Mina123 Skrevet 5. desember 2023 #1 Del Skrevet 5. desember 2023 Hei. Noen som har erfaring med ketamin behandling mot depresjon og ptsd? Hjalp det? Måtte du ha psykolog timer i tillegg? Var det offentlig eller privat? En del av meg kjenner at det frister å få mannen min til å ta ketamin behandling. Men er usikker. Ser at en del må være prøvd ut før man evnt kan søke offentlig ketamin behandling. Privat virker veldig dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Del Skrevet 5. desember 2023 En venninne gjorde det privat. Det hadde veldig positiv effekt og har hjulpet henne masse. Hun har blitt frisk fra depresjon og har en sterk livskraft nå. Anonymkode: 545e3...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En venninne gjorde det privat. Det hadde veldig positiv effekt og har hjulpet henne masse. Hun har blitt frisk fra depresjon og har en sterk livskraft nå. Anonymkode: 545e3...e08 Vil legge til at hun sa det var verdt hver krone. Og jeg er enig, når jeg der hvordan hun har det. Leit at det ikke er et tilbud i det offentlige enda. Anonymkode: 545e3...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Del Skrevet 5. desember 2023 Eneste jeg kan bidra med er at jeg skrev bacheloroppgave om Ketamin-behandling for behandlingsresistent depresjon, og jeg husker at studiene samlet sett var studiene litt sprikende. Noen har effekt, andre ikke. Dette var i 2021. Det er en grunn til at det ikke er FDA godkjent med slike injeksjoner (sannsynligvis vil det aldri bli det). Det er bla. pga. tungvint administrasjon og økonomiske årsaker (dyrt), og det er heller ikke nok forskning på effekt og sikkerhet, slik jeg forsto det. Men godt mulig at det KAN skje når det kommer til visse, veldig behandlingsresistente lidelser, eller at det kommer andre alternativer ut av det, slik som f.eks. Esketamin. Jeg ville prøvd, dersom jeg var ekstremt langt nede og ingenting annet hjalp. De vet nok hva de driver med de som administrerer det, og har hun økonomisk mulighet til det, så kan det være verdt det! Dog er jeg er ikke medisinsk personell (ikke lege) og kan ikke uttale meg spesifikt om hennes situasjon, men det har altså hjulpet noen. Det som var en bakside med slike ketamin-injeksjoner, er at effekten kan være forbigående og trenge jevnlig "follow up". Men igjen; noen hevder de har en varig effekt! Anonymkode: 0c40e...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Del Skrevet 5. desember 2023 Hvor mye koster det privat? Anonymkode: ed13e...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Del Skrevet 5. desember 2023 En venninne tar det privat og har god nytte av det kombinert med samtaleterapi! Lykke til! Anonymkode: 03d1e...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eneste jeg kan bidra med er at jeg skrev bacheloroppgave om Ketamin-behandling for behandlingsresistent depresjon, og jeg husker at studiene samlet sett var studiene litt sprikende. Noen har effekt, andre ikke. Dette var i 2021. Det er en grunn til at det ikke er FDA godkjent med slike injeksjoner (sannsynligvis vil det aldri bli det). Det er bla. pga. tungvint administrasjon og økonomiske årsaker (dyrt), og det er heller ikke nok forskning på effekt og sikkerhet, slik jeg forsto det. Men godt mulig at det KAN skje når det kommer til visse, veldig behandlingsresistente lidelser, eller at det kommer andre alternativer ut av det, slik som f.eks. Esketamin. Jeg ville prøvd, dersom jeg var ekstremt langt nede og ingenting annet hjalp. De vet nok hva de driver med de som administrerer det, og har hun økonomisk mulighet til det, så kan det være verdt det! Dog er jeg er ikke medisinsk personell (ikke lege) og kan ikke uttale meg spesifikt om hennes situasjon, men det har altså hjulpet noen. Det som var en bakside med slike ketamin-injeksjoner, er at effekten kan være forbigående og trenge jevnlig "follow up". Men igjen; noen hevder de har en varig effekt! Anonymkode: 0c40e...1c5 Jeg vil bare bekrefte det du så i 2021, det er sprikende erfaring sier en psykolog-venninne som jobber med dette. Anonymkode: 22844...b4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil bare bekrefte det du så i 2021, det er sprikende erfaring sier en psykolog-venninne som jobber med dette. Anonymkode: 22844...b4c Takk Kan jo ha skjedd en del siden da, men regner med det var likt.. det har vært et kontroversielt opplegg hele veien, dette. god forskning på feltet kan være litt tricky også, da flere konfunderende variabler som hallusinogene effekter osv. av Ketamin, kan forstyrre. Anonymkode: 5c31c...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 5. desember 2023 #9 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eneste jeg kan bidra med er at jeg skrev bacheloroppgave om Ketamin-behandling for behandlingsresistent depresjon, og jeg husker at studiene samlet sett var studiene litt sprikende. Noen har effekt, andre ikke. Dette var i 2021. Det er en grunn til at det ikke er FDA godkjent med slike injeksjoner (sannsynligvis vil det aldri bli det). Det er bla. pga. tungvint administrasjon og økonomiske årsaker (dyrt), og det er heller ikke nok forskning på effekt og sikkerhet, slik jeg forsto det. Men godt mulig at det KAN skje når det kommer til visse, veldig behandlingsresistente lidelser, eller at det kommer andre alternativer ut av det, slik som f.eks. Esketamin. Jeg ville prøvd, dersom jeg var ekstremt langt nede og ingenting annet hjalp. De vet nok hva de driver med de som administrerer det, og har hun økonomisk mulighet til det, så kan det være verdt det! Dog er jeg er ikke medisinsk personell (ikke lege) og kan ikke uttale meg spesifikt om hennes situasjon, men det har altså hjulpet noen. Det som var en bakside med slike ketamin-injeksjoner, er at effekten kan være forbigående og trenge jevnlig "follow up". Men igjen; noen hevder de har en varig effekt! Anonymkode: 0c40e...1c5 Er det bivirkninger forbundet med å stadig bruke ketamin-injeksjoner? Hvor lenge synes legene det er forsvarlig at de bruker det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk Kan jo ha skjedd en del siden da, men regner med det var likt.. det har vært et kontroversielt opplegg hele veien, dette. god forskning på feltet kan være litt tricky også, da flere konfunderende variabler som hallusinogene effekter osv. av Ketamin, kan forstyrre. Anonymkode: 5c31c...943 Dersom de ikke i seg selv er med på å gi bedring. Var vel noen som foreslo dette også! Interessant tema hvert fall. Måtte bare legge det til. Anonymkode: 5c31c...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Del Skrevet 5. desember 2023 https://www.sykehuset-ostfold.no/behandlinger/ketamin-mot-behandlingsresistent-depresjon/#:~:text=Ketamin er fra før kjent,bedring allerede etter første behandling. Anonymkode: e6515...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Del Skrevet 5. desember 2023 Pipaluk skrev (2 timer siden): Er det bivirkninger forbundet med å stadig bruke ketamin-injeksjoner? Hvor lenge synes legene det er forsvarlig at de bruker det? Man får veldig små doser. Anonymkode: 757ed...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Del Skrevet 6. desember 2023 Tatt det privat, koster mye, men fikk meg ut av den verste grøften. God katalysator for videre traumebehandling. Jeg var livredd for å miste kontroll, men det gikk veldig bra.❤️ Anonymkode: 1ba06...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor mye koster det privat? Anonymkode: ed13e...f19 Ca 5000 per behandling. Anonymkode: 1ba06...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Del Skrevet 6. desember 2023 Er det ikke lett for at sårbare pasienter blir avhengige? Anonymkode: 3e5f2...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det ikke lett for at sårbare pasienter blir avhengige? Anonymkode: 3e5f2...733 Det er vel individuelt. Jeg er i en sårbar gruppe, men drikker lite alkohol. Med tanke på traumene jeg har, har det tidvis vært fristende å bare «flykte» inn i alkoholen. Vet derimot at det ikke løser noe på lang sikt og det å ta Ketamin på egenhånd hadde også blitt noe helt annet enn i en medisinsk setting. Jeg hadde en veldig varm og flink lege, så samtalene før og etter behandling (som formidles videre til behandlende psykolog), er en viktig del av tilbudet. Anonymkode: 1ba06...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mina123 Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 10. desember 2023 Takk for svar alle sammen. Jeg ser at det kan være lurt å både ta ketamin behandling og samtidig ha psykolog timer. Men mannen min sliter når det gjelder å ta i mot hjelp fra psykolog, men han skal prøve en time over nett snart, håper det kan være noe til hjelp for han. Men innerst inne tror jeg ketamin behandling hadde vært lurt å prøvd. Men kjennes jo litt skummelt ut, dyrt og langt å dra. Men får tenke litt på det. Ser noen kan få det dekt offentlig, men vet ikke hvem som kan hjelpe med det. Han sliter med å dra til fastlegen/lege generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå