Gå til innhold

Komme i gang med trening og sunn livsstil igjen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å komme i gang med trening og en sunn livsstil igjen, men dørstokkmilen er evig lang, det er sinnsykt lite fristende å komme seg ut, og matinspirasjonen er på bunn.. Hva er dine beste tips for å komme i gang igjen? Selv nå i julen og på tampen av året, som gjør at det frister med en «tar det som et nyttårsforsett og starter i januar».. 

Anonymkode: 95fdc...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med det samme selv, men tror det er viktig å ha så lav terskel i starten som mulig. Endre én og en vane, ikke mange på én gang. 

Eks. jeg må slutte å spise snop på kvelden, og ikke ha så kaloritett kveldsmat. Målet mitt er å spise ett knekkebrød med ost/skinke og en 0% yoghurt ved siden av. Det liker jeg og det stagger sulten. Det er IKKE så lett nå i desember, men jeg har der som mål. 

Der som funker for meg når der gjelder trening er egentlig å bare ta en skikkelig treningsøkt. Kjenne at jeg er ordentlig i gang. Det holder ikke med 1 sit ups for å «starte rolig», - nei, jeg må svette skikkelig. Jeg har en skade i foten nå, så får ikke trent noe. Har laget mitt eget lille program med fokus på overkropp, men ah… kommer ikke i gang 🤦‍♀️ Har så mye annet å gjøre på ettermiddagen, og når det er mørkt så frister deg lite. Så jeg forstår deg godt!😅

Det hjelper også å lage meg en plan å henge opp på kjøleskapet. Noe forpliktende, rett og slett. Søndag, tirsdag og torsdag er mine treningsdager. Det kan også funke å starte med to, hvis du synes det er lettere og gir mindre press. 

Drikk mindre zero - brus. Ja, det gav jeg rådet jeg selv ikke klarer å overholde 🤣 Men jeg blir mer fysen av Pepsi Max. Drikker det ikke på jobb, men fra je kommer fra jobb og utover kvelden går det slag i slag. Jeg vet at dette er ødeleggende for vektnedgangen (at jeg blir mer fysen), men altså.. jeg må bare ha😜

Vet ikke om dette akkurat gjorde deg hverken klokere eller motivert, men håper du finner motivasjon! Ps: sjekk You tube eller Fok Tok for inspo😊👏

Anonymkode: 1991c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fok Tok, faktisk 🤦‍♀️🤣 Beklager de utallige skrivefeilene, Ts! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fok Tok, faktisk 🤦‍♀️🤣 Beklager de utallige skrivefeilene, Ts! 

Fok Tok ❤️

Slenger meg på denne tråden, har skjørt helt på vidda med både mat og trening i det siste. Helt motsatte av det som var planen min. Skal begynne med rolig tur i morgen, så har jeg i det minste startet.

Anonymkode: 6dbc8...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 1.14):

Fok Tok ❤️

Slenger meg på denne tråden, har skjørt helt på vidda med både mat og trening i det siste. Helt motsatte av det som var planen min. Skal begynne med rolig tur i morgen, så har jeg i det minste startet.

Anonymkode: 6dbc8...726

Her er ei og som ønsker å gå ned noen kilo men kjenner meg så igjen i det dere skriver at dørstokkmila er evig lang, det frister ikke å gå ut etter jobb. Så er det maten... jeg må tenke over hva jeg kan kutte ut. Men brus uten sukker kommer jeg nok ikke til å kutte ut. Det er lissom det ene som smaker godt når man må leve litt smått. Men er enig i at man må begynne i det små. 

Kanskje starte med en halvtimes tur da.  3 ganger i uka. Det skal jo være fullt mulig. Jeg har ikke vekt hjemme for jeg orker ikke nedturene og bli deprimert av å se på den vekta. Men jeg har målebånd så en kan jo og måle fremgang. 

Har drevet med slanking før og sprukket hver gang så utganspunktet er dårlig. Jeg hadde blitt for nøyd om jeg hadde klart 5 kg lissom. Alt monner på. Så tenker jeg at det er noe man må kunne leve med over tid. At det ikke er for dyrt. Jeg vil gjøre det billigst  mulig. Men tror det må bli januar også for min del og starte. Jeg kunne sikkert godt ha tatt av 20 kg men jeg syns det ser vanskelig ut. Så starte i det små. Det å gå ned i og for seg ikke det vanskeligste. Det vanskeligste er å holde seg der etterpå. 

Så viktig å finne noe som gjør at man kan fint leve med det og ikke går konstant sulten. 

Jeg vet en metode jeg brukte som jeg gikk ned 10 kg på var bare å spise hver 3 time små måltider. Og passe på å ikke døtte innpå for mye. Og så vanlig middag, men prøve å få til mer salat enn før. 

Jeg gikk ned 17 kg på herbalife en gang. 

Jeg gikk ned 10 kg på cambridge kuren

Jeg gikk ned 10 kg på ketolyse

Så har prøvd litt av hvert i min tid men siste 15 åra har jeg bare gitt opp. 

I 2018-2019 gikk jeg ned 10 kg uten at jeg visste det men det kom vel av private hendelser i livet som var litt traumatiske. 

Men nå syns jeg er jeg er bleikfeit igjen så nå vil jeg ned litt igjen. Jeg har ikke noe ønske om å bli tynn, men bare mindre enn jeg er nå. 

Så kanskje lage noe sammen her da. Noen med vekt måling hver uke og de som ikke har vekt kan bruke målebånd?

Anonymkode: a0812...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b

Begynn med trening/gåturer man vet man liker og klarer over tid, ikke begynn for hardt, øk litt og litt. Bytt ut noe av maten som ikke er så sunn med mer sunn/proteinrik mat so, du liker, som du kan spise ofte og du ikke blir så lett lei. Jeg byttet ut mine havreknekkebrød til husmann fordi de har mindre kalorier, mer fiber og er ikke ultraprosessert. Jeg spiser kjøleskaps grøt til frokost, lager på kvelden, for da er den klar og jeg kaster helst ikke mat så da spiser jeg den uansett om noe annet frister. Jeg har begynt å drikke te, spesielt grønn te er bra for kroppen og vektnedgang (har ingen kilder på det, bare noe jeg har lest og tror på)

når det gjelder vektnedgang ( jeg har gått ned 25 ) så har jeg telt kalorier. Men det siste jeg har gjort etter velkta stagnerte er nattfaste og kortere spisevindu. Jeg har et spisevindu på 9 timer. 09-18. i førsten var det litt tøft, men det gjør at jeg KAN spise mer men fortsatt gå sakte ned, for kroppen får ryddet opp,. Og jeg spiser kvelds såpass nærme middag at jeg orker ikke så mye, så der sparer jeg kalorier, men spiser da mer på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste tipset er å aldri dra inaktivitet og usunne vaner så langt ut at du må "komme i gang igjen". Finn noe som funker for deg, ikke noe voldsomt, men noe du skal leve med, ikke bare i typ 5 måneder, men resten av livet ditt. Og hold på vanene. 

Hva jeg gjør:

Trening minst 2 ganger i uken. Som regel blir det mer, men 2 ganger i uken er minstekravet. På denne tiden av året så har jeg det supertravelt med familie og jule-forpliktelser, og det frister ikke å løpe eller gå tur ute. Så da tar jeg disse øktene på stuegulvet eller tredemølle. Får det gjort uten å tenke på om jeg er motivert eller ikke. Det er irrelevant. 

På kostholdet så spiser jeg stort sett sunt, men er glad i godteri og kaker, og i enkelte perioder så blir det mer av dette. Men jeg har et absolutt tall på vekten som jeg aldri skal over. Det er ingen unnskylding for å gå over dette tallet nå når jeg har fått de barna jeg skal ha. Nærmer jeg meg grensen så er det rett på innstramming. For meg er dette tallet i øvre del av normal- BMI. 

Sånn holder jeg trening og vekt i sjakk år etter år. Og føler ikke at jeg gjør noe særlig innsats for det når det har blitt rutiner for meg. 

Anonymkode: 6d83a...6f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut all brus og leskedrikker for alle de som drikker noe sånt i hverdagen.  Det kan man i hvertfall starte med å gjøre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...