Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kona vil ikke i parterapi og jeg er begynt å tvile på hele forholdet. Vi trenger hjelp men hun vil ikke. 

Så mitt spørsmål til dere kvinner. Hva er grunner for å kvinner ikke vil gå i parterapi?

Anonymkode: 541c4...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende hun er personlighetsforstyrret og tror at hun ikke har noen feil. Jeg uttaler meg ikke som kvinne, men som pårørende til en personlighetsforstyrret person. relasjoner er vanskelig. Noen ganger viser det seg at dine nærmeste ikke virker. Da kan det hende man bør bryte båndet. Det kan være skadelig for en selv og ens barn, dersom man omgir seg med mennesker som er forstyrret, trenger hjelp men ikke vil ha det. Nå har ikke jeg partner. Er for skadet til å kunne ha det. Men var det meg, ville jeg kontaktet advokat, og spurt hvordan jeg kan få hjelp til å komme bra unna i en skilsmisse. Man kan gå til advokat i hemmelighet, slik at man får rigget seg over tid.

Anonymkode: e6345...f11

• Liker 1
Skrevet

Hun er vel forbi parterapistadiet og klar for å avslutte forholdet. Hun har mest sannsynlig sagt i fra om ting i årevis, men du har ikke lyttet. Hun er ferdig.

Anonymkode: 5ae49...95c

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kona vil ikke i parterapi og jeg er begynt å tvile på hele forholdet. Vi trenger hjelp men hun vil ikke. 

Så mitt spørsmål til dere kvinner. Hva er grunner for å kvinner ikke vil gå i parterapi?

Parterapi hjelper som regel ikke. Jeg har vært i parterapi i to forhold, det hjalp ingen av gangene. Terapeutene satt og jattet med mannen. Bortkastet.

Anonymkode: 90469...e68

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er vel forbi parterapistadiet og klar for å avslutte forholdet. Hun har mest sannsynlig sagt i fra om ting i årevis, men du har ikke lyttet. Hun er ferdig.

Wow, det var en rimelig bastant antakelse? Basert på at alle menn er udugelige og kvinner aldri kan gjøre feil?

Det står jo ingenting i hi om at hun vil gå, heller at han har begynt å tvile på forholdet.

Anonymkode: 03375...268

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Da eksen ikke ville i parterapi, så var det fordi han var redd for å få skylda for alt. Da han ville og jeg ikke ville, var det fordi jeg var så ferdig at det var bortkastet tid.

Så kan være flere grunner.

Anonymkode: efdb3...f06

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva sier hun selv da?

Tenker hun at dere ikke trenger det?

Tenker hun at parterapi ikke har noe for seg?

Tenker hun at løpet allerede er kjørt?

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det sier jo  kanskje noe om at hun ikke er villig til å jobbe for at forholdet skal fungere.

Endret av Serafin
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller så har hun ikke sagt ifra på en ordentlig måte, og bare sutret, murret og hintet. dette fungerer ikke på menn. Hun må faktisk ta ansvar å si ifra på en ordentlig måte og ta "praten", før hun brått bare vil skilles. 

Anonymkode: 3ffa0...c80

• Nyttig 2
Skrevet

Da hadde jeg satt hardt mot hardt. Parterapi, eller å aktivt gjøre noe for å forandre problemet. Nekter hun begge deler er det jo ikke et forhold lengre. Man skal være to som ønsker forholdet, og hvis den ene ikke ser problemet og ikke vil endre seg er det jo ikke vits i å bli, om problemet er stort nok til at du tviler.

Anonymkode: 1269c...693

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da hadde jeg satt hardt mot hardt. Parterapi, eller å aktivt gjøre noe for å forandre problemet. Nekter hun begge deler er det jo ikke et forhold lengre. Man skal være to som ønsker forholdet, og hvis den ene ikke ser problemet og ikke vil endre seg er det jo ikke vits i å bli, om problemet er stort nok til at du tviler.

Anonymkode: 1269c...693

Parterapi på randen av skilsmisse er jo bare tull. Der sitter halvveis kvalifiserte "bedrevitere" og støtter den som de har sympati med. I mitt tilfelle støttet de min utro eksmann. Terapeuten begynte faktisk å analysere hva det var ved MEG som kunne få ham til å være utro. 

Anonymkode: 90469...e68

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Kvinne her.. Kan bare snakke for meg selv, men  ex mannen min ‘’ville’’ også i parterapi, ETTER at jeg sa nok er nok! 
Og kort fortalt; Så var løpet kjørt for min del😔

Etter 15 år med å bli emosjonellt avvist, så var jeg emosjonellt utmattet.. Jeg hadde dessverre ikke nok kjærlighet igjen til å begynne å ‘’jobbe med forholdet’’😔 

Men den viktigste faktoren for meg var at jeg visste hva han mente ‘’vi’’ trengte hjelp til..

Og det var noe heeeeelt annet enn hva jeg mente…

Har ikke ett vondt ord å si om han, men for min del, så var det for sent! Spesiellt etter at jeg  ønsket parterapi for ca 6 år siden, og han nektet..

Hvis du virkelig mener at terapi kan hjelpe, så vil jeg anbefale deg å begynne i terapi selv bare, og hvis hun merker endring, og ser virkelig at du tar initativ, så er det nok lettere for henne å bli med❤️ 

Vil også ligge til at det vil være uetisk av en terapeut/behandler å ha ett par i parterapi der den ene ikke vil! Hvis terapeuten/behandleren er oppegående og profesjonell, så skal spørsmålet om begge parter er der frivillig komme på første time! 

Det du også kan gjøre, om dere har barn, er å spørre henne om hun vil bli med i terapi slik at dere får ett ‘’sivilisert’’ brudd.. ! Det er flere og flere som tar kontakt med en terapeut, for å få hjelp til gjøre bruddet så lite konfliktsfylt som mulig!!❤️ 

Lykke til hvert fall.

Anonymkode: f6ff8...7b9

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Som du ser av svarene, ts, så kan det være veldig mange ulike grunner til at ulike kvinner ikke ønsker parterapi. Det finnes sikkert flere grunner enn nevnt i tråden så langt også.

Det som er viktig for deg er hva din kone har som grunn for å nekte parterapi. Hvis hun ikke har gitt deg en grunn til det, så tenker jeg at minste minimum er at du ber om - og får! - et svar på akkurat det. For hennes svar vil gi deg en pekepinn på hva årsaken er, også til problemene i forholdet.

Anonymkode: 31ec7...b56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da er hun nok ferdig med forholdet og har prøvd å få deg til å forstå i flere år men møtt en vegg. Det er for sent å prøve å rette opp når hun allerede har pakket den følelsesmessige kofferten og er klar for å dra 

Anonymkode: 15772...070

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du spurt henne hva hun vil da? Avslutte forholdet? La det skure og gå til det yngste barnet er ferdig på ungdomskolen? Eller synes hun alt er tipp topp?

Du må nesten spørre henne rett ut om hva det er hun ser for seg framover for du er ikke fornøyd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller så har hun ikke sagt ifra på en ordentlig måte, og bare sutret, murret og hintet. dette fungerer ikke på menn. Hun må faktisk ta ansvar å si ifra på en ordentlig måte og ta "praten", før hun brått bare vil skilles. 

Anonymkode: 3ffa0...c80

Alltid skal der skyldes på at slikt ikke fungerer på menn. Er alltid vi kvinner som må endre hvordan vi kommuniserer. Menn de fraskrives alt ansvar. Hvis ts ikke har snakket ordentlig med konen og ikke spurt om noe plager henne / noe hun vil ta opp, så er han en fjott. 

Anonymkode: 0bd32...8c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må jo nesten spørre din kone hvorfor hun ikke vil.

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (På 5.12.2023 den 21.27):

Du må jo nesten spørre din kone hvorfor hun ikke vil.

Har nå hatt noen runder med krangling med henne og grunnen er å hun mener jeg kommer til å manipulere henne i parterapi i lag med parterapeut. 

Er det noen vits  i å prøve kjempe videre?

Trådstarter. 

Skrevet

Det er vel ofte at de selv innser at de er hovedproblemet, da er de redd for det blir 2 mot 1 i terapien

Anonymkode: 4cdaf...279

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...