Gå til innhold

Enkle sikkerhetstiltak ved inngangsdør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i enebolig innerst i blindvei. Inngangspartiet er på baksiden av huset, så ingen naboer har innsyn. Skogen står tett på, så lett for evt. innbruddstyver å gjemme seg der. Har ingen vinduer som kan åpnes på den siden av huset, så tenker at inngangsdøren er svakeste punkt. 

Jeg har bodd her med samboer og ikke følt meg så veldig utrygg, men skal nå bo alene i fire måneder og gruer meg. 

Er det noen enkle tiltak man kan gjøre for å øke sikkerheten? 

Jeg tenker å få satt inn en ekstra lås på døren. Men en fyr på jobben mente at det ikke hjelper stort.

Jeg skal også få montert en ekstra lampe der, selv om det antagelig hjelper lite da ingen naboer kan se noe uansett. 

Anonymkode: b6dd5...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er bekymringen din? Altså hva frykter du at skal skje?

Skrevet

Kjøp en Arlo dørklokke med kamera. Da får du varsel på mobilen hvis det er bevegelse foran døren, eller noen som går forbi. Det blir tatt opp film når det er bevegelse. Du kan også se på mobilen når det ringer på, før du åpner. 

Anonymkode: bb781...4b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan montere et kamera + henge opp skilt om kameraovervåkning. Det går også an å montere mer lys, dvs lyskaster mot skogen. 

Anonymkode: 26d1b...93e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan montere et kamera + henge opp skilt om kameraovervåkning. Det går også an å montere mer lys, dvs lyskaster mot skogen. 

Anonymkode: 26d1b...93e

Vi har kamera, alarm, lys med sensor, samt ekstra utelys. 

Man kan også montere en alarm som kan utløses ved behov. Stor skilt med en rottweiler og "vokt dem for hunden" er også preventivt. 

Samt balltre rett innenfor døra. 

Anonymkode: 39e96...156

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Hva er bekymringen din? Altså hva frykter du at skal skje?

Det aller verste hadde vært innbruddstyver om natten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du mye verdifull kunst og haugevis med kontanter og ihendehaverobligasjoner? 

Ingen gidder å bryte seg inn for å stjele TVen og mikroen din. 

Anonymkode: 5b48d...741

Skrevet

Da sørger du for at området utenfør døra er godt belyst. Fra flere vinkler. Sørg for at dørlås og håndtak er helt, relativt nytt og rett montert. Og bruk låsen. Sørg deretter for at det ikke ligger løse steiner, mursteiner eller andre ting som kan brukes for å knuse vindu. Kan og være lurt å erstatte dørklokka med ringeklokkekamera. Da kan du få varsel om noen står der og du har video om noen faktisk bryter seg inn den veien.

Disse fire tingene vil fort gjøre at en innbryddstyv velger et annet hus.

Mørke kroker, gamle dører og murstein som ligger klar til å bli kastet igjennom vindu er alle tre ting som gjør det fristende å prøve seg.

Men fortsatt ingen garanti.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du mye verdifull kunst og haugevis med kontanter og ihendehaverobligasjoner? 

Dette handler mest om tidligere opplevelser i mitt liv, bl.a. en stalker. Jeg orker ikke skrive mer om det. 

Jeg har tenkt på kamera, men er litt redd for at det bare vil øke frykten min. Hvis jeg ser noen luske rundt på kamera så kommer jeg til å bli livredd, selv om det kanskje bare er et postbud som har gått feil. Jeg tror det er bedre for meg å heller bruke de pengene på lys og lås. 

Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Sørg for at dørlås og håndtak er helt, relativt nytt og rett montert.

Hvorfor er det viktig med nytt håndtak? Det er ganske gammelt. Låsen er ca. 10 år gammel. Noen tips om hvilke låser (merker og modeller) som er best? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det viktig med nytt håndtak? Det er ganske gammelt. Låsen er ca. 10 år gammel. Noen tips om hvilke låser (merker og modeller) som er best? 

Det må ikke være nytt men det må se bra ut og vedlikeholdt. Gamle låser og håndtak har mye slark i seg som gjør det enkelt å bryte de opp. Mange dører og dørlåser montert av eiere er i tillegg feilmontert sånn at sikkerhetsfunksjoner i låsen ikke virker.

Så jeg ville kanskje sett etter en låsesmed og spurt om de kan komme på befaring.

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det, så vil en innbruddstyv først og fremst velge å bryte seg inn når huset er tomt. Altså ikke på natten. Jeg hørte en gang en politimann si at den beste forsikringen var ens egne rutiner. Har man litt varierende rutiner, altså at det er vanskelig for potensielle innbrytere å beregne når du er hjemme og ikke, velger de heller nabohuset hvor folk går kl 8 og kommer hjem kl 16 hver dag.

Du kan også kjøpe klistremerker hvor det står at det er montert alarm. Innbrytere vil ofte velge vekk slike hus. Og god belysning. Fordi om inngangen er på baksiden, er det ikke mange som ønsker å bryte seg inn i flomlys.

Anonymkode: b3f17...176

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen gidder å bryte seg inn for å stjele TVen og mikroen din

Det stemmer selvfølgelig ikke 

Anonymkode: 12757...5e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Slik jeg har forstått det, så vil en innbruddstyv først og fremst velge å bryte seg inn når huset er tomt. Altså ikke på natten. Jeg hørte en gang en politimann si at den beste forsikringen var ens egne rutiner. Har man litt varierende rutiner, altså at det er vanskelig for potensielle innbrytere å beregne når du er hjemme og ikke, velger de heller nabohuset hvor folk går kl 8 og kommer hjem kl 16 hver dag.

Du kan også kjøpe klistremerker hvor det står at det er montert alarm. Innbrytere vil ofte velge vekk slike hus. Og god belysning. Fordi om inngangen er på baksiden, er det ikke mange som ønsker å bryte seg inn i flomlys.

Anonymkode: b3f17...176

Mens noen skal tenke "her er det noe å stjele". 

• Liker 2
Skrevet

Vi har investert i alarmsystem. Både fordi jeg er redd for at det skal brenne mens dyra er alene hjemme, men også fordi jeg er høyst paranoid og tror det skal bryte seg inn folk med engang jeg er alene.

Så det er mitt tips, sjekk ut tilbud fra verisure og sector alarm. Eventuelt sett opp overvåkningskamera ute, eller et dummykamera.😊

Anonymkode: ca3ec...e0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har investert i alarmsystem. Både fordi jeg er redd for at det skal brenne mens dyra er alene hjemme, men også fordi jeg er høyst paranoid og tror det skal bryte seg inn folk med engang jeg er alene.

Så det er mitt tips, sjekk ut tilbud fra verisure og sector alarm. Eventuelt sett opp overvåkningskamera ute, eller et dummykamera.😊

Anonymkode: ca3ec...e0a

Hvordan hjelper alarmen egentlig? Verisure og SectorAlarm er der etter 1 time eller noe. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis du er redd for INNBRUDD, ikke for at noen skal skade deg, så holder det normalt å vise aktivitet, og å ha noe som skremmer bort tyvene dersom de skulle finne på å prøve å bryte seg inn.

Så å bevege seg rundt i huset, skru lys av og på jevnlig (flere ganger i løpet av døgnet), bevege seg ut og inn (sjekke posten, hive søppel, måke snø..) og å ha litt uforutsigbart  bevegelsesmønster er en bra avskrekker. Ha mobilen i lomma hele tiden i tilfelle du føler du må ringe politiet.

Vi har i tillegg satt opp noen billig-alarmer fra ebay, kostet rundt 20 kr/stk og de hyler HØYT når noen åpner døra og har glemt å skru dem av. Veldig manuelt, men greit dersom man er redd for at noen skal prøve å åpne dør/vindu mens man sover. (Vi bruker dem hovedsaklig så ikke ungene kan snike seg ut mens vi sover, barnehagebarn.)

Anonymkode: ac9c3...09d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er du litt sånn enkel i hodet? Hele tiden blir TV'er stjålet fra hjem rundt omkring i Norge. Avsidesliggende hus, slik som TS sitt, er det som gir tyver våte drømmer.

Anonymkode: 92289...bf0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har masse utebelysning, både på og rundt hus og innkjørsel, samt på baksiden siden av huset. Vi har og innkjørsel med grus (så et program hvor tidligere kriminell som hadde begått en rekke innbrudd si at både utebelysning og grus er avskrekkende). Ikke noe vi har fått gjort selv, huset ble bygd sånn.

Av egne tilbak har vi Yale doorman og Sector alarm, vi er veldig fornøyde med begge. 

Anonymkode: f8ae3...3f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er du litt sånn enkel i hodet? Hele tiden blir TV'er stjålet fra hjem rundt omkring i Norge. Avsidesliggende hus, slik som TS sitt, er det som gir tyver våte drømmer.

I min bekjentskapskrets er det INGEN som har alarm eller har hatt innbrudd. Er det noe jeg virkelig ikke frykter, er det nettopp det. 
Men nå bor jeg ikke jeg i ghettoen da. Mine venner som bor på landet låser knapt døren. 

Har prestert å la husnøkkel stå i låsen over natten uten å bli voldtatt og rundstjålet også, men kanskje lykken er bedre enn forstanden og jeg har en svært snever omgangskrets. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor mener du innsyn til døren er relevant for sjansen for innbrudd om natten mens du er i huset? Den kategorien som begår slike innbrudd, ts, evner ikke gjøre en risikovurdering type «kan naboen se meg om hen helt tilfeldig er oppe og går på do klokka 03.40 når jeg er rusa og begår innbrudd på impuls?»

Innbrudd med beboere i huset blir primært begått av mennesker under rus eller psykose. De evner ikke risikovurdere på dette nivået. Ts kan best stemme på politikere som lover gi tunge midler til rusomsorg og psykiatri for å sikre seg mot slike. 

Innbrudd uten ts i huset er noe annet. Men det er ikke den typen innbrudd ts er redd for. For sånne holder det med et helt vanlig kamera, for sikring av bevis.

Anonymkode: 15eda...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...