Gå til innhold

Han tvinger 3 åringen til å sitte på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer tvinger Henne til å sitte på do en stund noen ganger om dagen. Han mener det er rette måten å lære å slutte med bleier på. Jeg er ikke enig, jeg mener vi skal ta det i hennes tempo, og la henne bestemme litt selv. Men han er ikke enig med meg. Hvis hun prøver å gå av doen så sier han at hun må sitte litt til. Men jeg går da bort til henne og sier hun kan gå av. Ender med at jeg og samboer blir uvenner.

Men jeg syns virkelig ikke dette er greit. Hvordan få han til å forstå at dotrening ikke kan tvinges gjennom?

Anonymkode: 9ba22...88b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan reagerer barnet på tvangen?

Skrevet
Millinea skrev (1 minutt siden):

Hvordan reagerer barnet på tvangen?

Hun protesterer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan man si til 3 åringer at de må sitte litt på do. Om de blir hysteriske og nekter, så skal man jo ikke fysisk holde de der, men så lenge barnet aksepterer det så bør de absolutt sitte på do.

Anonymkode: e722d...1da

Men de må få gå av når de vil da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er mer enig med mannen din, men hvorfor har dere ikke begynt lenge før?? Hun er allerede tre år og burde ha sluttet med bleier for lenge siden. 

Ta det i hennes tempo? Får hun bestemme selv om det skal være is eller fisk til middag, når hun skal legge seg, om hun trenger å ha på klær på vinteren eller om tennene skal pusses…?

Anonymkode: e8c2d...8b4

Vi har holdt på en stund. Ja, syns hun bør få føle at hun er med å bestemmer litt ja, men samboer er ikke enig. Selvfølgelig får hun ikke bestemme disse andre tingene selv. Men når det gjelder å gå på do så mener jeg man skal være forsiktig med bruk av tvang. Er det virkelig greit å tvinge et barn til å sitte på do en viss tid om dagen og nekte barnet å forlate doen?

• Liker 1
Skrevet

Sitter dere på do sammen med henne da? Gjør det litt hyggelig. Lese litt e.l

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er jeg enig med samboeren din.

Anonymkode: 557b4...5d7

Er du også enig i at hun skal sitte det så lenge han bestemmer?

• Liker 1
Skrevet

Vel, vi har en 3,5-åring som først nå begynner å gå på do. Det løsnet ikke av seg selv før vi begynte å tvinge henne. Med masse protester. Nå går det veldig bra!

Anonymkode: ad9fc...486

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Det samboeren prøver på er pottetrening, bare at han bruker doen istedenfor potte. 
Det er fornuftig, men bruk belønning som motivasjon. 
Du bør hjelpe til å istedenfor å lage konflikt ut av det. 
Å ha barn i 4-6 års alderen som fremdeles bruker bleier er myyye vanskeligere å få tørre pga de er vanskeligere å motivere 

Anonymkode: a4a23...413

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Til og med helsesøster har sagt at man ikke skal tvinge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har holdt på en stund. Ja, syns hun bør få føle at hun er med å bestemmer litt ja, men samboer er ikke enig. Selvfølgelig får hun ikke bestemme disse andre tingene selv. Men når det gjelder å gå på do så mener jeg man skal være forsiktig med bruk av tvang. Er det virkelig greit å tvinge et barn til å sitte på do en viss tid om dagen og nekte barnet å forlate doen?

Hun er litt sen også. Noen er jo det.

Skrevet

Det samboeren prøver på er pottetrening, bare at han bruker doen istedenfor potte. 
Det er fornuftig, men bruk belønning som motivasjon. 
Du bør hjelpe til å istedenfor å lage konflikt ut av det. 
Å ha barn i 4-6 års alderen som fremdeles bruker bleier er myyye vanskeligere å få tørre pga de er vanskeligere å motivere 

Anonymkode: a4a23...413

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, vi har en 3,5-åring som først nå begynner å gå på do. Det løsnet ikke av seg selv før vi begynte å tvinge henne. Med masse protester. Nå går det veldig bra!

Anonymkode: ad9fc...486

Det jeg reagerer på er at hun ikke får gå av doen når hun vil. Er det virkelig greit?

Skrevet

En treåring bør slutte med bleie, enig med faren.

Anonymkode: 3022b...8ef

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Si at det er tomt for bleier. Så setter hun seg nok på do til slutt.. En litt hard vei, men dere er allerede sent ute, og da blir det bare verre og verre. Lykke til! 

Anonymkode: 29b4a...e50

• Liker 13
Skrevet

Ble tvunget til dette da jeg var mye eldre på grunn av sengevæting. Fikk litt problematisk forhold til det å gå på do. Men om en 3 åring reagerer på samme måte vet jeg ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En treåring bør slutte med bleie, enig med faren.

Anonymkode: 3022b...8ef

Det er jo det vi driver med. Men hun må få lov til å prøve å kjenne etter selv om hun må på do. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...