emdes Skrevet 5. desember 2023 #41 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg driter i om det er deres feil eller ikke. Jeg leier en hybel med et bad. Det er uakseptabelt for meg å flytte på dagen, eller godta utedo i 6 uker midt på vinteren. Selvsagt må det bli fikset, men da mener jeg de må leie tilsvarende til meg. ts Hvorfor skal de skaffe det for deg? Det er jo like uforutsett for dem! Det de er pliktig til er å sette i stand det de eier. Jeg skjønner ikke helt hva mer du mener de kunne gjort. Om de hadde skaffet deg en alternativ bolig så betyr jo det også at du hadde måttet flytte på kort varsel, som du sier du ikke er villig til. Takk ja til gratisperiode, så kan du jo bruke de pengene på å bo et annet sted litt midlertidig, så slipper du å flytte helt ut. Det blir jo akkurat det samme. 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #42 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror ikke det fungerer i denne temperaturen uten at det er varme der. Hadde vært så glad for å bo gratis seks uker da jeg var student, så verdt det å dusje hos en venn den tiden Anonymkode: 2d487...50a Jeg er ikke student, skjønner ikke hvorfor folk gjentar det. Jeg er en voksen dame. ts Anonymkode: 45ab5...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #43 Skrevet 5. desember 2023 Jeg hadde glatt tatt 6 uker med gratis bolig, tissa i potte eller for den del vasken på kjøkkenet, dusja på gymmet og gleda meg over ekstra romslig økonomi en god stund. Folk greide seg med utedo året rundt bare for noen tiår siden. Du dævver ikke. Anonymkode: e71b7...760 12 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #44 Skrevet 5. desember 2023 Jeg hadde ikke kranglet på det, jeg ville også tatt 6 uker gratis bolig (!) og dusjet i svømmehall eller på treningssenter. Det er jo veldig stress å flytte. Fint å ha et greit forhold til utleier, du er grei med han og han er grei med deg. Det kommer godt med i fremtida. Anonymkode: 52862...289 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #45 Skrevet 5. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg hadde glatt tatt 6 uker med gratis bolig, tissa i potte eller for den del vasken på kjøkkenet, dusja på gymmet og gleda meg over ekstra romslig økonomi en god stund. Folk greide seg med utedo året rundt bare for noen tiår siden. Du dævver ikke. Anonymkode: e71b7...760 Det er bare det at det er jo ikke opp til TS å godta noe som helst. Utleier har loven på sin side. Og tilbyr til og med mer enn loven krever. Alternativt kan han faktisk kaste henne ut etter paragraf 9-5 i husleieloven. Jeg ville gått litt stille i dørene med desse voldsomme kravene som TS stiller. Jeg som utleier hadde avsluttet på leieforholdet uten tvil om jeg fikk en leieboer på døren som krevde gratis husleie og at jeg betalte hotell i tillegg. Og ombygging, renovering av boligen som gjør den ubeboelig er gyldig grunn til oppsigelse. Anonymkode: 00bde...641 6 1
Aragon Skrevet 5. desember 2023 #46 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor skulle jeg ikke ha noe valg? Jeg tenker at det eneste rimelige alternativet er at de leier en annen tilsvarende leilighet til meg. ts Anonymkode: 45ab5...eeb Seriøst ? Du bor jo evnt gratis der de ukene og kan da selv betale leie er annet sted…. 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #47 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg burde jo både kunne go gratis OG med et bad når de tvinger meg til å flytte på dagen. ts Anonymkode: 45ab5...eeb De tvinger deg ikke til å flytte på dagen, de gir deg mulighet til å slippe oppsigelsetid, eller å bo gratis under tiden hvor leiligheten ikke fyller kravene i kontrakten. De tvinger deg ikke til noe, de gir deg helt reelle muligheter og er løsningsorientert. Sitat Leietaker må finne seg i visse ulemper i forbindelse med de arbeider som utføres, eksempelvis støy og begrenset beboelighet i deler av leieobjektet. https://www.eiendomsadvokater.no/husleierett/retting-av-mangler/ Anonymkode: e52dc...218 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #48 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er dette lovlig? Burde ikke husutleier betale for et annet sted å bo for meg? Ja. Nei. Anonymkode: 87f0c...557 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #49 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bare det at det er jo ikke opp til TS å godta noe som helst. Utleier har loven på sin side. Og tilbyr til og med mer enn loven krever. Alternativt kan han faktisk kaste henne ut etter paragraf 9-5 i husleieloven. Jeg ville gått litt stille i dørene med desse voldsomme kravene som TS stiller. Jeg som utleier hadde avsluttet på leieforholdet uten tvil om jeg fikk en leieboer på døren som krevde gratis husleie og at jeg betalte hotell i tillegg. Og ombygging, renovering av boligen som gjør den ubeboelig er gyldig grunn til oppsigelse. Anonymkode: 00bde...641 Tror du siterte feil. Jeg hadde som sagt glatt tatt tilbudet om gratis bolig de ukene. Anonymkode: e71b7...760
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #50 Skrevet 5. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Tror du siterte feil. Jeg hadde som sagt glatt tatt tilbudet om gratis bolig de ukene. Anonymkode: e71b7...760 ja, jeg så at jeg siterte feil post. Beklager det. Men poenget i posten min står ved lag. Utleier plikter ikke noe mer enn et forholdsmessig avslag i leien. Både helt gratis leie og tilgang til provisorisk do er faktisk strengt tatt mer enn loven krever. Så jeg ville som leietaker gått litt forsiktig frem med kravene her. Anonymkode: 00bde...641 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #51 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Badet i hybelen jeg leier er ødelagt og kan ikke brukes. Husutleier sier at jeg kan velge mellom å flytte ut med en gang, eller at han setter opp en type festivaldo i bakhagen, og at jeg ikke betaler leie i de 6 ukene det tar å bygge nytt bad. Er dette lovlig? Jeg kan hverken flytte ut med en gang, eller bo med utedo og uten dusj i desember. Burde ikke husutleier betale for et annet sted å bo for meg? Anonymkode: 45ab5...eeb Du skal både slippe husleie OG at huseier betaler annet bosted? Hva slags verden lever du i? Han er jo ikke din forsørger. Anonymkode: 24ef9...47a 13
Brunello Skrevet 5. desember 2023 #52 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor skulle jeg ikke ha noe valg? Jeg tenker at det eneste rimelige alternativet er at de leier en annen tilsvarende leilighet til meg. ts Anonymkode: 45ab5...eeb Når utleier må utføre nødvendig vedlikehold har du krav på avslag i leien dersom vedlikeholdet medfører ulemper for deg. Her får du 100% avslag, så ikke noe du kan protestere på. 10 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #53 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er ikke student, skjønner ikke hvorfor folk gjentar det. Jeg er en voksen dame. ts Anonymkode: 45ab5...eeb Det har nok noe med innstillingen din å gjøre. Man kan få inntrykk av at det er en bortskjemt, lite moden «prinsesse» som skriver innleggene dine. Anonymkode: 03fd2...3dc 12 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #54 Skrevet 5. desember 2023 Når huseie ordner opp ute do til deg så lenge så er dette lovlig ja! Han tar heler ikke betalt for husleie i den perioden høres jo supert ut. Anonymkode: 63d2a...20d 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #55 Skrevet 5. desember 2023 https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/boligen-du-leier-har-blitt-ubeboelig.hva-gjor-du-na Anonymkode: 22b1d...1b8
Brunello Skrevet 5. desember 2023 #56 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jada, det er slike blå plastbokser de hadde ute i hagen. Bare å kreve en med varme. Hvorfor kunne de ikke fikse dusj? Men du kan jo dusje på trening, evnt jobb. Anonymkode: d7a72...edc Hvorfor ikke dusj? Fordi det krever veldig mye. Uisolerte rør fryser. For ikke å snakke om kostnaden til å legge opp vann. Blir tre ganger så dyrt som leien ts betaler. 1
visp Skrevet 5. desember 2023 #57 Skrevet 5. desember 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke dusj? Fordi det krever veldig mye. Uisolerte rør fryser. For ikke å snakke om kostnaden til å legge opp vann. Blir tre ganger så dyrt som leien ts betaler. Kanskje et lite oppvarmet boblebad 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #58 Skrevet 5. desember 2023 Lei deg en bobil og ha i hagen da. Dass OG dusj. Anonymkode: 2f220...452 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. desember 2023 #59 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Badet i hybelen jeg leier er ødelagt og kan ikke brukes. Husutleier sier at jeg kan velge mellom å flytte ut med en gang, eller at han setter opp en type festivaldo i bakhagen, og at jeg ikke betaler leie i de 6 ukene det tar å bygge nytt bad. Er dette lovlig? Jeg kan hverken flytte ut med en gang, eller bo med utedo og uten dusj i desember. Burde ikke husutleier betale for et annet sted å bo for meg? Anonymkode: 45ab5...eeb Tja og nei. Personlig hadde jeg leid en Airbnb for deg, dette ville blitt dekket av forsikringen min
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #60 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Og utleier betalte hotellet? ts Anonymkode: 45ab5...eeb Selvfølgelig ikke.. Anonymkode: 8abf9...a49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå