Gå til innhold

Medisinering av Bipolar lidelse 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om etter utredning på dps at jeg har denne sykdommen. Jeg har levd med den hele livet så klart, jeg er i førtiårene og har hatt vanskelige tider gjennom hele mitt liv. Jeg har aldri tenkt i denne retningen likevel, så det var litt vondt å få dette svart på hvitt. Jeg har mye vanskeligheter med fysisk sykdom, nå tror legene at dette bunner i et enormt stress jeg har som jeg ikke helt klarer å kontrollere. 
Jeg er også mamma, og tenker på hvor vanskelig kanskje barna har det pga jeg svinger mer enn jeg faktisk trodde. 
Så jeg vurderer medisiner, men når jeg leser om disse så synes jeg de er veldig skumle. Skumle bivirkninger, skumle navn, ja alt ved de er skummelt. Jeg vet ikke om jeg tør! 
Så jeg håper jeg kan få svar av noen av dere som kanskje har bipolar selv eller er pårørende til noen. Hva er erfaringen med medisiner, virker de? Mye bivirkninger? Ja alt du vet ønsker jeg å vite. :) 

Anonymkode: 9628a...1a8

Skrevet

Jeg er ikke bipolar selv men min ex er det, og det som var problematisk var at hun ble manisk når hun hadde det bra men da på en positiv måte, og når det var mye stress rundt henne ble hun også manisk men på en mer ondskapsfull måte. Hun hadde manipulerende og litt psykopatiske trekk og satte folk opp mot hverandre uten at de var klar over det.

Selv brukte hun alltid å smile og være overhyggelig til folk, og hadde en fiks ide om at man alltid skulle være positiv og aldri snakke om hverken sykdom eller noe som var negativt.

Jeg er ikke sikker på om dette har noe med bipolar lidelse gjøre eller om hun bare har en kontrollerende personlighet.

Anonymkode: e6f66...f2d

Skrevet

Anbefaler deg å gå inn på bipolarforeningen, veldig mye nyttig og bra info der. Jeg satt og gråt når jeg så på videoene fra seminardager om skam, og andre som fortalte hvordan livet var osv. Følte det traff meg veldig.

Jeg tror ikke du skal lese for mye bivirkninger osv alene, husk at legemiddelselskapene har plikt til å oppgi absolutt alt som "kan" skje, for ikke å bli saksøkt. Bruk heller fagpersoner, legen din, og likepersoner som for eksempel i Bipolarforeningen når du søker info. 

Det går fint ann å ha et godt liv med bipolar lidelse, vi er like forskjellige som alle andre. Tror for eksempel ikke vi er mer manipulerende, psykopatiske eller gale enn andre. Det er mye kunnskap om sykdommen nå, bare vær kritisk til kilder:-)

Lykke til:-)

Anonymkode: 9d1a3...9df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke bipolar selv men min ex er det, og det som var problematisk var at hun ble manisk når hun hadde det bra men da på en positiv måte, og når det var mye stress rundt henne ble hun også manisk men på en mer ondskapsfull måte. Hun hadde manipulerende og litt psykopatiske trekk og satte folk opp mot hverandre uten at de var klar over det.

Selv brukte hun alltid å smile og være overhyggelig til folk, og hadde en fiks ide om at man alltid skulle være positiv og aldri snakke om hverken sykdom eller noe som var negativt.

Jeg er ikke sikker på om dette har noe med bipolar lidelse gjøre eller om hun bare har en kontrollerende personlighet.

Anonymkode: e6f66...f2d

Jeg er ikke slem, psykopat eller noe sånt så det er jeg usikker på om det har noe med diagnosen i det hele tatt. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker lamectal og har stor nytte av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å gå inn på bipolarforeningen, veldig mye nyttig og bra info der. Jeg satt og gråt når jeg så på videoene fra seminardager om skam, og andre som fortalte hvordan livet var osv. Følte det traff meg veldig.

Jeg tror ikke du skal lese for mye bivirkninger osv alene, husk at legemiddelselskapene har plikt til å oppgi absolutt alt som "kan" skje, for ikke å bli saksøkt. Bruk heller fagpersoner, legen din, og likepersoner som for eksempel i Bipolarforeningen når du søker info. 

Det går fint ann å ha et godt liv med bipolar lidelse, vi er like forskjellige som alle andre. Tror for eksempel ikke vi er mer manipulerende, psykopatiske eller gale enn andre. Det er mye kunnskap om sykdommen nå, bare vær kritisk til kilder:-)

Lykke til:-)

Anonymkode: 9d1a3...9df

De sa jeg skulle lese litt der inne, men jeg ble mer usikker når jeg leste om de. Synes Litium f.eks høres fryktelig skummelt ut. Men har lovet å gå inn med åpent sinn å se hva dette er. Foreløpig er jeg bare litt paff over å ha levd med dette i så mange år og ingen har tatt tak i dette tidligere. Samtidig har jeg en skam jeg også, det er en veldig stigmatiserende diagnose synes jeg. Heldigvis så skjer det mye det nå ja og jeg har troa på at jeg fremover med kunnskap skal få litt mer forståelse for meg selv for jeg er fryktelig hard med meg selv. 
Skal titte litt mer inne på bipolarforeningen, se om jeg klarer å forsone meg litt mer med dette. 
Takk for et fint svar ❤️

ts

Skrevet
Fone skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker lamectal og har stor nytte av det. 

Hvordan opplevde du oppstarten? Og er du mye mer stabil? 

ts

Skrevet

Finnes det alternativer til Lamictal. Kan det for eksempel kombineres med Litium?

Er Litium bare for bipolar 1?

Anonymkode: 411cd...8ad

Skrevet

Oppstarten var best. Fikk mer energi, merket at humøret ikke ble så fort påvirka av triggere. Ble en slags gledesrus av det.

Det har da avtatt nå, men klarer stoppe meg selv fra å ta dumme valg og begynne førti prosjekt samtidig, for så å gå rett i kjelleren i en depresjon da manien avtar før jeg er halvferdig. 

Om det ga mening. Kjenner også selv om jeg er deprimert nå. Har mer kontroll og føler at jeg kan unngå de verste trigger siden jeg vet om det. 

Men noe mirakelkur er det ikke. Men gjør alt litt mindre ekstremt. 

Skrevet

Hei!

jeg har bipolar type 2 og ble diagnostisert i 2017.

blandede følelser selvfølgelig, men til syvende og sist en lettelse å få en forklaring på utfordringene jeg har slitt med.

Startet med Lamictal, har ikke hatt noen merkbare bivirkninger og er veldig fornøyd. Har ikke vært en eneste periode med depresjon siden den gang. Aggresjonen min er mer i balanse og jeg er hypomani i veldig mye mindre grad. Opplever ikke at jeg er «flat» og har mistet meg selv, men har ikke de der voldsomme svingningene. Så for min del har disse medisinene vært alfa omega og virkelig en game changer.

Lamictal er også mye mildere enn andre tidligere medisiner som ble brukt. Man kan kjøre med dem, drikke alkohol samtidig, være gravid, rett og slett leve livet helt som normalt. 

Sikkert noen med andre erfaringer, men fra mitt ståsted så har du ingenting å tape på å prøve!

Anonymkode: d5f32...f41

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 20.25):

Hei!

jeg har bipolar type 2 og ble diagnostisert i 2017.

blandede følelser selvfølgelig, men til syvende og sist en lettelse å få en forklaring på utfordringene jeg har slitt med.

Startet med Lamictal, har ikke hatt noen merkbare bivirkninger og er veldig fornøyd. Har ikke vært en eneste periode med depresjon siden den gang. Aggresjonen min er mer i balanse og jeg er hypomani i veldig mye mindre grad. Opplever ikke at jeg er «flat» og har mistet meg selv, men har ikke de der voldsomme svingningene. Så for min del har disse medisinene vært alfa omega og virkelig en game changer.

Lamictal er også mye mildere enn andre tidligere medisiner som ble brukt. Man kan kjøre med dem, drikke alkohol samtidig, være gravid, rett og slett leve livet helt som normalt. 

Sikkert noen med andre erfaringer, men fra mitt ståsted så har du ingenting å tape på å prøve!

Anonymkode: d5f32...f41

Bruker du kun Lamictal for bipolar 2 ? Hjelper den mot angst også?

Anonymkode: fa0f1...681

Skrevet

Jeg er snill og empatisk og IKKE psykopat og har Schizoaffektiv lidelse dvs at jeg både er schizofren og bipolar. Jeg er trygdet for en god grunn med andre ord. 

Mot bipolarbiten har jeg gode erfaringer med Orfiril som stabiliserer hjernen i stor grad. I begynnelsen fikk jeg krøllet hår og mistet en del hår og gikk opp 8 kilo. Ellers er der lite bivirkninger av Orfiril og håret vokste ut i sin fulle tykkelse igjen. 

Litsium vil jeg anbefale deg å unngå TS. Jeg har forstått det sånn at det ødelegger tenner og gjør deg kjempetjukk. Det er en altfor gammeldags medisin og be heller om noe mer moderne. 

Av hensyn til deg selv og dine nærmeste bør du ta medisiner. 

Anonymkode: 995c7...ef5

Skrevet

Jeg vokste opp med en bipolar mor. Gjør det du kan for å skåne barna. 

Anonymkode: f59b7...501

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse type to blant annet som diagnose og jeg bruker Litium med godt resultat. 

Lamictal funket ikke på meg. Jeg tror jeg er i grenseland mtp bipolar 1. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...