Gå til innhold

Noen som har erfaring med å ha 2 hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F eks to hannlabradorer. 

Fikk du begge samtidig? Eller noen år i mellom?

Blir det mye leking i stuen eller sender du de ut i hagen? 

Anonymkode: 97d3b...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en hann og ei tispe. Voksen og valp. Leker ikke noe særlig sammen. Kan leke sammen om jeg er med. 

Skrevet (endret)

Har hatt opptil 5 hunder samtidig og har per i dag 2 stk. Min erfaring er at det bør være minst 2 års aldersforskjell på hundene, både for deres del men også for min egen. Var tungt og tøft å miste to jevngamle hunder med 3 ukers mellomrom...

Tillater ikke voldsom lek inne, så all leking hundene imellom skjer ute, 

Endret av Svisle
Rettet opp skriveleif
  • Liker 2
Skrevet

Har stortsett alltid hatt to hunder samtidig. Alltid en hann og ei tispe. De to første var ganske jevngamle, og de herjet mye første året, etter det var de rolige. Ene døde og jeg fikk en 5 års hannhund. Han og tispa jeg hadde fra før ble bestevenner fra første stund. Så døde tispa etter 5 år og vi fikk valp til hannhunden som da var blitt gammel. Han ble som en unghund igjen, stura og ble gammel når han ble alene. Han levde i 3 år sammen med valpen. Nå har vi bare en hund, og har hatt det siden i sommer. Tror alle synes det er litt trist, så mulig vi får en til etterhvert😊 To hunder anbefales, de har så mye glede av hverandre❤️

Men å skaffe to jevngamle hannhunder tror jeg det kan bli bråk av.

Anonymkode: 1ae5b...924

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke vanskelig å ha tispe og hannhund sammen uten å kastrere? Har forstått det sånn at det er strengt å kastrere hunder i Norge 

Anonymkode: d7e05...d34

Skrevet

Det bør være minst 2 år mellom hundene. Det er enklest for alle parter at én er voksen. 

Jeg har to tisper. Det er perioder av året hvor de leker mer enn vanlig, perioder hvor de er ekstra kosete med hverandre, og perioder hvor de skal kose men også irritere hverandre. Det varierer gjennom året (ut i fra hvor i syklusen de er). De får utrolig mye glede i hverandre, men det er jo selvfølgelig mer jobb med to. 

Anonymkode: a9b71...722

Skrevet

Jeg har alltid hatt mellom to og tre samtidig. Har nå to hannhunder, med to år mellom seg. Det er veldig koselig og de får mye glede av hverandre gjennom lek og selskap. 

Anonymkode: 7e097...9ad

Skrevet

Jeg hadde en husky fra før på 8 år. Så fikk vi en ny husky på 4 mnd. Samme rase, men ekstremt forskjellig. Veldig slitsomt med to så store hunder som jeg ikke klarte gå tur med samtidig. 

Anonymkode: dcd88...d04

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 18.27):

Er det ikke vanskelig å ha tispe og hannhund sammen uten å kastrere? Har forstått det sånn at det er strengt å kastrere hunder i Norge 

Anonymkode: d7e05...d34

Ingen problem å få kastrert om man ønsker er min erfaring. Forrige tispa jeg hadde var kastrert etter første løpetid. Hun jeg har nå er ikke det. Var litt styr med tispe med løpetid og hannhund ja😅 Men etter første løpetid roet han seg ned, brydde seg ikke før hun sto, å da ble det noe styr å hyling fra begge parter noen dager. Men gikk egentlig greit. Vi stressa ikke så mye med det, størrelsesforskjellen var så enormt stor, at tror selv uhell hadde blitt vanskelig🤣

Anonymkode: 1ae5b...924

• Liker 1
Skrevet

Har alltid hatt 2 hunder, en stor og en liten. Har nå tispe og hannhund og det går fint, må bare passe på å holde de adskilt når stå-dagene er i løpetiden. Ville ikke hatt 2 store hunder, det kan lett bli styr😬 Fremover vil vi nok gå for det å ha 2 små hunder med tanke på barnebarn og det at vi blir eldre😉

Anonymkode: 33876...7af

Skrevet

Hadde to hunder, og de hadde mye glede av hverandre. Men, litt problematisk at den ene var mye større og voldsom, så vi måtte passe mye på om de var løse ute sammen. Inne var de rolige. Fikk små barn mens vi hadde to og hadde mye dårlig samvittighet over at jeg ikke følte jeg hadde tid og overskudd nok til dem. Nå er det bare en, og det føles bedre for samvittigheten. Vil nok helst ha to hunder på ca samme størrelse den dagen småbarnstiden er over og hverdagsrutinene melder seg igjen.

Anonymkode: 9994c...59a

Skrevet

Og, jeg ville hatt aldersforskjell. Personlig syns jeg mellom 2-4år imellom dem er ideelt. Opplever at hunder som har vært alenehunder og plutselig skal introduseres for en ny i 5+år kan være ganske sære (ikke en regel, men det skjer at de absolutt ikke setter pris på å skulle dele tilværelsen med en ung dust).

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde to hunder, og de hadde mye glede av hverandre. Men, litt problematisk at den ene var mye større og voldsom, så vi måtte passe mye på om de var løse ute sammen. Inne var de rolige. Fikk små barn mens vi hadde to og hadde mye dårlig samvittighet over at jeg ikke følte jeg hadde tid og overskudd nok til dem. Nå er det bare en, og det føles bedre for samvittigheten. Vil nok helst ha to hunder på ca samme størrelse den dagen småbarnstiden er over og hverdagsrutinene melder seg igjen.

Hvorfor er det bedre for samvittigheten å bare ha én? Når de er to, så har de jo i hvert fall hverandre og kan kanskje aktivisere hverandre også.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke hatt to hannhunder sammen, men har hatt to tisper, og hannhund og tispe. De første var det to år mellom, og de andre var det vel 8 år mellom. Begge deler har fungert godt. Det blir veldig mye mer hår og sand inne, synes det er veldig stor forskjell på 1 og 2 hunder, vs 2 og 3 (vi passer noen ganger hund i lengre perioder og har da 3). Vokste også opp med 1-3 hunder opp gjennom.

Det er mye mer jobb med trening og veldig vanskelig å trene den hunden som kan minst uten at det blir ugreit for den andre hunden. Og ofte kan de ta etter hverandre. Hvis den ene begynner å bjeffe, begynner gjerne den andre også, uten at den aner hva som bjeffes på. Og dessverre er det ofte så den flinkeste tar etter den mest ugreie hunden, ikke motsatt dessverre 😅

Jeg synes det likevel er verdt det. Hundene virker så mye mer glade og fornøyde når de er 2 sammen, og jeg har ikke så dårlig samvittighet for de dagene jeg skal på jobb. Generelt synes jeg det har vært mye enklere med en liten og en stor i stedet for to store. Eller så har vi hatt en stor og to små 😄 Nei, anbefaler nok generelt en liten og en stor, det er mye lettere mtp bil, tur osv. For ikke å snakke om hvor dyrt det er med hundemat til to store 😅

Vi har som regel om at lek er ute, ikke inne. Det har så lett for å bli voldsomt, f.eks når det er barn på besøk er det fint at hundene er vant med at lek for hunder ikke foregår inne, men ute.

Vi har spesialsele for to hunder når vi går tur, funker bra.

Endret av Rosa Dartle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...