AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Jeg blir psykisk dårlig om jeg må ta valg. Jeg tenker på hva jeg skal gjøre og veier for og imot men kommer ikke frem til noe hva jeg skal. Da grubler jeg hele tiden og får enda mere angst enn jeg pleier. Jeg klarer ikke å legge det fra meg fordi jeg synes det er så vanskelig å vite og jeg blir veldig stressa med masse uro. Jeg klarer ikke å tenke klart og uansett hva jeg ender opp med så blir det feil og jeg angrer. Og når jeg da angrer uansett så går jeg rundt å kverner på det også. Jeg er redd for å ta feil valg fordi er redd for hva reaksjonene er fra folk rundt meg og jeg er så opptatt av hva andre skal mene om meg. Valg som omhandler store summer penger er enda værre å ta fordi jeg er bekymra for at jeg ikke har penger nok senere og skal gå på en knekk økonomisk. Alt dette sliter meg helt ut. Er det flere som heller ikke vet hva man ønsker? Jeg liker ikke situasjonen jeg er i nå og ønsker da en forandring men jeg vet ikke hvilken forandring jeg skal ta fordi jeg vet ikke hva jeg vil med livet mitt. Jeg er så fryktelig ambivalent og jeg blir syk og gal av det. Alt som feks. Koster mere enn 5.000-10.000 kroner er ekstra vanskelig å ta valg i eller som koster over 10.000 kroner i fremtiden tilsammen. Jeg er så redd for å få kjeft av folk rundt meg siden jeg bruker opp pengene på det der. Spesielt familien min er veldig belærende og de dømmer meg og blir sinte på meg. Noen som har det sånn? Det er masse valg hver eneste dag så dette sliter meg helt ut fordi jeg klarer ikke å la være å tenke på det. Tankene bare ødelegger hele gleden i livet. Jeg har så veldig mange valg jeg står over nå og jeg blir sprø. Har snakka med lege og psykolog og alt og medisiner men de kan selvfølgelig ikke ta valg for meg. Anonymkode: fcd43...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Hvis du har snakket med psykolog så vet du vel allerede mye om hva det går i, og du må prøve å bruke teknikkene du har lært. Det er ikke lett så klart, det krever øvelse. Hvis du trenger litt oppfriskning på hva du har lært hos psykologen så finnes det mange gode artikler å finne på nettet, om for eksempel hvordan å stoppe grubling og om forskjellige typer angst. Jeg liker godt appen Tankevirus. Fine videoer som forklarer ting på en bra og litt morsom måte. Synes du at medisinene virker godt for deg? Har du kontakt med fastlegen din av og til? Når det gjelder det å ta avgjørelser så vil du jo ikke finne ut noe mer av å tenke på det lenge. Når du har vært gjennom de forskjellige sidene av saken en gang, så er du egentlig ferdig. Da kan du ikke tjene noe mer på å tenke på det, du må du gå videre til utførelse og handling. Selvfølgelig, når det gjelder penger kan det være lurt å ikke være impulsiv. Da går det an å legge avgjørelsen til side noen dager og vurdere det på nytt, om dette innkjøpet er noe man virkelig trenger. Samtidig er det ikke noen krise, og verden går ikke under, hvis du skulle kjøpe noe du ikke egentlig behøver. Hvis du bekymrer deg mye for økonomi så kan det være greit å sette opp et budsjett og holde deg til det. Det aner meg at familien din kanskje vil belære og dømme deg samme hva du gjør? Kanskje det hadde vært godt å ha litt mindre kontakt med dem i perioder hvor du ikke har det så bra? Hva slags ting er det du ønsker å bruke penger på som kan gjøre at noen blir sint på deg? Jeg synes også det er vanskelig å ta valg når jeg har en dårlig periode. Stress og redsel gjør det vanskelig å tenke klart. Føler med deg. Anonymkode: bff1f...bc4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Prøv appen Grubl. Den er veldig fin ☺️ løser selvsagt ikke problemene dine, men jeg synes den er nyttig - går igjennom innholdet regelmessig. Anonymkode: ef087...95b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Grubl er fin app! Men ts bør også jobbe mere med psykolog om å stå trygt i valgene dike og høre på magefølelsen, primærfølelsen. Lære om at det er sekundærfølelser (angst og skam) som kommer å dekker over primærfølelsen fordi du fra barn av sannsynligvis har måttet please andre og sette andre først og egne behov til side. Anonymkode: f3eff...6d1
AllahBallah Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Prøv å ikke tenke deg syk. Husk: Livet går videre samme hvilke dumme valg man tar (med visse unntak, såklart).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå