Gå til innhold

Voksen og valp sammen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det veldig slitsomt for min voksne hund å få en valp om vinteren enn om sommeren da vi kan være mere ute? Tenkte at vi da blir stengt inne i leiligheten. Det er ofte sånn at jeg er mye mere ute om sommeren enn vinteren. Og hvis jeg da får en sommervalp kan jeg ta valpen mere ut for å avlaste den voksne hunden mot en slitsom og vilter valp inne. Eller er jeg helt på viddene her? Må ta hensyn til den voksne hunden også.

Anonymkode: 95d3d...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte mye lettere å få en sommervalp enn en vintervalp. Det er lettere å være ute for både eier og valp, det er lettere å treffe andre folk og hunder... 

Så, ja, hvis mulig så ville jeg absolutt ventet til sommeren.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også enklere å få sommervalper husreine enn vintervalper, for de kvier seg ofte for å være ute lenge i kulda og vil fort inn igjen, før de har gjort det de skal. En valp er nærmere bakken enn oss, og det stråler kulde rett opp i valpekroppen så de blir fort kalde. Valpepels isolerer ikke så godt som voksenpels på hundene.

Anonymkode: c3e04...746

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest av hensyn til den voksne hunden. Hva er best for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mere slitsomt for den voksne hunden at valpen er mere inne enn om det hadde vært sommervalp? Jeg har ingen andre steder å være inne enn hjemme hos meg selv så da blir det mere at jeg går oppå den voksne jeg har fra før av? Blir ikke så mye avlastning for den da? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Den voksne bør ha fri fra valpen. Men om det er sommer eller vinter, spiller ingen rolle. Du må bare skille av rom, eventuelt bruke bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var 11 år da vi fikk valp 1 juledag for et par år siden. Det gikk knirkefritt og vi var fortsatt mye ute. Samtidig var vi nøye på å skjerme den gamle en del :) De er veldig gode med hverandre i dag.  

Anonymkode: 3527f...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2023 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

Må den voksne hunden ha fri fra valpen?

Den voksne bør absolutt ha fri fra valpen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være mye enklere å være ute med valpen i timesvis om sommeren enn om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 19.52):

Tenkte mest av hensyn til den voksne hunden. Hva er best for den?

Av hensyn til den voksne hunden vil jeg faktisk tenke at det er bedre å få valp om vinteren. Valpen er jo ungdom og ganske vilter en god stund, og når den blir 6-7 måneder og virkelig får fart på seg og blir masete og slitsom, kan man være masse ute med den om sommeren, om man fikk den på vinteren. 

Anonymkode: 36386...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...