Gå til innhold

Polyamorøs og kompersjon, vet folk hva det er?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er skapt polyamorøs lenge før det begrepet ble oppfunnet. Og i amorøse forhold opplever jeg noe annet som det heller ikke fantes noe navn for den gangen jeg prøvde å finne meg selv: Kompersjon.

Jeg har vært heldig og funnet en partner som jeg har et dypt og langvarig amorøst forhold til. Den gangen for lenge siden, før jeg traff henne, kalte jeg det et «primærforhold» basert på amorøs kjærlighet. Dette til forskjell fra «sekundærforhold» til jenter/kvinner som jeg også hadde følelser for, men ikke så dype. Nicket mitt betyr «hjerterom» på latin. Det henspiller på at jeg har lett for å bli glad i andre og har plass for flere i hjertet mitt. Og merk at dette er seksualitetsforumet.... Men venstre hjertekammer er for alltid reservert for kun ei, kona mi.

Det siste halvåret har jeg blitt grepet av skrivekløe. Jeg har prøvd å få ned på «papiret» mine tidlige opplevelser på dette området, med sterk vekt på det erotiske. Det ble slik fordi jeg fikk lyst til å sende inn noen historier i den sjangeren til en konkurranse. Hvordan akkurat det gikk, vet jeg ikke. Men antagelig refusert. Det tar tid å bli flink til slikt når man aldri har prøvd å skrive annet enn fagtekster – og i sosiale media, diskusjonsgrupper og slikt.

Men saken er den, jeg har nå elleve mer eller mindre ferdige tekster som kunne blitt en tredjedel av ei gjennomsnitts bok. Og jeg har mange ideer til flere. Noen av dem er satt i mitt eget «univers». De er de letteste å skrive egentlig. Men jeg har også noen hvor jeg fabulerer om hva som kunne vært om jeg ikke hadde funnet en partner som passet så tidlig. Små ting som kunne ført til et helt annet liv, eller parallelle univers. Jeg skapt grunnleggende som jeg er, men tvunget til å føre et annet liv.

Er det noe som helst grunn til at en sånn bok burde gis ut, gitt at jeg klarer å skrive noenlunde bra? Noen som har tanker omkring det?

Endret av Cor Cubiculum
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Jeg er helt sikker på at det kan være spennende å lese for noen. Og noen kan kanskje kjenne seg igjen og dermed få en større forståelse av egen seksualitet.

Utfordringen er vel kanskje at det finnes like mange varianter som det finnes mennesker. Selv om du er polyamorøs er det ikke sikkert at alle andre med samme «tittel» har det på samme måte.

Personlig synes jeg det kanskje passer bedre i et tidsskrift eller på nett. Men kanskje du kan sende noen sider inn til et forlag og se hva de synes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...