AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Har arvet en eiendom sammen med min bror. Jeg ønsker å selge, han ønsker å beholde. Men har ikke anledning til å kjøpe meg ut nå. Drar ut hele greia. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: af93b...77e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Jussen er på din side. Du har rett til å få sameiet oppløst. Hvis han ikke vil kjøpe deg ut, selges hele eiendommen. Samtidig regner jeg med at du vil fortsette et godt forhold. Hva med å se på alternativer mot at du ikke krever salg? - han påtar seg alle løpende utgifter, inkludert vedlikehold - han løser ut en del slik at din del blir mindre, og du får frigitt noen midler. Anonymkode: 93cd8...e8c 1 4
endo Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Han tar lån med pant i eiendommen og kjøper deg ut?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Ja ønsker ikke å lage noe bråk. Men ting har en tendens til å dra ut med han.. Har ikke noe tro på at det blir aktuelt for han på sikt heller. Holder forhåpentligvis med at jeg viser til lover og regler. Hvordan må jeg i så fall gå frem? Anonymkode: af93b...77e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 "Meg meg meg meg meg" hva med broren din? Tenk på broren din sine følelser og ikke kun deg selv. Grådig gribbe Anonymkode: 1e24a...403 1
hahaha Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja ønsker ikke å lage noe bråk. Men ting har en tendens til å dra ut med han.. Har ikke noe tro på at det blir aktuelt for han på sikt heller. Holder forhåpentligvis med at jeg viser til lover og regler. Hvordan må jeg i så fall gå frem? Anonymkode: af93b...77e Gjør det klart for han at du enten ønsker at han kjøper ut innen kort tid, hvis ikke må dere selge, du har rett til å kreve den solgt. Kan det evt være en løsning om han betaler måneds «leie» for din del som nedbetaling? så får du hvertfall noe. Hvis ikke ville jeg gått frem med å kontakte en eiendomsmegler, hvis ikke du har gjort det. Får jo time uforpliktende. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 hahaha skrev (1 minutt siden): Gjør det klart for han at du enten ønsker at han kjøper ut innen kort tid, hvis ikke må dere selge, du har rett til å kreve den solgt. Kan det evt være en løsning om han betaler måneds «leie» for din del som nedbetaling? så får du hvertfall noe. Hvis ikke ville jeg gått frem med å kontakte en eiendomsmegler, hvis ikke du har gjort det. Får jo time uforpliktende. Takk for svar et fornuftig svar👍Lurte mest på hvordan ting fungerte. Men folka her inne har tydeligvis bedre kjennskap til mine familiære relasjoner enn jeg selv har klart å opparbeide meg i løpet av de 26 årene jeg har vært søster til min bror. Anonymkode: af93b...77e 7 2
hahaha Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar et fornuftig svar👍Lurte mest på hvordan ting fungerte. Men folka her inne har tydeligvis bedre kjennskap til mine familiære relasjoner enn jeg selv har klart å opparbeide meg i løpet av de 26 årene jeg har vært søster til min bror. Anonymkode: af93b...77e Ja men er historier om at andre lever på goder de ikke har også, sånn som den over, som kommer etter, men vet ikke om det er deg som skrev den. Er hvertfall som sagt lurt at han betaler delbetaling i mnd, og ha kontrakt på det. Itilegg må man jo da være påpasselig på at boligen blir vedlikehold etc. så ikke verdien forringes. Så om man er for snill kan det også bli en stor sak siden boligen har mistet masse verdi. Uten å ha et veldig klart system kan det være best å selge. Hadde en diskusjon i familien pga. salg men ordnet seg etter en stund. Kan være like ille om ikke mer skadelig å eie noe sammen med noen, når man er uenig fra start. Endret 5. desember 2023 av hahaha 1
Baktus2024 Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 arveloven er arveloven...de riktige arver..både formue og gjeld....bare se litt på det siste... forøvrig så mener jeg at det å spekulere i annens død ike er bra, noe jeg har z 20 åringer gjør litt for ofte... en skal huske på et begrep.. " den som spar en annens grav , faller der selv i "..... og de fleste i vårt samfunn vil ikke arve annet enn enorm gjeld, så skjønner ikke hvorfor det snakkes om..... la oss leve og være glad i våre arvinger og håpe at de også lever... og visaversa
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes ikke det er egoistisk å selge. Helt ærlig synes jeg det er ganske egoistisk å ikke la deg selge. Hvis du ikke eier noe selv enda, eller ikke får det til å gå rundt, så er det jo egoistisk av broren din å prøve å tvinge deg til å la midlene dine stå i denne eiendommen du ikke er interessert i. Du kunne heller ha solgt, fått orden på økonomien eller egenkapital til egen bolig. Sier ikke at det er sånn situasjonen er for dere, men bare en annen side av saken til de som mener man er egoistisk om man ønsker å selge seg ut. Anonymkode: dfab2...009 5 1
CAPS LOCK Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 Hva du kan gjøre beror på hvilken type sameie det er snakk om. Det er to typer sameier: fritt sameie og bundet sameie Hvis dødsfallet nylig har skjedd, så inngår eiendommen i det såkalte dødsboet, som er et bundet sameie (med mindre et testament sier hvem som skal arve eiendommen). Det vil si at eiendelene ikke tilhører arvingene. Eiendomsretten går først over på arvingene hvis de blir enige om det, for eksempel at de skal eie en fast eiendom sammen, eller at en av dem skal overta eiendommen alene som del av sin arv, mens den andre får andre verdier, f.eks. kontanter Hvis de har blitt enige om å overta eiendommen sammen, så er det et fritt sameie, og da kan den enkelte sameieren kreve tvangsoppløsning ved tvangssalg (med mindre vedtektene til sameiet sier at de ikke skal ha rett til dette) Hvis de ikke har blitt enige om å overta eiendommen sammen eller at en av dem skal ha den alene (eller at et testament sier hvem som skal arve den), så tilhører den fortsatt dødsboet, og da kan ikke den enkelte arving kreve tvangsoppløsning Hvis de ikke blir enige om gjennomføringen av arveoppgjøret, herunder fordelingen av de enkelte eiendelene, så kan den enkelte arving kreve såkalt offentlig skifte. Det vil si at tingretten overtar ansvaret for gjennomføringen av arveoppgjøret, og da vil eiendommen bli solgt hvis ikke arvingene blir enige om noe annet 3
Edie Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
newman01 Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 On 12/5/2023 at 7:13 PM, AnonymBruker said: "Meg meg meg meg meg" hva med broren din? Tenk på broren din sine følelser og ikke kun deg selv. Grådig gribbe Anonymkode: 1e24a...403 Grådige gribb? Og hva med broren hennes? Han har ikke pengene til å kjøpe hele eiendommen. Kommer den broren til å få mulighet til å kjøpe hele eiendommen på sikt da? Vil det kunne være en mulighet å leie ut for noen år uten at man går skikkelig i minus på det? Hva er arvetakst mot anskaffelsesverdi og potensiell skatteregning på et senere tidspunkt? 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 newman01 skrev (3 timer siden): Grådige gribb? Og hva med broren hennes? Han har ikke pengene til å kjøpe hele eiendommen. Kommer den broren til å få mulighet til å kjøpe hele eiendommen på sikt da? Vil det kunne være en mulighet å leie ut for noen år uten at man går skikkelig i minus på det? Hva er arvetakst mot anskaffelsesverdi og potensiell skatteregning på et senere tidspunkt? Kan være lurt å vente et års tid før man tar forhastende beslutninger. i vår familie vill jeg selge huset mens min bror kom ikke det på tale. Ingen skulle ta over, men det sto tomt. etter en stund ville han selge, men han trengte den tiden for å bli klar Anonymkode: d57df...601
newman01 Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Kan være rimelig dumt økonomisk da. Uvesentlig om man driter i penger, men for noen kan det være vesentlig for privatøkonomien å slippe å betale en million eller mer i skatt fordi man lar huset stå tomt et år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå