Gå til innhold

Hva er best å gjøre når man skal selge et hus og kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg ønsker å flytte sammen. Vi har hatt avstandsforhold noen år nå og eier boliger begge to. Pga markedet som er nå så syns jeg det er skummelt å kjøpe nytt før egne boliger er solgt. Men hvordan gjør man det mens man er mellom boliger? Å flytte inn til han er ikke et alternativ da hans leilighet er for liten (vi har 3 barn tilsammen). Jeg har familie her jeg bor nå, som jeg kan bo hos i mellomtiden, men det føles rart ut det også. Samtidig føles det veldig unødvendig og styrete ut å leie så (forhåpentligvis) midlertidig. I tillegg er det vanskelig å si når det dukker opp hus som passer oss...

Noen med gode råd og erfaringer? 

Anonymkode: 1a5c8...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke flytte inn til deg, så selger dere leiligheten hans? 

Anonymkode: 35333...528

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan han ikke flytte inn til deg, så selger dere leiligheten hans? 

Anonymkode: 35333...528

Nei, det burde jeg nevnt... vi skal flytte dit han bor. 

Skrevet

Tror det lureste er å selge først, og eventuelt leie i midlertiden om dere ikke finner noe i løpet av tiden før overtakelse. Jeg hadde aldri turt å kjøpe først og så selge på dette tidspunktet.

Anonymkode: c51d9...674

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det lureste er å selge først, og eventuelt leie i midlertiden om dere ikke finner noe i løpet av tiden før overtakelse. Jeg hadde aldri turt å kjøpe først og så selge på dette tidspunktet.

Anonymkode: c51d9...674

Helt enig med dette! Selg begge og lei eventuelt i mellomtiden.

Hvor mange egnede boliger er til salgs i det aktuelle området akkurat nå? Det vil gi dere en pekepinn på hvor lett det kan bli å kjøpe noe når salgene er gått gjennom. 

Anonymkode: 307e1...8b0

• Liker 3
Skrevet

Dere bør selge begge først slik ting er nå ja. Så kan man jo ha lang overtakelse hvis kjøper godtar det. Finner man ikke noe i mellomtiden må man leie, enten leilighet, airbnb, eller bo hos familie og kanskje leie en lagerplass.

For 3 år siden kjøpte vi først, vi satt på en bolig vi visste gikk fort, men hadde aldri gjort det i dag, uansett hvor trøblete det ble i mellomtiden. Det går an å ha det midlertidig hvis alternativet er å ikke få solgt, og måtte selge den nye boligen igjen. Har sett flere tråder her nylig hvor det er tilfelle. 

Anonymkode: 3ae80...415

• Liker 2
Skrevet

Vil anbefale dere å leie først om dere absolutt må flytte sammen,

Dere har hatt en avstandsforhold, og dere har barn på hver deres kant. Å bo sammen er en stor omveltning for et forhold, ikke sikkert at dere vil trives i samme hus engang.

Hvis dere leier et objekt sammen, så leier dere ut deres nåværende bolig. Da vil ingen av dere stå på bar bakke om/hvis/når dere ønsker å gå fra hverandre.

Anonymkode: 50194...605

• Liker 2
Skrevet

Ikke selg!! Behold leiligheten din så har du en mulighet til å eie noe eget hvis forholdet skulle ryke. Prisene øker og det er ikke sikkert du får lån igjen alene noen år frem i tid. 
Dere kan fint leie noe sammen i noen år for å se hvordan ting utvikler seg. 
Alt for mange gir slippe på det de har for å satse på et samboerskap og står på bar bakke når forholdet ryker. 
Da risikerer du å stå uten å eie en bolig noe som er veldig synd iom at du har klart å skaffe deg det. 

Evt så får han kjøpe noe større alene også kan du bo i hans leilighet. Da skal han stå for utgiftene på lån også deler dere de andre faste utgiften 

Skrevet

Takk for råd 😊 Jeg skal se an mulighet for å bo hos familie i overgangsfase, det er nok det tryggeste.

Og dersom forholdet skulle ta slutt, så må man enten selge eller kjøpe ut ene eller andre veien. Jeg har så klart tanker og er ikke dum på det området, men akkurat nå var jeg kun ute etter å lufte/høre hva som er lurt ved spesifikt hvordan å gjøre kjøp og salg 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for råd 😊 Jeg skal se an mulighet for å bo hos familie i overgangsfase, det er nok det tryggeste.

Og dersom forholdet skulle ta slutt, så må man enten selge eller kjøpe ut ene eller andre veien. Jeg har så klart tanker og er ikke dum på det området, men akkurat nå var jeg kun ute etter å lufte/høre hva som er lurt ved spesifikt hvordan å gjøre kjøp og salg 😊

Ingen tror du er dum. Merk deg hvordan norsk økonomi er akkurat nå og alt som skjer med at mange mister husene de eier pga økte utgifter. 
Min hensikt er å forklare at mye kan skje i markedet slik at du kanskje ikke klarer å kjøpe igjen noe alene senere, da må du ut på leiemarkedet… . Lover og regler endrer seg for opplåning og utgiftene øker slik at det vil være vanskelig å få innvilget huslån. I slike tider er det lurt å holde på det lille man har. 
I vanlige tider ville det ikke vært nødvendig å tenke på den måten. Det går imot tider der enslige knapt klarer seg økonomisk dessverre

Uansett lykke til med kjærligheten!!! 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Andrine& said:

Ingen tror du er dum. Merk deg hvordan norsk økonomi er akkurat nå og alt som skjer med at mange mister husene de eier pga økte utgifter. 
Min hensikt er å forklare at mye kan skje i markedet slik at du kanskje ikke klarer å kjøpe igjen noe alene senere, da må du ut på leiemarkedet… . Lover og regler endrer seg for opplåning og utgiftene øker slik at det vil være vanskelig å få innvilget huslån. I slike tider er det lurt å holde på det lille man har. 
I vanlige tider ville det ikke vært nødvendig å tenke på den måten. Det går imot tider der enslige knapt klarer seg økonomisk dessverre

Uansett lykke til med kjærligheten!!! 

Det ble kanskje lagt frem til feil, eller sagt litt feil. Jeg mente at jeg forstår tanken på å være forsiktig, og jeg har slike ting i bakhodet. Det gjelder jo for han også. Men vi etter lang tid med både mye og lite tid sammen, avhengig av ferier osv, så ønsker vi å bo sammen. Vi skal også gifte oss. Jeg ble bare usikker på hvordan vi bør gjøre prosessen så trygg som mulig, så man ikke brått sitter med tre hus. 

Det lureste er kanskje å selge mitt, at jeg så kjøper nytt i hans område, og at han da kjøper seg inn når han har solgt sitt. Jeg ønsker ikke masse flytting for barna heller. 

Skrevet

Sjekk først og fremst hva du har mulighet til å få kjøpt før du selger, det kom nye låneregler i juni i år, det  er satt et tak på Max gjeld en person kan ha. Dvs har du feks billån kan det bli vanskelig å få et større boliglån. Finn ut hva som gjelder for deg. 
Det lønner seg alltid å beholde bolig hvis man kan. Ta et møte i banken om dine planer å hør hva de mener. Best for fremtiden er å beholde leiligheten og leie den ut da dagens utleiepriser er høye. En rådgiver i en bank som kjenner din økonomi kan best svare deg. 

Skrevet

Vi har kjøpt først begge gangene vi har kjøpt ny bolig. Første gangen tok det flere år før vi fikk solgt det andre huset, så etter 6 mnd måtte vi begynne å leie ut. Hadde leieboer helt til vi fikk solgt. 

Andre gangen så fikk vi solgt omtrent rett etter visning. Noe som var en lettelse 😅👌. Men alt i alt, så kommer det an på økonomien deres, om dere tåler å sitte med flere hus eller ikke, og om evt utleiemarkedet er godt så dere kan ha det som backup.

Skrevet

Men hvor liten er hans leilighet? 
Er det slik at det overhode ikke er mulig bo der sammen i 1-2 måneder som en kriseløsning? 

Siden det er avstand, så vil det jo være best å være hos han slik at du kan bli med på visninger og slikt. 
En annen ting er jo jobb for deg, og skole/barnehage for barna, har du fått deg jobb der han bor? Skal du vente med å søke jobber til dere har funnet hus? Er du innenfor en bransje hvor du lett får jobb? Har dere fått skoleplass/barnehageplass? 
Hvis du skal bo hos familien din, som bor i ditt område, det er grei beliggenhet for barnehage/skole? 
Dette er spørsmål jeg først ville ha avklart helt, før jeg hadde tatt vurdering på å bo hos familie, leie midlertidig eller bo veldig trangt hos han. 

I en periode vil man tåle bo trangt. Jeg ville nok heller valgt bo veldig trangt en periode, enn å ta med barn og flyttelass til familie for en kort periode. 

Samtidig er det vanskelig gi konkrete råd uten å vite mer. 
Hvis dere har svært begrenset budsjett og høye krav, så vil en midlertidig bosituasjon kunne bli mer langvarig. Har dere høyt budsjett og ikke så mye krav dukker det raskere opp boliger. 
Boligmarkedet er også forskjellig i ulike deler av landet. Det er veldig stor forskjell på om dere skal på boligjakt i Bardufoss eller i Drammen for å ta noen eksempler. 
Hvordan jobbsituasjoner er vil påvirke valg for de fleste også. 
Og selvfølgelig stor forskjell på om han har en 27 kvm leilighet nå, eller om han har 3roms på 70kvm. 
Bo trangt med tre tenåringer vil være mer utfordrende enn å bo trangt med tre små. 

Men generelt ville jeg ha fokusert mest på en smidig overgang for barn med tanke på skole/barnehage og heller bodd litt ugunstig for en periode. 

Anonymkode: fde4d...838

• Liker 1
Skrevet
On 12/5/2023 at 1:55 PM, Andrine& said:

Ikke selg!! Behold leiligheten din så har du en mulighet til å eie noe eget hvis forholdet skulle ryke. Prisene øker og det er ikke sikkert du får lån igjen alene noen år frem i tid. 
Dere kan fint leie noe sammen i noen år for å se hvordan ting utvikler seg. 
Alt for mange gir slippe på det de har for å satse på et samboerskap og står på bar bakke når forholdet ryker. 
Da risikerer du å stå uten å eie en bolig noe som er veldig synd iom at du har klart å skaffe deg det. 

Evt så får han kjøpe noe større alene også kan du bo i hans leilighet. Da skal han stå for utgiftene på lån også deler dere de andre faste utgiften 

Du mener hun ikke skal selge leiligheten sin fordi det er økonomisk fornuftig, men sier samtidig at han får kjøpe noe større alene og betjene lån på en leilight/hus han egentlig ikke har behov for alene? Hun skal da altså leie ut sin bolig og få dekket de kostnadene som hører med der, samtidig som hun skal bo gratis hos han i en større bolig han må kjøpe? Du var et veldig fornuftig menneske.

Anonymkode: f453a...fe3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du mener hun ikke skal selge leiligheten sin fordi det er økonomisk fornuftig, men sier samtidig at han får kjøpe noe større alene og betjene lån på en leilight/hus han egentlig ikke har behov for alene? Hun skal da altså leie ut sin bolig og få dekket de kostnadene som hører med der, samtidig som hun skal bo gratis hos han i en større bolig han må kjøpe? Du var et veldig fornuftig menneske.

Anonymkode: f453a...fe3

Har du aldri hørt om slik fordeling der det legges til rette for at begge skal eie? Hva er ufornuftig med det? 
Husk at hun flytter til hans sted. Et brudd vil gi henne mye større omveltninger. En retrett mulighet for seg og barna bør hun beholde mener jeg. 
Har han mulighet til å leie ut og samtidig kjøpe enda en leilighet er det fint. I motsatt fall bør de leie noe sammen. 

Tenk over dagens marked før du kommer med påstander 

Skrevet

En ting er markedet og muligheter mtp å leie ut, en annen ting er muligheten til å ta opp lån når ek er bundet opp i en leilighet man ikke vil selge. Bankene har strammet inn lånegrensene.

Anonymkode: 71bbb...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...