn skal ha en trygg skolehverdag, og gutten tin har helt tydelig ikke det. Har dere tiltak, som ikke funker, så ville jeg tatt en telefon til statsforevalteren. Anonymkode: 4405c...4a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Høres litt ut som min stesønn. Jeg forstår problemstillingen, men det er jo i bunn og grunn den som utagerer og tyr til vold som blir problemet. Erting, mobbing og utestengning er dessverre noe de fleste barn er borti. Lærere er nødt til å bryte inn når det blir vold, og av hensyn til andre barn gjøre noe med det. Som barn ble jeg alltid satt mellom to utagerende gutter for å roe situasjonen. Og jeg husker hvor lei mine foreldre ble av guttenes foreldres snakk om at de alltid var så misforstått. Hvis dere byttet skole, hvordan vet du at det ikke blir likedan der? Anonymkode: 10689...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres litt ut som min stesønn. Jeg forstår problemstillingen, men det er jo i bunn og grunn den som utagerer og tyr til vold som blir problemet. Erting, mobbing og utestengning er dessverre noe de fleste barn er borti. Lærere er nødt til å bryte inn når det blir vold, og av hensyn til andre barn gjøre noe med det. Anonymkode: 10689...ce2 Lærerne er jo nødt til å bryte inn FØR det ender med utagering. Man skal ikke finne seg i å bli plaget i to år. Anonymkode: 4405c...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Du må be om et møte med læreren og rektor. Og så må du formidle dette klart og tydelig. Du må si at en lærer som helt tydelig gir blanke i å høre alle versjoner ikke er noe dere kan fortsette med. (Du trenger rektor) Og så må du formidle at dersom dette fortsetter vil du klage læreren inn for mobbing. Ved konflikter mellom elever skal en lærer høre på alle versjoner og - som rasjonell voksen - vite at begge parter forteller sin versjon. Ingen av versjonene er sannheten - de er begge delvis sannhet, delvis fiksjon. Læreren kan ikke avgjøre hvem som har mer eller mindre «rett» fordi læreren ikke er et etterforskende organ. Læreren kan heller ikke avgjøre skyld, fordi læreren ikke er en domstol. At en voksenperson med ansvar for barn ikke vet slike enkle logiske fakta (foreldre inkludert) er bekymringsverdig, Du kan melde dette inn som en 9A sak. Men det er ikke slik at ditt barn ikke har det fulle og hele ansvar for at han velger å ty til vold. De andre barna tyr til verbal erting, ditt til slag. Du vil, gitt at dette blir ordentlig sett i kortene, ende opp med å være foreldre til den skyldige part blant barna. Hovedproblemet her er lærerens manglende evne eller vilje til å være voksen i situasjonen. Anonymkode: 5968e...9de 1 2
Surriball Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Dette er jo mobbing. Det er åpenbart at du må melde 9A sak og involvere rektor. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: For det første er det å melde en 9A sak, slik at skolen er pliktig til å sette i gang tiltak. Alle barn skal ha en trygg skolehverdag, og gutten tin har helt tydelig ikke det. Har dere tiltak, som ikke funker, så ville jeg tatt en telefon til statsforevalteren. Anonymkode: 4405c...4a4 Dette. Du må melde det for å tvinge skolen til å ta det alvorlig. Anonymkode: df8cc...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Har en gutt i som ikke har det bra på barskolen. Han var en glad, fin gutt full av livsmot når han begynte I første klasse, nå er han sint, fortvilet og snart ødelagt. Han er under utredning, vil tro han ender opp med høytfungerede autisme/adhd, og han skaper nok mye hodebry for lærerne. Han kan være urolig og ukonsentrert i klassen, og han synes det er slitsomt med de andre elevene, lyder osv. Disse problemene jobber skolen med å finne tiltak som kan passe. Problemet er at det er 4 stk i klassen han hele tiden kommer i konflikt med, og nå er det blitt skikkelig ille. Han er ikke en gutt som lager eller søker trøbbel med andre, men han tåler lite. Og disse 4 guttene har funnet ut dette. Det har pågått i perioder over 2 år der de små erter, sier ting, følger etter min sønn osv Min sønn blir da sinna, og det ender med en konflikt eller en slosskamp, hvor disse da løper gråtende til læreren og forteller hva min gutt har gjort. Problemet er at de "glemmer" å si hva de gjorde for å starte dette, og læreren gidder ikke ta seg bryet med å spørre, hun går rett på å kjefter på min sønn, uten å lot han slippe til. Vi har flere ganger tatt dette opp, men det blir ingen bedring. Og min sønn er så fortvilet, og sier at han bare vil at disse guttene skal slutte å alltid gå der han er, han vil ha fred. Det at han hele tiden får kjeft, men ikke mulighet til å fortelle sin side, har gjort at han har blitt en skikkelig drittsekk mot læreren, og gjør det han kan for å være vanskelig. Itillegg er han sinna og lei av å bli plaget, og veldig på tuppa, og da er lunta ovnenfor andre elever på skolen veldig kort. Bare noen snakker til han, svarer han skikkelig stygt, og han er i ferd med å få stempel som "den slemme" på skolen. Det virker som at han har tatt på seg en maske/rustning, og er ute etter alt og alle, og viser en veldig tøff og likegyldig holdning. Hjemme er han utslitt. Gråter mye, sover dårlig, søker veldig mye nærhet, har null selvtillit. Han er flink til å sette ord på ting ovenfor meg, og sier at han ikke orker mer av å bli plaget hver dag og så bli kalt for slem og få kjeft av læreren. Han er så fortvila og ødelagt, det er hjerteskjærende å se. Han er jo et "problem" på skolen, men jeg tror at han virkelig ikke har det greit, og at denne fra før ukjente oppførselen kommer av at han har det vondt. Hva skal jeg gjøre, hvordan få skolen til å fortså at de MÅ ta hans stemme også på alvor, han trenger å bli sett og forstått, ikke bare bli hakket på hele tiden. Selv ønsker han ikke lenger å gå på skolen. Enn så lenge får jeg han avsted, men det er vondt å få hjem en gutt som knekker sammen i tårer i bilen hver dag når han blir hentet på skolen. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 57b7c...709 Be om et møte med lærer sammen med ledelsen og sosiallærer. Det trengs at noen observerer barnet ditt, både i timen og i friminutt for å se når og hvordan konflikter oppstår. På min skole er dette noe av det første vi gjør når elever strever. Vanskelig å sette inn gode og riktige tiltak uten at man vet hva som er triggende for det enkelte barn. Du kan selv kalle inn til et slikt møte. Har opplevd at foreldre har gjort det i mine klasser og jeg synes det er veldig positivt for et godt samarbeid. Det har hendt at jeg ikke har visst om problemene fordi barna har skjult dem for meg, andre ganger har jeg allerede startet arbeidet for å få bedring, og atter andre ganger er det jeg som har kalt inn til slike samarbeidsmøter. Min erfaring er at når de voksne samarbeider blir det lettere for barna. Lykke til. Anonymkode: a71bb...80c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 Vår datter på 11 år er ekstra følsom, blir mentalt sliten ved mye støy, uro, bråk, tar lett til tårer, har blitt utredet hos bup og fått beskjed om at hun er høysensitiv. Hun har så langt i skoleløpet fått kommentarer og bemerkninger som sladrehank, sytepave, irritasjonsmoment, og styggere ting. Dette ble håndtert av lærer pp småskoletrinnet. I høst har hun litt plaget verbalt av en medelever i klassen(stadig blitt kommentert på, sagt ufine ting om matpakke, hennes person o.l. Hun sa ifra til eleven , og til lærere. De forsøkte, men da hun begynte å vise tegn på dårlig søvn, veldig sliten etter skolen (orker ikke fritidsaktiviteter), og hun stadig nevnte flere episoder i økende grad, sendte vi mail til skolen. Resultatet ble en aktivitetsplan mwd tiltak som ble evaluert i 2 møter etterpå(ca 3 uker mellom hvert møte. Det hjalpvrldig, eleven har sluttet med alle kommentarer, hun ønsker å gå på skolen igjen. Anonymkode: 994ff...b1f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå