AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 I år sto det i arrangementsbeskrivelsen at 200-400 kr er passelig sum å kjøpe for. Altså 400,-?? Går det ikke an å ha litt edruelige ønsker når man ber om gratisbidrag? Jo, jeg kan absolutt gi for bare 200,- hvis jeg ønsker det, men jeg synes likevel ikke noe om den såpass store summen, for man føler seg gjerrig om man legger seg på 200,-. Man burde heller si 150-200,-. Ønsker man å gi mer, kan man heller gi flere gaver a 200,- slik at enda flere barn og ungdommer får noe. Når det bikker 200,- er jo dette mer enn ungene her gir til til vennene sine. Jeg vil tro flere hadde følt de kunne bidratt dersom det var snakk om opptil 200,- pr gave. Anonymkode: 0e848...8da 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Jeg skjønte ikke økonomi-spørsmålet. Anonymkode: ae527...c44 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes det er helt greit, det er vel stort sett gaver som skal komme fra familie? Ikke venner. De har i hvert fall i Trondheim mange flere givere enn mottakere, så da trenger ikke de som synes det blir for dyrt bli med. Anonymkode: e7292...eff 12 3
malifika Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Ja, la oss gi barna fra familier som er mindre heldige smulene etter våre egne barns kinderegg! De får nøye seg med dette. De er jo så dårlig stilt at 200 kr er jo en formue for dem, ikke sant? Du sier det virker gjerrig hvis man gir 200 kr, det ER gjerrig. Man får virkelig ingen ting for den summen idag. 200 kr er et fint bidrag å donere til en organisasjon, det er også et fint beløp å kjøpe for til noen som har alt de trenger. Men, som gave til et barn av en fattig familie i 2023 så er det for lite. Barn av fattige familier ønsker seg akkurat det samme som alle andre barn og jeg syntes faktisk ikke at de skal bli avspist med noe symbolsk til 200 kr bare fordi de ikke er godt vant i utgangspunktet. Skal man først glede dem ved å gi dem noe så får man gi så det monner syntes jeg. Har man ikke mulighet til å gi for 400 så er det alt i orden men, da har man faktisk ikke råd til å bli med på dugnaden. 28 6 14
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Ting til barn for 200 er gjerne billig plastræl som dreper miljøet og varer i 2 dager før det er ødelagt. Et blad på butikken til barn koster nesten 200. For 150 tror jeg du kun får en pk 5 tusjer, og kanskje en liten prompepute. Anonymkode: 3ad60...61b 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Synes vel heller den summen var snau. Kunne godt vært 300-500 kr. Skal en først gi en gave som en unge som ellers får lite, kanskje den eneste ordentlige julegaven barnet får - ja, da bør det virkelig være noe skikkelig, som virkelig kan glede. Flott gjort at de setter en veiledende prisgrense uansett. Alt for mange gir søppel, skrot og mener ‘dette må fattigfolk bare bli takknemlige for’. En bør virkelig gi donere bedre gaver enn hva ungene gir vennene sine av smågaver…. Ellers kan en like så godt la være. Anonymkode: ace75...bbd 15 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Jeg gir gave for tusen, det går til et barn som tross alt har veldig lite fra før. Anonymkode: 9ac3c...d0c 1 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 malifika skrev (5 timer siden): Ja, la oss gi barna fra familier som er mindre heldige smulene etter våre egne barns kinderegg! De får nøye seg med dette. De er jo så dårlig stilt at 200 kr er jo en formue for dem, ikke sant? Du sier det virker gjerrig hvis man gir 200 kr, det ER gjerrig. Man får virkelig ingen ting for den summen idag. 200 kr er et fint bidrag å donere til en organisasjon, det er også et fint beløp å kjøpe for til noen som har alt de trenger. Men, som gave til et barn av en fattig familie i 2023 så er det for lite. Barn av fattige familier ønsker seg akkurat det samme som alle andre barn og jeg syntes faktisk ikke at de skal bli avspist med noe symbolsk til 200 kr bare fordi de ikke er godt vant i utgangspunktet. Skal man først glede dem ved å gi dem noe så får man gi så det monner syntes jeg. Har man ikke mulighet til å gi for 400 så er det alt i orden men, da har man faktisk ikke råd til å bli med på dugnaden. Altså, man kan finne mange fine ting på salg til 200 kroner. Jeg har selv kjøpt en fin, dyr ting til det ene barnet på salg til 189 kroner. I disse dyrtider er det faktisk uhørt å operere med slike summer. Anonymkode: 6b519...f16 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, man kan finne mange fine ting på salg til 200 kroner. Jeg har selv kjøpt en fin, dyr ting til det ene barnet på salg til 189 kroner. I disse dyrtider er det faktisk uhørt å operere med slike summer. Anonymkode: 6b519...f16 Hvis du selv er for fattig til å spandere på mer enn 200 kroner så trenger du jo virkelig ikke å være med på en sånn dugnad? Jeg gir ikke, men unner da likevel de fattige barna å få noe fint. Anonymkode: b980c...d05 13 2 6
Gjest ti10 Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 malifika skrev (5 timer siden): Ja, la oss gi barna fra familier som er mindre heldige smulene etter våre egne barns kinderegg! De får nøye seg med dette. De er jo så dårlig stilt at 200 kr er jo en formue for dem, ikke sant? Du sier det virker gjerrig hvis man gir 200 kr, det ER gjerrig. Man får virkelig ingen ting for den summen idag. 200 kr er et fint bidrag å donere til en organisasjon, det er også et fint beløp å kjøpe for til noen som har alt de trenger. Men, som gave til et barn av en fattig familie i 2023 så er det for lite. Barn av fattige familier ønsker seg akkurat det samme som alle andre barn og jeg syntes faktisk ikke at de skal bli avspist med noe symbolsk til 200 kr bare fordi de ikke er godt vant i utgangspunktet. Skal man først glede dem ved å gi dem noe så får man gi så det monner syntes jeg. Har man ikke mulighet til å gi for 400 så er det alt i orden men, da har man faktisk ikke råd til å bli med på dugnaden. Skjerp deg, sånne holdninger er det som gjør at folk blir skeptiske til å gi, og ikke minst gjør det at de som får hjelp, blir uglesett. Og at om man ikke har råd til å gi 400, så skal man la være? Hva er det med deg? Hva er det som gjør at du kjenner deg berettiget til å uttale deg på vegne av alle mottakerne av julehjelp? En gave til 200 er da mye bedre enn ingen gave. Man kan da få kinobillett, tegnesaker, sminke, lue, votter, bøker og mye annet til den summen.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 malifika skrev (5 timer siden): Ja, la oss gi barna fra familier som er mindre heldige smulene etter våre egne barns kinderegg! De får nøye seg med dette. De er jo så dårlig stilt at 200 kr er jo en formue for dem, ikke sant? Du sier det virker gjerrig hvis man gir 200 kr, det ER gjerrig. Man får virkelig ingen ting for den summen idag. 200 kr er et fint bidrag å donere til en organisasjon, det er også et fint beløp å kjøpe for til noen som har alt de trenger. Men, som gave til et barn av en fattig familie i 2023 så er det for lite. Barn av fattige familier ønsker seg akkurat det samme som alle andre barn og jeg syntes faktisk ikke at de skal bli avspist med noe symbolsk til 200 kr bare fordi de ikke er godt vant i utgangspunktet. Skal man først glede dem ved å gi dem noe så får man gi så det monner syntes jeg. Har man ikke mulighet til å gi for 400 så er det alt i orden men, da har man faktisk ikke råd til å bli med på dugnaden. Hvis man ikke tror det er mulig å kjøpe noe brukbart for 200 kroner, vet man ikke hvordan det faktisk er å leve sparsommelig, og måtte disponere pengene slik at man kan få mest mulig for dem; det er utrolig mye man kan få for 200 kroner idag forutsatt at man ikke handler i den dyreste butikken når det ikke er tilbud. Anonymkode: 38cf9...67f 11 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Ser ikke helt problemet. Er som regel de som har til overs som gir. Det er ikke mye du får kjøpt til 150kr i dag. Synes oppgitt sum er helt greit. Selv kjøper jeg for ca 500kr. Anonymkode: 3e881...7d5 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 Hvis du ikke har råd til å gi så ikke meld deg på? 400 kr er virkelig ikke en sinnsykt høy sum, og det står opptil, vil du spare en tohundrelapp på å være gjerrig på et frivillig veldedighetsprosjekt så gjør det. Anonymkode: 4a03c...3dd 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Jeg gir alltid en litt dyrere gave enn jeg må, fordi jeg tenker at dette kanskje er den ene skikkelige gaven dette barnet får, og gaven skal kanskje komme fra en familiemedlem, kanskje til og med mor/far. Anonymkode: 5c8b6...196 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 Familien våres har levd veldig sparsommelig siden sommeren pga jeg ble syk. Samboer har ofte klaget på hva vi bruker pengene på. Men når han så meg pakke inn en pakke til en mor som ønsket seg leker til barna (brukte). Så måtte han innse at vi har alt vi trenger, all maten vi kan kjøpe og vi har råd til julegaver selv om det ikke blir mange. Jeg har sendt av gårde 5 pakker med leker som nesten ikke er brukt og nå kan glede 8 barn. Jeg er heldig tross sykdom og lavere inntekt. Anonymkode: cd8b0...375 3 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Nå har jo priser på alt steget, og man kan fort slite med å finne skikkelige gaver som ikke er billig ræl til under 200kr. Anonymkode: 09904...bb1 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Gaver for 200 er ikke julegave. Hvis det er sånn at man må legge seg under 400 så har man faktisk ikke råd til å være med på dette. Og ja det er dyrere enn barna dine gir til vennene sine, det er ment å være hovedgaver. Anonymkode: 7539e...fb2 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 Vi kjøper for ca 250 kr til alle tantebarn, og det samme gjør tanter og onkler til våre barn. Det er FULLT mulig å få noe fint for den prisen. Dette har vi kjøpt til våre nieser/nevøer i år: -gavekort på butikk eller starbucks eller kino -Squishmallows (store) på Black Friday-salg -Panduro hadde stort black Friday-salg med mange rabatter, fikk tak i mange godkvalitets-farger/tegnesaker der -Fotballsaker på Biltema (pakke med bl.a. fotballkjegler, dommerfløyte mm) -Brettspill (lett å finne tilbud i førjulstiden) Anonymkode: ce0d0...2c9 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du selv er for fattig til å spandere på mer enn 200 kroner så trenger du jo virkelig ikke å være med på en sånn dugnad? Jeg gir ikke, men unner da likevel de fattige barna å få noe fint. Anonymkode: b980c...d05 Jeg er ikke for fattig, jeg ser ikke poenget med å betale mer for noe man kan kjøpe til mye lavere pris. Bruker du å kjøpe absolutt alt til full pris og overbetale? Anonymkode: 6b519...f16 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 MÅ det være hovedgaver? På facebooksidene står det at det skal være upraktiske og morsomme julegaver. Anonymkode: ce0d0...2c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå