AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Jeg sliter med smerter i det ene øyet. Usikker på om jeg skal gå til optiker eller fastlege med dette? Anonymkode: 013cd...9d0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Hva tenkte du en optiker skulle gjøre med smerter….? Smerter ville jeg gått til lege med, uten tvil. Har du en infeksjon eller noe må du få det sjekket ut hos lege - og evt få satt i gang behandling. Ikke utsett det, en tar ikke sjanser med øynene og synet sitt. Anonymkode: 0f749...af7 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Jeg ville gått til optiker for de henviser deg rett til akuttime på sykehuset om det er noe galt. Anonymkode: 62dc9...6fc 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Optiker! Har mer utstyr enn legen og henviser direkte til spesialist ved behov Anonymkode: 73c88...50f 3
William_S Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 (endret) Optiker har masse utstyr og kan henvise til øyelege ved behov. Les mer her https://www.interoptik.no/oyehelse/synsundersokelse/henvisning-til-oyelege/ Endret 6. desember 2023 av William_S 1
William_S Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Men er klart hvis det er sterke smerter fra øynene og lignende er nok fastlegen en bedre adressat enn optikeren. Men som flere har sagt her - man kan fint ringe optikeren og høre hva de mener.
Millimani Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Både optiker og fastlege kan henvise til øyelege. I dette tilfelle ville jeg definitivt valgt optiker. Der blir du grundigere undersøkt enn hos fastlegen, optikeren har mer utstyr, og de har mer grunnleggende kunnskap enn mange allmennleger har. Så kan optikeren henvise videre til øyelege om det skulle være nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Ved smerter i øyet har jeg alltid ringt rett til øyelege. Nå bor jeg riktignok på en liten plass med mulighet for å gjøre det slik. Men hadde uten tvil tatt optiker viss du ikke kan ringe og få time hos øyelege. "Funfact" : Var på legevakta en gang pga ruskfølelse på øyet, pluss smerter. Trodde selv jeg hadde fått noe innpå. Legen prøvde å fjerne det han trodde var et fremmedlegeme, og jeg fikk salve til bruk hver kveld over noen dager. Men det ga seg liksom aldri, så jeg ringte rett til øyelege etter noen dager. Fikk komme til på dagen, og det viste seg at jeg hadde kraftig hornhinnebetennelse 😬 Har man det, så er det en ganske heftig kur man må gjennom med drypping hver time osv. Og det viser jo bare hvor lite peiling en vanlig lege har, så velg noen som er eksperter på området Anonymkode: e247a...c0d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå