Gå til innhold

Hjelp! Datter snart 18 vil flytte til Oslo

Fremhevede innlegg

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men for å komme seg til Ski må hun gå Karl Johan / Oslo S sent på kvelden. Trygt. NOT! 

Anonymkode: ef56c...e56

Karl Johan er en stor handlegate der det alltid er mye folk. Finnes ikke farlig.

Oslo S er også alltid masse folk. 

Er mer utrygt å gå igjennom Slottsparken alene midt på natten enn sentrum.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før i tiden var Oslo s, Karl Johan og gatene sør for karl Johan belastet med dop og prostitusjon men sånn er det ikke lenger. Disse stedene har blitt hyggelige å ferdes. 

Som ung j3nte i Oslo ville jeg følt meg utrygg på tbanestasjoner rundt midnatt. 

Anonymkode: e8a34...b88

Alt er relativt - iblant går jeg turer ned til sentrum (området Universitetsgata, Nathionaltheatret, Vika, Bygdøy Allé) godt etter 23, og jeg har aldri opplevd noe ubehagelig, men en ung jente har mer å passe på, og selv om områder sør for Karl Johan er relativt trygge for en vanlig voksen (har ikke hørt om noen ran der de siste årene), er enkelte av gatene også rimelig folketomme på kveldstid.

Anonymkode: 60e0b...fe8

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men for å komme seg til Ski må hun gå Karl Johan / Oslo S sent på kvelden. Trygt. NOT! 

Etter 25 år som (mannlig) oslo-boer så kan jeg ramse opp det som har involvert meg personlig:

* Et dophue på Lillestrøm stasjon mente at jeg hadde kalt ham tyster og ble litt ubehagelig

* En fyr mente jeg var litt treig i minibanken på Grønland sent en lørdag kveld og slang litt med leppa

* Jeg har blitt omringet av jenter i Tollbugata som gjerne ville selge sex

* Jeg har blitt tilbudt hasj i nærheten av eventyrbrua på kveldinga

Jeg forstår at kvinner har litt andre hensyn å ta, men jeg har ikke sett en kvinne bli trakassert, og har selvsagt ikke deltatt i det selv.

Jeg kommer fra små forhold i en liten bygd.

Anonymkode: 01fbf...7e2

• Liker 2
Skrevet
WhisperingWind skrev (4 minutter siden):

Karl Johan er en stor handlegate der det alltid er mye folk. Finnes ikke farlig.

Oslo S er også alltid masse folk. 

Er mer utrygt å gå igjennom Slottsparken alene midt på natten enn sentrum.

Sent på kvelden er det ikke trygt der 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Særlig ikke hvis det skulle dukke opp en gjeng med 10-12 stykker som kjeder seg; det har vært en rekke ran av tenåringer i området ved Majorstua, og det at det er folk der, har ikke hjulpet; ranerne bare ler av politiet og tar seg til rette - og de som er vitne til dette, er som regel for redde til å løfte en finger for å forsvare offeret.

Skrevet
WhisperingWind skrev (58 minutter siden):

Plata eksisterer ikke lenger på Oslo S. Det nye stedet er utenfor Kiwi ved Gunerius. Og de folkene er harmløs. De henger bare der og plager ikke folk som passerer.

Det stemmer det. Går forbi hver dag til og fra jobb, både tidlig og sent og handler jevnlig på Kiwien der. De folkene er helt uinteresserte i oss som ikke plager dem eller er potensielle kunder. Greit å være litt obs så man ikke uforvarende havner midt i et internt oppgjør men det er alt.
Kriminaliteten i Oslo er i høy grad lokalisert i spesielle miljøer og ikke en del av vanlige folks liv. 

Anonymkode: 3ba16...bc9

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva vet du som oslojente om hvor trygt Oslo er, kontra på bygda? Har du noe statistikk på dette?

Anonymkode: 2d372...3eb

Jeg er bygdejente, men har bodd i Oslo i tjue år, og opplever også Oslo som en trygg by. Å jobbe i området egertorget og ta toget fra National til Ski er helt uproblematisk. 

Eneste man bør tenke på er, som i alle byer, at man holder seg til opplyste gater med folk på sen kveld/natt, dersom man ikke er lokalkjent, og har man drukket mer enn kjørepromille bør man helst reise kollektivt eller ta en taxi. Jeg ville ikke gått fra vaterland, langs elva, opp til løkka, midt på natta, men det er mest fordi jeg ikke vil bli spurt om å kjøpe dop hver femte meter, ikke fordi det oppleves som farlig. I løpet av alle disse årene har jeg hatt en situasjon hvor jeg ble redd da jeg gikk hjem fra fest, og det var utafor ring2. Men praiet en taxi og kom meg bort fra problemet for noen hundrelapper. 

Anonymkode: 32688...24a

• Liker 3
Skrevet
pop up bruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er utrivelig, men det er primært narkiser og det er opplyst gate med masse folk, så sånn sett ganske trygt for en ung kvinne

Narkiser? Det var da fryktelig nedlatende.

Kjære TS; husk at det er veldig mange som vokser opp i Oslo også, og har dette som sitt nabolag der de går til skolen og leker ute.

Snakk litt om hvordan man skal opptre og hvor man bør gå. Jeg hadde en jobb der jeg begynte 5 om morgenen og måtte tråkke alene rundt fra Gamle Oslo og til Bussterminalen. Jeg synes ikke sånt er optimalt for unge jenter, men prøv å velge å gå der det er folk og liv. Oslo har blitt en millionby og noe skjer, men alt i alt er det en veldig trygg by når man tenker på hvor mange som bor der.

Anonymkode: ebd83...bed

Skrevet

Jeg tror du kan slappe helt av, ts. Studerte selv i Oslo i alderen 22-25 og det gikk helt fint med meg som en ung kvinne i hovedstaden. Ingen ubehagelige opplevelser. 

Flyttet for så vidt til storbyer i USA som 18-åring, og Tyskland som 20-åring. Gikk helt fint det også. 

Anonymkode: 8a35c...9aa

• Liker 2
Skrevet

Dette går nok veldig bra. På Karl Johans GT og i sidegatene er det gjerne mange folk rundt midnatt, så sjansen for at noe kriminelt skal skje er liten. Det vil jo alltid være en haug av folk som er vitner til det, og derfor forekommer det ikke så mye. Forekommer det noe som helst så kjenner ofte gjerningspersonen og offeret hverandre fra før. Det et ingen som gidder å prøve på å voldta et tilfeldig offer midt i blandt masse folk. Det skjer i så fall på steder man ferdes alene, men ytterst sjeldent det også.

Oslo s og Nationaltheatret stasjon er også trygge, fordi det er alltid en del som skal hjem så sent på kvelden eller kommer for å dra på byen i helgene.

Skrevet

Ganske sykt at folk trur Oslo er en farlig by.

Anonymkode: 653d8...147

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun flytter da til Ski, og skal jobbe i Oslo.

Anonymkode: 3a554...f25

• Liker 1
Skrevet

Hun er blitt 18 år, voksen og myndig. Da må du bare la henne flytte. 

Anonymkode: a90a2...686

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Er det lov å le høyt, eller skal jeg komme med noen lenker som viser det faktiske kriminalbildet i dagens Oslo når selv politiet må få tilført ressurser utenfra for at det ikke skal oppstå fullstendig kaos ...?

For første gang klarer ikke Oslo politidistrikt lenger å løse de løpende politioppgavene uten hjelp. Nå er 44 polititjenestefolk fra nesten hele landet beordret til hovedstaden, flere mot sin vilje.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQbR70/uro-i-politirekkene-folk-bistaar-ikke-av-fri-vilje

Leste du artikkelen? 

• Årsaken er flere innmeldte markeringer og økt vaktbehov rundt jødiske og israelske mål

At du opplever miljøet som spesielt hardt nå, etter 40 år i Oslo, er litt merkelig, all den tid gjenger har vært et vedvarende problem i Oslo i en årrekke. Det som er spesielt nå er at tallene (kanskje) går i feil retning for de unge.

