AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Jeg kjenner alt stritter i mot, hun vil flytte til Oslo for å gå på skole og jobbe til høsten. Hun har fått tilbud om en deltidsjobb med arbeidstider til kl 23-24 på kvelden, hun vil bo hos bekjente i Ski og må da ta tog/buss og gå alene i Oslo natterstid. Jeg er usikker på hvor trygt det er for ei ung jente å ferdes ute i hovedstaden på kvelden. Vi bor relativt landlig til så mulig jeg krisemaksimerer. Hun blir 18 år så kan nesten ikke nekte henne heller… Anonymkode: 547dc...4f7 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Pust med magen, det går helt sikkert fint. Det gjorde begge mine døtre, og jrg selv også. De får sikkert en og annen liten ubehagelig opplevelse eller overraskelse, men det vokser hun på å håndtere. Anonymkode: a9ed8...ad8 24
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Det går helt fint. Selvfølgelig kan ting skje, men det kan det overalt. Vi bor i Oslo (Øst, men i en av de mindre belastede bydelene), min snart 18 åring kommer seg stort sett rundt med kollektiv, også sent på kvelden. Aldri hørt henne si noe farlig har skjedd. Av og til hentes hun selvfølgelig, men vi har valgt å bo her og ungene må lære å manøvrere seg rundt i byen. Nå skal din jo faktisk boni Ski, og toget får rett dit. Det er masse folk rundt både Oslo S og Nationalteateret nesten hele døgnet, så det vil mest sannsynlig gå helt fint 😊 Lær henne hvor hun ikke bør gå, og at det er greit å være fler om man er jenter på byen og drikker, men det gjelder alle steder, ikke bare Oslo. Jeg er selv fra «bygda» men har bodd i/rundt Oslo til og fra fra jeg var 20, aldri skjedd noe farlig (og jeg gikk MYE på byen). Anonymkode: 2dd99...13b 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går helt fint. Selvfølgelig kan ting skje, men det kan det overalt. Vi bor i Oslo (Øst, men i en av de mindre belastede bydelene), min snart 18 åring kommer seg stort sett rundt med kollektiv, også sent på kvelden. Aldri hørt henne si noe farlig har skjedd. Av og til hentes hun selvfølgelig, men vi har valgt å bo her og ungene må lære å manøvrere seg rundt i byen. Nå skal din jo faktisk boni Ski, og toget får rett dit. Det er masse folk rundt både Oslo S og Nationalteateret nesten hele døgnet, så det vil mest sannsynlig gå helt fint 😊 Lær henne hvor hun ikke bør gå, og at det er greit å være fler om man er jenter på byen og drikker, men det gjelder alle steder, ikke bare Oslo. Jeg er selv fra «bygda» men har bodd i/rundt Oslo til og fra fra jeg var 20, aldri skjedd noe farlig (og jeg gikk MYE på byen). Anonymkode: 2dd99...13b Hvor i Oslo bør man ikke gå? Anonymkode: 547dc...4f7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Det er ikke mer utrygt i Oslo enn på bygda sånn med tanke på å ta tog til og fra eller ferdes ute. Ja hun vil bli seksuelt trakassert nesten hver gang hun drar på byen hvis hun fester, men å ta toget er relativt trygt. Jeg hadde heller vært bekymret for tilgang til rusmidler og hvor normalt det er i hennes alder, daterape og sånne ting. Men om hun ikke har interesse for festing og gutter men bare vil jobbe og være med venner med sunne interesser hadde jeg ikke bekymret meg. Er selv Oslojente Anonymkode: ec4ae...6f4 4
Gjest pop up bruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 Avgjørende her er hvor hun skal jobbe, og hvordan hun kommer seg til Oslo s. Det er enkelte gater som er (var? jeg flyttet fra Oslo for et par år siden) helt mørklagt slik som Sporveisgata. Jobber hun sentralt og skal gå i gater som er folksomme er det liten fare. Anbefaler en prat om sikkerhet og viktigheten av å gå i gater som er opplyste og hvor det er mange folk. Ikke gå gjennom slottsparken midt på natta feks. Videre er det fint om dere snakker om hvordan man skal håndtere innpåslitne menn, for det er det MANGE av i det tidsrommet.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 Jeg kjenner følelsen, men stort sett så går det helt fint. Min datter dro til Trondheim for å studere, så tok hun bacelor-året i Barcelona, å nå bor hun i Oslo. Til Trondheim så er det ca 7 timer herfra med bil, å Barcelona er enda lenger unna. Til Oslo tar det bare ca 1 time med bil, så nå kan jeg bare hive meg i bilen hvis det er noe. Vi bor også landlig til, så jeg var også veldig engstelig. Når hun begynte å studere i Trondheim, så ble jeg rett og slett deprimert, var nedstemt og gråt i ca 1 mnd før jeg dro til legen. Fikk sykemelding på 2 uker med beskjed om å reise til datteren min sånn at jeg fikk se med egne øyne at hun hadde det bra. Vi fikk en fin mor-datter helg der vi bodde på hotell, og jeg fikk fylt opp med mat og div hun trengte. Ene kvelden så var hun ute med venner, så da så jeg også at hun hadde fått venner og ikke var ensom heller. Har hørt at vi reagerer forskjellig når barna flytter ut, å jeg reagerte med en depresjon, mens andre igjen synes det er deilig at barna flytter ut. Tenker det er like naturlig begge deler. Vi kan dessverre ikke bestemme hvor barna våre skal studere og bo når de er myndige. De må nesten bare få prøve seg og ta egne valg. Er det langt til Oslo fra dere? Anonymkode: 8eb00...0ef 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 Det er nok mye mindre skummelt enn du ser for deg. Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv. Og ut over at det for noen ungdommer kan oppleves som litt ekkelt å møte en del fulle folk i sentrum en sen fredag/lørdags-kveld, så har verken jeg eller mine ungdommer opplevd noe skummelt i sentrale deler av Oslo. Så lenge hun skal bo hos noen hun (og du?) kjenner, og stort sett bare reiser med tog/buss til og fra Oslo sentrum på kveldstid, så vil nok ikke dette være noe problem. Hun vil jo komme edru fra jobb, og bare skulle komme seg hjem. Og jeg tviler da på at hun oppsøker skumle bakgater på veien. Jeg tviler sterkt på at de som har ansatt en 17år gammel jente holder til et sted det skal være skummelt for henne å gå hjem etter jobb. Anonymkode: e3e0f...842
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner følelsen, men stort sett så går det helt fint. Min datter dro til Trondheim for å studere, så tok hun bacelor-året i Barcelona, å nå bor hun i Oslo. Til Trondheim så er det ca 7 timer herfra med bil, å Barcelona er enda lenger unna. Til Oslo tar det bare ca 1 time med bil, så nå kan jeg bare hive meg i bilen hvis det er noe. Vi bor også landlig til, så jeg var også veldig engstelig. Når hun begynte å studere i Trondheim, så ble jeg rett og slett deprimert, var nedstemt og gråt i ca 1 mnd før jeg dro til legen. Fikk sykemelding på 2 uker med beskjed om å reise til datteren min sånn at jeg fikk se med egne øyne at hun hadde det bra. Vi fikk en fin mor-datter helg der vi bodde på hotell, og jeg fikk fylt opp med mat og div hun trengte. Ene kvelden så var hun ute med venner, så da så jeg også at hun hadde fått venner og ikke var ensom heller. Har hørt at vi reagerer forskjellig når barna flytter ut, å jeg reagerte med en depresjon, mens andre igjen synes det er deilig at barna flytter ut. Tenker det er like naturlig begge deler. Vi kan dessverre ikke bestemme hvor barna våre skal studere og bo når de er myndige. De må nesten bare få prøve seg og ta egne valg. Er det langt til Oslo fra dere? Anonymkode: 8eb00...0ef Ts her! Å jeg skjønner deg så godt, jeg blir også deperimert, redd og engstelig ved tanken på at hun flytter, og Oslo er nok for meg det verste stedet hun kan flytte. Det er kun to timer unna, men byen skremmer meg. Hadde mye heller foretrukket Trondheim. Anonymkode: 547dc...4f7 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 pop up bruker skrev (9 minutter siden): Avgjørende her er hvor hun skal jobbe, og hvordan hun kommer seg til Oslo s. Det er enkelte gater som er (var? jeg flyttet fra Oslo for et par år siden) helt mørklagt slik som Sporveisgata. Jobber hun sentralt og skal gå i gater som er folksomme er det liten fare. Anbefaler en prat om sikkerhet og viktigheten av å gå i gater som er opplyste og hvor det er mange folk. Ikke gå gjennom slottsparken midt på natta feks. Videre er det fint om dere snakker om hvordan man skal håndtere innpåslitne menn, for det er det MANGE av i det tidsrommet. Hun skal jobbe i Karl Johan på en restaurant Anonymkode: 547dc...4f7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 Om kvelden og natten er gatene fulle av 'vanlige' folk, i hvert fall på strekningen Karl Johan - Oslo S. Eneste litt kjipe tidspunktet er vel 6-7 om morgenen i helgene? Anonymkode: 4c584...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Oslo er en trygg by, og kriminaliteten synker. Det er bare media som får det til å virke som noe annet. Vi elsker å lese om at Oslo er farlig, så da skriver dem mer og mer om det for klikk. Anonymkode: 653d8...147 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #13 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor i Oslo bør man ikke gå? Anonymkode: 547dc...4f7 Ved Vaterlands bro og nylandsveien sent på kvelden. Anonymkode: 508dd...1d0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Jeg flytta i kollektiv det året jeg var 17 år. Og det gikk supert å flytte ut i den alderen Anbefales til alle ungdommer! Anonymkode: 3eedf...e80
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ved Vaterlands bro og nylandsveien sent på kvelden. Anonymkode: 508dd...1d0 Og Brugata. Karl Johan og Oslo S er heller ikke noe kult sent på kvelden. Anonymkode: 3eedf...e80 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og Brugata. Karl Johan og Oslo S er heller ikke noe kult sent på kvelden. Anonymkode: 3eedf...e80 Nederste del av Karl Johan. Over Stortorget bør det ikke være noe problem. Og toget til Ski kan man ta fra Nationaltheatret, som også er helt ok. Anonymkode: c95ea...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 Ikke helt det samme kanskje, men når jeg var ferdig på videregående flyttet jeg til los angeles et halvt år for å gå på skole. Jeg kjente ingen og jeg vokste VELDIG på de månedene. Etter jeg ble mor selv skjønner jeg jo at mamma syns det var et mareritt. Men jeg ser tilbake på den tiden nå som «min» tid og jeg følte meg utrolig selvstendig og voksen. Det er en del av å bli voksen å gjøre noe helt selv. Det går nok bra skal du se :) Anonymkode: ce0f4...9a7 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nederste del av Karl Johan. Over Stortorget bør det ikke være noe problem. Og toget til Ski kan man ta fra Nationaltheatret, som også er helt ok. Anonymkode: c95ea...ad5 Ja. Er særlig den nederste delen av Karl Johan som er utrivelig. Det gjelder uavhengig av alder og kjønn. Anonymkode: 3eedf...e80
Gjest pop up bruker Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun skal jobbe i Karl Johan på en restaurant Anonymkode: 547dc...4f7 Da er det bare å gå rett ned til Oslo S, så sånn sett er det en helt trygg vei! Samtidig vil jeg råde deg til å snakke med henne om innpåslitne menn og hvordan man håndterer de. Hun kommer garantert til å møte mange av de, så at hun klarer å sette grenser og vet triks for å shuffle unna er viktig 🙏
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 Jeg sa feil, ser nå at restauranten ligger i øvre Slottsgate, dere som er kjent, hvordan er det der? Ts Anonymkode: 547dc...4f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå