Gå til innhold

Leie ut uten bad, er dette ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er varme der. Det er sånn midlertidig blå plastboks av en utedo, slik som man finner i parker og på festivaler. De kunne ikke fikse dusj sa de. 

ts

Anonymkode: 45ab5...eeb

Sånn fikk mine besteforeldre i slutten av 80-årene i 4 uker i fjor vinter sammen med andre i borettslaget. 
Vi pusset opp badet og hadde da ikke dusj på flere uker med 4 barn. 

Tror du klarer dette helt fint jeg, frøken «vil-ikke» ;) Slutt å syt! 

Anonymkode: 290bc...2e1

• Liker 12
Skrevet
Lt.Dan skrev (1 time siden):

Pokker også, glad jeg ikke leier ut til deg...han tilbyr deg å bo gratis mot at du gjør ditt fornødende i en provisorisk utedo og ordner sanitære gjøremål en annen plass, og du klager. Hadde lett hutra meg gjennom de 6 ukene og dusja på et treningssenter til en tusenlapp/mnd. Og hva har skjedd med dassen, siden det er helt umulig å bruke?

Det er en kraftig brukshindring og noe en utleier, meg inklusiv, har forsikringer for

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn fikk mine besteforeldre i slutten av 80-årene i 4 uker i fjor vinter sammen med andre i borettslaget. 
Vi pusset opp badet og hadde da ikke dusj på flere uker med 4 barn. 

Tror du klarer dette helt fint jeg, frøken «vil-ikke» ;) Slutt å syt! 

Men da var det planlagt, forøvrig pur idioti av borettslaget å legge det til vinterstid

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle jeg ikke ha noe valg? Jeg tenker at det eneste rimelige alternativet er at de leier en annen tilsvarende leilighet til meg. 

ts

Her er jeg på din side

Skrevet

Hele badet må totalrenoveres. De sa det kanskje var mulig å bruke doen (som da vil befinne seg midt i en byggeplass) deler av tiden, men ikke alltid. 

altså jeg leide en hybel med et bad. Er vel ikke min feil at dette badet nå er ødelagt. Det er jo det jeg betaler for å slippe å forholde meg til når jeg leier? 

ts

Herregud, skjerp deg! Sånne ting kan skje med alle, enten de eier eller leier! Ting skjer. Det står ingenting i avtalen din ar du skal bæres på en gullstol hvis helt vanlige ting skjer! Dakkars deg… 🙈

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Høres totalt urimelig ut. Da hadde jeg aldri våget å leie ut om det skulle være sånn. 

Anonymkode: be135...ef4

Har du ikke utleie forsikring? Den dekker slikt

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke student, skjønner ikke hvorfor folk gjentar det. Jeg er en voksen dame. 

ts

Heter du Karen også? For du virker uhyre urimelig og kravstor.

Jeg har selv bodd uten bad i 2 måneder fra oktober til desember. Da dusjet jeg på jobben og treningssenteret, og gikk på do på en bøtte med tett lokk (med doble poser i for nr 2). Og betalte sågar full «leie», for jeg eier jo selv.

Det er ikke synd på deg. Tenk så fint det blir med helt nytt bad?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva hadde du gjort hvis du eide huset da? hvem skulle betalt for deg på hotell eller annen leilighet da? Mange må renovere bad mens de bor midt oppi det.... Og uventede skader kan forekomme. 

Anonymkode: dcaa0...b20

Forsikring dekker dette. 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Men da var det planlagt, forøvrig pur idioti av borettslaget å legge det til vinterstid

Hva er forskjellen på planlagt og ikke? Det er like fælt uansett ;)

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke dusj? Fordi det krever veldig mye. Uisolerte rør fryser. For ikke å snakke om kostnaden til å legge opp vann. Blir tre ganger så dyrt som leien ts betaler.

For en tafatt holdning. Har kjøkkenkrana di gjenger er det bare å koble på en hageslange. Redd for at det fryser? kjøp noen meter med rørisolasjon på jula eller biltema da vel. Hva gjør folk den dagen et virkelig stort problem oppstår?

• Liker 1
Skrevet
Lt.Dan skrev (1 minutt siden):

For en tafatt holdning. Har kjøkkenkrana di gjenger er det bare å koble på en hageslange. Redd for at det fryser? kjøp noen meter med rørisolasjon på jula eller biltema da vel. Hva gjør folk den dagen et virkelig stort problem oppstår?

De fleste har ikke kjøkkenkrana med gjenger, og opplegget for øvrig er helt dustete. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er forskjellen på planlagt og ikke? Det er like fælt uansett ;)

Ved planlagt har en tid til å finne seg midlertidig bopel uplanlagt har en ikke tid til det. Fremdeles totalt idioti til å legge det midtvinters når det er planlagt

Skrevet

Porta potti, så får du gå på do inne

Anonymkode: 4abbc...636

• Liker 3
Skrevet
Kalikalinka skrev (7 minutter siden):

Heter du Karen også? For du virker uhyre urimelig og kravstor.

Jeg har selv bodd uten bad i 2 måneder fra oktober til desember. Da dusjet jeg på jobben og treningssenteret, og gikk på do på en bøtte med tett lokk (med doble poser i for nr 2). Og betalte sågar full «leie», for jeg eier jo selv.

Det er ikke synd på deg. Tenk så fint det blir med helt nytt bad?

Hadde du ikke forsikring eller var det planlagt, ikke akutt?

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Ved planlagt har en tid til å finne seg midlertidig bopel uplanlagt har en ikke tid til det. Fremdeles totalt idioti til å legge det midtvinters når det er planlagt

Her i området er det mange borettslag som har tatt totalrenovering av bad og rør de siste åra, samtlige av de større har måtte jobbe også gjennom vinteren. De mindre har ikke nødvendigvis kjnne velge og vrake i tidspunkt de heller. Slikt kan man ikke alltid bare legge som det passer en.

De fleste har unngått arbeid i jula og tima det slik at arbeid har blitt avslutta før og nytt påbegynt etter jul men ellers har folk måtte greid seg med midlertidige løsninger også på vinteren.

Anonymkode: e71b7...760

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (15 minutter siden):

De fleste har ikke kjøkkenkrana med gjenger, og opplegget for øvrig er helt dustete. 

Nå vet ikke jeg hvilken type kjøkkenkran du har men absolutt alle kranene jeg har montert og brukt oppigjennom årene har de samme gjengene på filtret som brukes på de fleste hageslanger.

Det øvrige opplegget er heller ikke dustete, jeg har selv leid bolig der vannet frøs på kaldeste vinteren i Trøndelag.

Den kortsiktige løsningen var å låne bad og toalett hos naboen, den lengre løsningen frem til sommeren ble utendørs vannslange med varmekabel fra fjøset til huset. Slangen var forresten koblet til en helt vanlig krane på en utslagsvask. Det finnes som regel løsninger hvis man er litt teknisk orientert.

Anonymkode: a6825...788

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (42 minutter siden):

Har du ikke utleie forsikring? Den dekker slikt

Kan jeg spørre hvilken utleieforsikring du har?

De jeg har sett på sier de dekker tapt leieinntekt der leietaker ikke betaler avtalt leie, utgifter ved utkastelse, og skadeverk og slikt, ikke at forsikringen dekker opphold i annen bolig for leietaker.

Det er derimot innboforsikring hos leietaker som dekker mellomlegg dersom forsikringsselskapet anser boligen som ubeboelig under reparasjon.

Anonymkode: e52dc...218

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Fru Uperfekt said:

Her er jeg på din side

Det at noen velger ts sin side endrer ikke husleieloven i forhold til hva som er utleiers ansvar her. 

Jeg er ikke på ts sin side. Jeg som utleier hadde ikke betalt hotel i tillegg til gratis leie. Jeg hadde heller ikke fornyet utleieavtale med en leietaker som lager mye bråk om dette. Den type drama gidder jeg ikke å forholde meg til og vedkommende hadde rett og slett blitt bytta ut med en mer medgjørlig leietaker. Brutalt kanskje, men sånn er det. Og ja jeg kjenner til regelverket rundt oppsigelse. Og nødvendig renovering er en helt legitim grunn.

Så kan man velge side så mye man vil, men i dette tilfellet har i alle fall utleier loven på sin side. 

Anonymkode: 00bde...641

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken utleieforsikring du har?

De jeg har sett på sier de dekker tapt leieinntekt der leietaker ikke betaler avtalt leie, utgifter ved utkastelse, og skadeverk og slikt, ikke at forsikringen dekker opphold i annen bolig for leietaker.

Det er derimot innboforsikring hos leietaker som dekker mellomlegg dersom forsikringsselskapet anser boligen som ubeboelig under reparasjon.

Anonymkode: e52dc...218

Jeg har innbo og på de jeg leier ut møblert og har utvidet forsikring på utleie som dekker om leilighet blir ubeboelig og leietaker må flyttes midlertidig på de som leies ut umøblert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...