Du mener sikkert at SSB og politiets egne statistikker har en eller annen agenda, men du kan jo se her:

Den samme utviklingen gjaldt lenge også for ungdomskriminalitet, som falt fra midten av 2000-tallet. Men rundt 2015 snudde utviklingen for de yngste. Antall anmeldelser der den mistenkte er mellom 10 og 17 år økte fra 2015 til 2019. Etter en periode med nedgang i 2020-2022, har antallet igjen økt i 2023. Økningen har gjort mange bekymret for omfanget av ungdomskriminalitet.

Politimester Ida Melbo Øystese skriver i en kronikk at antall anmeldte lovbrudd med mistenkte i alderen 10-17 år i Oslo politidistrikt, har økt med 18 prosent i 2023 sammenlignet med snittet de tre siste årene før pandemien.

Enda større er økningen i antall voldsanmeldelser. «En voldseksplosjon blant barn i Oslo», kunne Dagbladet melde i en artikkel der det presenteres en økning på 41 prosent i 2023 sammenlignet med snittet for første halvår i 2017-2019.

NB! Tallene gjelder for hele Oslo politidistrikt, som dekker mer enn bare Oslo. I tillegg har antallet unge økt i samme periode. Fokuset på gruppen har også økt, som kriminologen påpeker. 

Til TS: Pendling mellom Ski og Øvre Slottsgate skal gå helt fint. Datteren din bør holde seg til godt opplyste gater hvor det er mye mennesker (som er lett på strekningen du beskriver). 

Anonymkode: 677ba...8e5

• Liker 2
Skrevet

Men nesten 18.? Da vil jeg tro hun ikke er ferdig på videregående engang? 

Anonymkode: a634a...0d7

Skrevet

Det går helt fint, husk at mange flytter hjemmefra for å gå på vgs

Anonymkode: acf59...6db

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her! Å jeg skjønner deg så godt, jeg blir også deperimert, redd og engstelig ved tanken på at hun flytter, og Oslo er nok for meg det verste stedet hun kan flytte. Det er kun to timer unna, men byen skremmer meg. Hadde mye heller foretrukket Trondheim. 

Anonymkode: 547dc...4f7

Kanskje du først og fremst bør jobbe med din egen frykt? Mange unge flytter til utlandet. Hadde Los Angeles vært bedre? Amsterdam? Dubai? Det er i alle fall langt utenfor din kontroll. Oslo går helt fint, og er to timer unna.

Anonymkode: 39fe9...bdd

• Liker 1
  • Nyttig 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi? Opplyst gate med masse overvåkning.

Skrevet

Oslo er en trygg by. 
Jeg har opplevd to uheldige ting på de 15 åra jeg har bodd her, 22.juli og en hendelse med blind vold og sier fortsatt at byen er trygg. Jeg bor forøvrig i Groruddalen nå men bodde på Vålerenga tidligere.
Jeg opplevde værre ting i den lille sunnmørsbygda jeg kommer fra. Det er mye mer dop, vold og alkoholmisbruk der jeg kommer fra enn det er her, det er bare mer akseptert at alle drikker seg snøblinde og at det er slåsskamper mellom folk man kjenner enn det er når det er ukjente og ennå skumlere for mange om de som sloss har invandrerbakgrunn.

På fester på det lokale forsamlingshuset slåss det om både små og store uenigheter, menn mot menn, kvinner mot kvinner og mer enn ofte nok er det slosskamper med flere involverte uten at det havner i engang lokalavisa. Folk kjører i fylla og går gjerne på hjortejakt med en god del innabords. Ofte skytes det kråker, rev og katt etter festlige lag også.

Anonymkode: 604f8...acf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor i Oslo bør man ikke gå?

Anonymkode: 547dc...4f7

Ingensteder er no go zone. Det er Oslo, ikke Mogadishu!

Anonymkode: fb6b9...4df

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...