Gå til innhold

Erfaring med behandling av neglesopp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva brukte du for å bli kvitt det? Spesielt interessert i tilbakemeldinger fra de som har prøvd tabletter mot neglsopp på tærne, bivirkninger, hvor lenge du brukte det osv. 

Anonymkode: f620e...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få middel for å bli kvitt det, men du bør også gjøre forbyggende tiltak for at det ikke skal komme tilbake. Det vil sitte i sko og sokker også viktig å tørke sko godt og vaske sokker slik at sopp ikke overlever. Dette fikk jeg beskjed om fra fastlege, jeg har slitt litt med neglesopp i forbindelse med løping. Etter jeg gjorde forebyggende tiltak har jeg ikke problemer med det lenge. Nå har jeg ikke brukt tabletter, kan ikke si noe om bivirkning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt tabletter (på resept). Ganske uproblematisk, kur på 1 tablett om dagen i 12 uker. Fikk tinnitus som bivirkning, og litt trøblete mage, men det var helt overkommelig. Bivirkningene ga seg når kuren var ferdig. Men, husk at neglen må vokse helt ut igjen før det ikke synes mer, det kan ta opptil 12 mnd. Og, som hun over også sier så er forbyggende tiltak viktig for at det ikke skal komme tilbake igjen. 

Anonymkode: b32b5...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig fotsopp må behandles ellers sprer det seg til neglene etterhvert og blir til neglsopp. Tablettbehanling av neglsopp varer i 6-9 mnd

Anonymkode: 07cbe...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vanlig fotsopp må behandles ellers sprer det seg til neglene etterhvert og blir til neglsopp. Tablettbehanling av neglsopp varer i 6-9 mnd

Anonymkode: 07cbe...97f

Jeg spør om erfaringer med behandling av neglsopp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har brukt tabletter (på resept). Ganske uproblematisk, kur på 1 tablett om dagen i 12 uker. Fikk tinnitus som bivirkning, og litt trøblete mage, men det var helt overkommelig. Bivirkningene ga seg når kuren var ferdig. Men, husk at neglen må vokse helt ut igjen før det ikke synes mer, det kan ta opptil 12 mnd. Og, som hun over også sier så er forbyggende tiltak viktig for at det ikke skal komme tilbake igjen. 

Du tar tablett i 12 uker, men det tar 12 mnd å gro ut. Hva gjør du da for ikke smitte deg selv i mellomtiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tar tablett i 12 uker, men det tar 12 mnd å gro ut. Hva gjør du da for ikke smitte deg selv i mellomtiden? 

Tablettene dreper soppen, så du går ikke rundt med aktiv infeksjon etter avsluttet tablettkur. Men neglen vil jo fremdeles være noe deformert og ser ikke normal ut-så, ny negl må gro ut igjen. Det kan ta opp til 12 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tablettene dreper soppen, så du går ikke rundt med aktiv infeksjon etter avsluttet tablettkur. Men neglen vil jo fremdeles være noe deformert og ser ikke normal ut-så, ny negl må gro ut igjen. Det kan ta opp til 12 mnd. 

Ok, skjønner. Så da er man ikke smittsom lenger, heller, etter de 12 ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Så da er man ikke smittsom lenger, heller, etter de 12 ukene?

Nei ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ☺️

Hm, kanskje jeg skal prøve det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også prøve Pevaryl pudder i 3-6 mnd. Man må spørre om det på apoteket, de har det sjelden ute i hyllene. 

Dropp all bruk av neglelakk. 

Ha fotbad med stell/pleie 1 gang pr uke med klipp, fil mm så du kan fjerne mest mulig så fort som mulig. 

Bruk alltid pevaryl pudder forebyggende ved besøk i spa/badeanlegg. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (3 minutter siden):

Kan også prøve Pevaryl pudder i 3-6 mnd.

Hjelper det mot neglsopp altså? Har sopp på alle tærne, og den ene neglen holder på å falle av pga sopp. Tenkte det måtte litt sterkere lut til… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fikset det på to måter og begge har fungert. 

Nemlig ved å ta fotbad, file og lakkere tåneglene et par ganger i uka over en periode ( jeg tror også at negllakkfjerner gjør sitt for at soppen mistrives)

Rense tåneglene med vademecum, både oppå og der jeg kommer til under neglen, samt ha bomulsdott med vademecum på de angrepne neglene, mens jeg sover ( lurt å ha sokk på, for å holde det sammen) 

Neglesoppen trives ikke under disse omstendighetene. Det pleier ikke å gå veldig lang tid, før den blir borte, men jeg husker ikke hvor lang tid det tok, siden det er lenge siden sist. - Var mer plaget da jeg hadde en jobb, der jeg gikk veldig mye i støvler.  - Fikk negllakktipset av en kollega.

Hadde forresten muligens litt tilløp på vårsommeren for 2-3 år siden, men begynte bare å lakkere neglene for en periode og siden har jeg ikke sett mer til den. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

absinthia skrev (5 minutter siden):

Jeg har fikset det på to måter og begge har fungert. 

Nemlig ved å ta fotbad, file og lakkere tåneglene et par ganger i uka over en periode ( jeg tror også at negllakkfjerner gjør sitt for at soppen mistrives)

Rense tåneglene med vademecum, både oppå og der jeg kommer til under neglen, samt ha bomulsdott med vademecum på de angrepne neglene, mens jeg sover ( lurt å ha sokk på, for å holde det sammen) 

Neglesoppen trives ikke under disse omstendighetene. Det pleier ikke å gå veldig lang tid, før den blir borte, men jeg husker ikke hvor lang tid det tok, siden det er lenge siden sist. - Var mer plaget da jeg hadde en jobb, der jeg gikk veldig mye i støvler.  - Fikk negllakktipset av en kollega.

Hadde forresten muligens litt tilløp på vårsommeren for 2-3 år siden, men begynte bare å lakkere neglene for en periode og siden har jeg ikke sett mer til den. 

Jeg fikk neglsopp da jeg i en periode løp mye i vått fottøy. Jeg har brukt både neglelakker (på og uten resept), filming, medisinsk neglelakk og fotvask, men jeg vil si det hadde ekstremt liten effekt. Men bra det virket for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk neglsopp da jeg i en periode løp mye i vått fottøy. Jeg har brukt både neglelakker (på og uten resept), filming, medisinsk neglelakk og fotvask, men jeg vil si det hadde ekstremt liten effekt. Men bra det virket for deg. 

Har du prøvd å pensle neglene med tetreolje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjelper det mot neglsopp altså? Har sopp på alle tærne, og den ene neglen holder på å falle av pga sopp. Tenkte det måtte litt sterkere lut til… 

Fungerte bra for meg ihvertfall. Noen negler falt litt av og nye negler ble etterhvert normale. De som ikke falt av: den syke delen skallet av/var rillete og lettere å få av jo mer det vokste ut. Var bare å file mye og klippe av så mye som mulig uten at man fikk vondt. Gjør det jevnlig med fotbad + pleie 1 gang pr uke + bruk pudder daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (6 minutter siden):

Har du prøvd å pensle neglene med tetreolje? 

Ja. Ingen effekt det heller, bare lukta vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...