AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Jeg sliter veldig med å dele ting med venner fordi jeg er redd for at folk sier ting videre. Derfor holder jeg ting veldig for meg selv. Og de få gangene jeg faktisk deler hva jeg tenker på /problemer jeg står i så får jeg en veldig angst for at de skal fortelle det videre til sine venner. At de ikke tenker at det er like fortrolig som jeg tenker. Og vil ikke være en person som alltid sier "IKKE SI DET TIL NOEN", som at jeg ikke stoler på dem (selv om jeg jo ikke gjør det, heh). Jeg tror jeg tenker at det er farligere at ting kommer ut enn mange andre - at jeg er mer opptatt av å holde ting privat. Men samtidig vil jeg jo dele ting med noen venner, for å få tankene deres om temaet - få nye perspektiver, osv. Vet ikke hvor jeg vil med dette - men er det noe dere kan kjenne dere igjen i? Opplever dere ofte at ting spres? Hva kan jeg gjøre for å slutte å bry meg om dette? Anonymkode: 7097d...236
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Opplever at alle vennene mine sprer ting så ingen trøst å hente her haha. Anonymkode: 686b9...bbf 4
katties Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Ja, om man ikke vil det skal spres er det dessverre ikke så mange man kan si ting til, så fant etter hvert ut at jeg hadde en viss toleranse for hva som ble spredt, og holdt meg til dét
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Moren min lærte meg Aldri stol på noen andre deg selv! Hun hadde rett! Mine aller nærmeste venner gjennom nesten 40 år har spredd ting jeg har delt i fortrolighet og til og med sagt ikke si det til noen. Også sensitive ting om helse som sier seg selv at man ikke burde spre. Det er fryktelig synd og veldig ensomt men jeg foretrekker heller at ingen vet enn at flere vet så det er lite privat jeg deler lenger. Det resulterer i mindre nære relasjoner syns jeg, man knytter seg jo ved å være åpne og dype med hverandre og jeg føler at det jeg anså som bestevenner har blitt mer som bekjente man snakker om vær og vind med. Ensomt. Anonymkode: eb713...361 3
Amossa Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 Venninner som man kan stole 100% på, er sjeldne. Jeg har èn sånn venninne. Vi ble kjent via andre venninner og var blant annet på feriereiser sammen. La etter hvert merke til at hun aldri fortalte noe sensitivt om de andre. Når andre fortalte rykter eller var dømmende mot hverandre eller fremmede, så tidde hun. Jeg mener at man skal være veldig forsiktig med å betro seg til noen. Har man en bror eller søster, foreldre å snakke med så er det mye tryggere. Det viktigste er å vite at det er noen som bryr seg om deg og vil deg det beste. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 Jeg deler kun med min partner ting andre forteller meg. Har ingen hemliser for han . Anonymkode: b61de...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg deler kun med min partner ting andre forteller meg. Har ingen hemliser for han . Anonymkode: b61de...2bc Nei, men han kan spre det videre Anonymkode: d29fd...829 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, men han kan spre det videre Anonymkode: d29fd...829 Men det gjør han ikke. Anonymkode: b61de...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 Jeg har ÉN venninne jeg stoler på hundre prosent. De andre stoler jeg egentlig ikke på. Har opplevd at mye går videre uansett hva man har sagt på forhånd. Anonymkode: 76981...91b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 Jeg stoler 100% på mannen min, på min mor og mine søstre. i tillegg er jeg 100% tett om ting jeg får vite. Men har erfart altfor mange ganger folk som virker til å være en du stoler på, som sier det videre. Anonymkode: 12916...998
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Pappa sier alltid "det to vet, vet alle." Mange er slik at de bare må ha nor å snakke om. Har selv ei jeg har brutt kontakten med som må dele alt om alle andre hele tiden. Anonymkode: 33516...367 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 TS her. Takk for svar. Noen tips til hva man kan si for å få noen til å forstå at det virkelig er viktig for meg at dette ikke sies videre? (uten at det virker som jeg ikke stoler på dem i det hele tatt). Det kan jo fremdeles være at personen forteller det videre, men det minsker iallfall sjansen. Anonymkode: 7097d...236
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Synes du kanskje overtenker litt angående det å si at noe ikke skal sies videre. Det betyr ikke at du ikke stoler på dem? Bare at du ønsker at det ikke skal spres. Jeg mener at hvis man ikke presiserer at noe skal holdes hemmelig, så kan man ikke regne med at det ikke kan komme til å nevnes til andre (for eksempel hvis temaet kommer opp i en annen samtale). Ikke alltid så klart, det finnes alltid unntak. Anonymkode: cb320...71e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes du kanskje overtenker litt angående det å si at noe ikke skal sies videre. Det betyr ikke at du ikke stoler på dem? Bare at du ønsker at det ikke skal spres. Jeg mener at hvis man ikke presiserer at noe skal holdes hemmelig, så kan man ikke regne med at det ikke kan komme til å nevnes til andre (for eksempel hvis temaet kommer opp i en annen samtale). Ikke alltid så klart, det finnes alltid unntak. Anonymkode: cb320...71e Ja, det er jo litt sånn det skjer. Sitter og kommer innpå et tema som f eks at noen har mistet jobben, eller har funnet seg en kjæreste men vil være særboer, eller har et barn med hørselsproblemer. Da kan jeg si at «jeg har en venninne som opplevde noe lignende», og så fortelle hva som hjalp henne eller var hennes erfaring. Veldig ofte aner jo ikke disse hvem hverandre er. Bor i Oslo og har venninner/ bekjente på mange arenaer som aldri har triffet hverandre. Sikkert annerledes der alle kjenner alle…. Anonymkode: 17e4d...94c 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 I Nemi står det så fint at en hemmelighet er noe du forteller til en ad gangen. Og sånn er folk flest. Anonymkode: 52fff...c80
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Hva er alle de hemmelighetene dere driver og har som dere snakker om? Og nei, kan ikke si at jeg kjenner til problemet faktisk. Har mange venner jeg stoler på hvis de skulle være noe, og aldri opplevd at ting jeg ikke ville at skal spres (fortalt om graviditet tidlig) osv. Høres ut som dere trenger nye venner Anonymkode: ccc92...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå