Gå til innhold

Det er helt hårreisende at banken tar 2500 i gebyr, når man skal betale faktura til begravelsesbyrå når avdødes konto er stengt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt hårreisende at bankene tjener seg fete på andres ulykke og sorg.

Når en person dør blir avdødes kontoer sperret med en gang, og det eneste man får betalt før man får en skifteattest, som ofte tar ukesvis / kanskje månedsvis, er utgifter til begravelse og gravstøtte.

Disse fakturaene må man ta med i banken og betale og da tar banken 2500 per faktura!

Jeg blir kvalm 🤮

Hvorfor i helvtte skal de ta flere tusen kroner for at vi skal få betalt en faktura som er helt nødvendig?

Anonymkode: 0ee9f...e83

• Liker 7
  • Hjerte 6
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Når en person dør blir avdødes kontoer sperret med en gang, og det eneste man får betalt før man får en skifteattest, som ofte tar ukesvis / kanskje månedsvis, er utgifter til begravelse og gravstøtte.

Disse fakturaene må man ta med i banken og betale og da tar banken 2500 per faktura!

Jeg blir kvalm 🤮

Hvorfor i helvtte skal de ta flere tusen kroner for at vi skal få betalt en faktura som er helt nødvendig?

Hvilken bank er dette?

Jeg er akkurat i samme prosess, og jeg har fått betalt alt helt gratis fra avdødes konto. Gravferd, forsikring, strøm og husleie.

Dette er DNB, der er det gratis frem til skifteattesten foreligger.

Anonymkode: 48c2f...69e

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir kvalm 🤮

Det er helt sykt. Det er mange som skor seg på død, begravelsen er ikke akkurat billig den heller, og man betaler soleklart mer enn hva utgiftene koster.

De tjener fordi de kan, uansett hvilken aktør de er. Privatisme og kapitalisme lenge leve?

Jeg mener dette burde vært et offisielt tilbud til selvkost.

Anonymkode: fb981...2f8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilken bank er dette?

Jeg er akkurat i samme prosess, og jeg har fått betalt alt helt gratis fra avdødes konto. Gravferd, forsikring, strøm og husleie.

Slik var det da jeg skulle betale fra min manns konto. Han hadde DNB, betalte regninger fra hans konto, det var gratis. De var faktisk veldig behjelpelige. Jeg ordnet alt på nett, da DNB ikke har filial her jeg bor. 

Anonymkode: e5316...f69

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik var det da jeg skulle betale fra min manns konto. Han hadde DNB, betalte regninger fra hans konto, det var gratis. De var faktisk veldig behjelpelige. Jeg ordnet alt på nett, da DNB ikke har filial her jeg bor. 

Anonymkode: e5316...f69

Ja, jeg har vært veldig fornøyd med DNB hittil i prosessen i hvertfall 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken bank er dette?

Sparebanken Vest

Ts

Skrevet

Det trur jeg ikke er vanlig. Aldri hørt noe om at dem tar et gebyr. Men når du sier sparebanken så er jeg ikke sjokkert for å si det slik. Er mye rart der. 

Anonymkode: 3cb57...94a

Skrevet

Mannen min hadde konto i sbanken, og det var ingen slike problemer der heldigvis.

Tror jeg hadde tatt en telefon til forbrukerrådet og hørt hva de sier i forhold til finansavtaleloven.

Anonymkode: 34da8...f4c

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke legge ut fra egen konto da?

Anonymkode: ec99e...87b

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde ingen slike utfordringer med Sparebank1. Skifteattesten tok det nesten 12 uker å motta da det var ferieavvikling og sykdom hos utstederne. Banken hjalp oss og kom med gode råd uten å ta en krone for det.

I tilegg var begravelsesbyrået veldig behjelpelige med å sette innbetalingsfrist langt frem uten at vi engang nevnte det. 
Her høres det ut som at banken din er usedvanlig lite kundevennlig.

Anonymkode: eef4c...14d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En begravelse og gravferd koster ofte titusenvis av kroner. Det er ikke alle som har penger på konto til å spytte ut for noe sånt. Sikkert også mange som har 50 000 - 70 000 i beredskap til slikt, men mange har det altså ikke.

Anonymkode: 2aec2...a26

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fakturaen fra begravelsesbyrået kom på 50 000, fakturaen fra cateringfirma som leverte til minnestund kom på 17 000, faktura på gravstøtte på 28 000.

Nå betalte vi alle fakturaene hver for seg i og med at det var flere uker mellom, men det ble 7500 i gebyr.

Ts 

Skrevet

Etter at jeg opprettet denne tråden og fikk vite at DNB og Sparebanken 1 gjør det gratis, tok jeg kontakt med Sparebanken Vest og hun jeg snakket med visste ikke at de tok 2500 i gebyr.

Jeg sa at de utnyttet sårbare mennesker i sorg og hadde vi visst dette så hadde vi byttet bank.

Hun skulle sjekke opp hvorfor de tar så mye gebyr og komme tilbake til meg.

Ts 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter at jeg opprettet denne tråden og fikk vite at DNB og Sparebanken 1 gjør det gratis, tok jeg kontakt med Sparebanken Vest og hun jeg snakket med visste ikke at de tok 2500 i gebyr.

Jeg sa at de utnyttet sårbare mennesker i sorg og hadde vi visst dette så hadde vi byttet bank.

Ts 

Dette er helt sykt. Hvis det viser seg at dette ikke er en feil, bør du seriøst gå til avisa. Sparebankene har masse eldre kunder, og de vil fort bytte bank hvis de leser i avisa at deres etterlatte må betale 2500kr per faktura!! 

Anonymkode: 3f878...5b5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Detter er ikke bra reklame for Sparebanken Vest, og noe du bør tipse media om. Du trenger ikke å stille opp selv, men tipse dem om din sak og slik at de får skrevet om det så andre blir oppmerksomme på det. Det vil tvinge dem til å endre praksis. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Jesus, hvis dette stemmer håper jeg pappa bytter bank asap....

Skrevet

Ts 

Bra hun vil undersøke saken og jeg er spent på hva unnskyldningen er om de innrømmer at dette er en «feil». 
Tips aviser om dette og få de til å skrive en artikkel om dette. Gebyrene er rett og slett ran og utnyttelse i en sårbar periode.

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Fakturaen fra begravelsesbyrået kom på 50 000, fakturaen fra cateringfirma som leverte til minnestund kom på 17 000, faktura på gravstøtte på 28 000.

Nå betalte vi alle fakturaene hver for seg i og med at det var flere uker mellom, men det ble 7500 i gebyr.

Ts 

Litt kynisk å si, men mennesker er primitive. Gribbene kretser over de døde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min hadde konto i sbanken, og det var ingen slike problemer der heldigvis.

Tror jeg hadde tatt en telefon til forbrukerrådet og hørt hva de sier i forhold til finansavtaleloven.

Anonymkode: 34da8...f4c

Og media. Hva med å ta en telefon til lokalavisen, TS?

Anonymkode: 4a352...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og media. Hva med å ta en telefon til lokalavisen, TS?

Anonymkode: 4a352...0e1

Ja, dette må da være helt feil. Jeg hadde ringt lokalavisen tvert! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...