Gå til innhold

Hvordan klarer jeg eksamen om jeg er utbrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sier jeg mest sannsynlig er utbrent. Etter eksamen før sommer så brøyt jeg helt sammen, jeg har vært under stress og flere livskriser disse to årene. Og har pleid å bruke studier som flukt istede for å kjenne på følelser, men i sommer så gikk jeg skikkelig på en smell. Hele kroppen bare kollapsa. Jeg søkte hjelp, legen sa det var angst. Men etter å hatt samtaler med legen siden det, så sier han at jeg nå mest sannsynlig er utbrent og at det er det som har utløst angsten hos meg. Nå er jeg i gang med eksamen, og jeg undrer meg at jeg klarer å skrive eksamen hvis jeg er utbrent... 

Men jeg har de siste ukene ikke prioritert å lese til eksamen fordi det har ikke gått. Vært på få forelesninger og kroppen har vært helt utslitt. Jeg har forberedt meg mentalt til at jeg skal ha eksamen og at dette er noe jeg skal gjennomføre. Jeg er nå midt i eksamen, og undrer meg som sagt at dette går fint. Selvom jeg får mine mørke tanker her og der. Men jeg klarer å fokusere. 

Hvordan klarer jeg det om jeg er utbrent?

Anonymkode: 9f244...290

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar at det er en blanding av at du går på adrenalin/stresshormoner nå - og samtidig er sterkt drevet av et indre ønske om å fullføre utdanningen.

Jeg har vært i lignende situasjon, det som fikk meg til å gjennomføre var den ekstreme indre drivet jeg hadde for å gjennomføre, fordi det for meg den gangen var verre å ikke gjennomføre enn å bli enda slitnere. Så jeg greide å hoste opp nok adrenalin til å gjennomføre. På et par emner sjanset jeg, for jeg hadde ikke mer tid til å lese mer enn jeg hadde gjort, og jeg hadde lykken på min side mtp. hvilke temaer jeg da fikk på eksamen. (Valgte å lese meg opp i ferien på det jeg ikke hadde rukket å lese, slik at jeg skulle ha all kompetanse jeg skulle ha.).

Av og til finner vi krefter i oss selv og en styrke som vi ikke visste vi hadde.

Jeg ble også veldig oppmerksom på at jeg for å greie det måtte spise sunt og riktig for min kropp, i tillegg til at jeg prioriterte å gå en tur, uansett om den bare var fem minutter, hver dag. Jeg tror dette hjalp meg mye også.

Lykke til videre :)

Anonymkode: cfec3...bb6

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi føler at vi må nødt til å mobilisere så kan vi greie oss gjennom det utroligste - i en periode. Du burde kanskje egentlig vært sykemeldt nå og det kan hende at du får en smell i etterkant av eksamen. Det kan selvfølgelig gå bra også. Kanskje du har fått hvilt deg litt i forkant og at det hjalp deg.

Anonymkode: 9ea06...620

• Liker 1
Skrevet

Jeg greide helt fint å ta eksamener da jeg var utbrent, men i retroperspektiv ser jeg det var et helvete, og jeg ble jo desto sykere det sekundet jeg lukket inspera.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...