AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Del Skrevet 5. desember 2023 Vi vurderer elbil. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å dra på hytta med bilen. Da mest med tanke på hvordan den er på vinterføre. Lurer på om noen har ei hytte i litt bratt terreng, la oss si tempelseter. Og for de som ikke kjenner til det hytteområdet, så føles det som Trollstigen mini på skogsvei. 🤪🙈 Jeg elsker hytta, men hater veien opp. Det er bratt og glatt. Hvordan vil en elbil takle en sånn vei? Anonymkode: 1c6f8...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Del Skrevet 5. desember 2023 Elbiler har batteriet i midten under gulvet, så vekt og tyngdepunkt er plassert perfekt for fysikken sin del, bedre enn fossilbil som - naturlig nok - har mye vekt over fremhjulene. Resten er jo avhengig av om du har 4×4 eller ikke, og det elektroniske styringssystemet. Der er det ikke mye forskjell mellom el og fossil. Har du strøm på hytta, er du i mål. Anonymkode: 95286...6c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Del Skrevet 5. desember 2023 Har vel aldri vært lettere å komme fram til hytta enn med XC40-en vi har nå. Anonymkode: 14639...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 6. desember 2023 #4 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi vurderer elbil. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å dra på hytta med bilen. Da mest med tanke på hvordan den er på vinterføre. Lurer på om noen har ei hytte i litt bratt terreng, la oss si tempelseter. Og for de som ikke kjenner til det hytteområdet, så føles det som Trollstigen mini på skogsvei. 🤪🙈 Jeg elsker hytta, men hater veien opp. Det er bratt og glatt. Hvordan vil en elbil takle en sånn vei? Anonymkode: 1c6f8...186 Min nye EL-bil takler det bedre en noen av fossilbilene jeg har hatt. Nydelig antiskrens/spinn/stabilisering og et knallgodt 4x4. Og høy bakkeklaring. Jeg har 2 hytter jeg disponerer. En på fjellet og en langt til skogs. Bilen håndterer bratte, glatte veier og lange skogsveier av dårlig kvalitet på en utmerket måte. Det som blir spørsmålet er jo hvilken EL-bil du kjøper deg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. desember 2023 #5 Del Skrevet 6. desember 2023 Elbil og fossil i skibakke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Del Skrevet 6. desember 2023 Vi kjøpte oss ny el-bil nettopp fordi den gamle fossil-bilen ikke kom seg opp den bratte bakken til huset Vi bor på Vestlandet, og har også hytte her på Vestlandet. MYE bakker, og må over flere fjelloverganger. El-bil med 4-hjulstrekk er genialt, kommer seg uendelig mye bedre frem enn den gamle bensin-bilen med forhjulstrekk. Anonymkode: 691dd...038 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Del Skrevet 6. desember 2023 Tja. Hadde elbil som mange her sier var glimrende å kjøre på vinterføre. Jeg er jo endel på hytta. Ikke uvanlig med -20 i flere uker av gangen der. Men kvittet meg med elbilen når den hadde stått stille i vinterkulda i et par uker på hytta og batteriet var flatt. Aldri mer. Anonymkode: cb7bc...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja. Hadde elbil som mange her sier var glimrende å kjøre på vinterføre. Jeg er jo endel på hytta. Ikke uvanlig med -20 i flere uker av gangen der. Men kvittet meg med elbilen når den hadde stått stille i vinterkulda i et par uker på hytta og batteriet var flatt. Aldri mer. Anonymkode: cb7bc...672 Idiotisk bruk da. Som å si "jeg kvitta meg med fossilbil når den ikke ville starte etter at jeg tømte tanken". Anonymkode: 95286...6c7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. desember 2023 #9 Del Skrevet 6. desember 2023 For ingen har opplevd at dieselen i tanken fryser om man normalt bor i Oslo og besøker noen i Røros en kald januarhelg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Idiotisk bruk da. Som å si "jeg kvitta meg med fossilbil når den ikke ville starte etter at jeg tømte tanken". Anonymkode: 95286...6c7 Hvor fyller du på tanken på EL-bilen på hytta når du ikke har innlagt strøm på hytta? Med fossilbil kan man ha en jerrykanne med bensin liggendes. Anonymkode: cb7bc...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. desember 2023 #11 Del Skrevet 6. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor fyller du på tanken på EL-bilen på hytta når du ikke har innlagt strøm på hytta? Med fossilbil kan man ha en jerrykanne med bensin liggendes. Anonymkode: cb7bc...672 Det er jo etpar ting man må ta forbehold om og vurdere etter behov da. Jeg bruker ikke helikopter til jobb, men det er ikke primært fordi jeg ikke har landingsplass på kontoret. Har man 4 barn er ikke varebil det mest praktiske til familieferier, og har man ikke strøm på hytta og ingen ladestasjoner på veien dit er kanskje ikke elbil det smarteste valget akkurat nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 6. desember 2023 #12 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi vurderer elbil. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å dra på hytta med bilen. Da mest med tanke på hvordan den er på vinterføre. Lurer på om noen har ei hytte i litt bratt terreng, la oss si tempelseter. Og for de som ikke kjenner til det hytteområdet, så føles det som Trollstigen mini på skogsvei. 🤪🙈 Jeg elsker hytta, men hater veien opp. Det er bratt og glatt. Hvordan vil en elbil takle en sånn vei? Anonymkode: 1c6f8...186 Helt fantastisk ift. en fossilbil..Har hatt både Audi allroad med torsen sentraldiff og Tesla S og Teslaen var definitivt vassere i de verste bakkene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Del Skrevet 6. desember 2023 Har EL-bil (Audi E-tron) og fjellhytte (med strøm). Aldri vært noe problem. Har montert ladeboks på hytta. Anonymkode: 7160b...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Del Skrevet 6. desember 2023 Vi har hytte på fjellet, og har elbil andre vinter nå. Den har 4-hjulstrekk og litt høyere bakkeklaring, og jeg må si jeg var imponert i fjor vinter over hvordan den tok seg frem. Jeg har hatt flere 4-hjulstrekkere, og det har vært stor forskjell på bilene. Men elbilen var ikke dårligere enn gjennomsnittet av de jeg har hatt tidligere. Men den beste jeg har hatt er fremdeles en diesel. Den tok seg godt frem i bratte bakker med rufsete snøføre, og virker stabil og fin på svingete landeveier, takket være det lave tyngdepunktet. Så kjøper du en elbil med 4-hjulstrekk, så tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Men husk at det er en tung bil. Så når det er glatt nedover, så kjør forsiktig. Det kan være ekkelt når en så tung bil begynner å skli. Anonymkode: 5a75c...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor fyller du på tanken på EL-bilen på hytta når du ikke har innlagt strøm på hytta? Med fossilbil kan man ha en jerrykanne med bensin liggendes. Anonymkode: cb7bc...672 A) Du planlegger bedre. B) Du kjøper en bil til ditt bruk. Verre er det ikke. Anonymkode: 95286...6c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå