Gå til innhold

Får ikke fastlønn som vikar i skolen. Riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er ufaglært, dvs har ikke lærerutdanning. Jeg er ansatt som vikar og har faste dager med undervisning frem til jul, og mest sannsynlig fram til sommeren da behovet er stort. Jeg skriver kun timer for de timene og dagene jeg jobber, slik som ringevikarer gjør. Konsekvensen er at jeg ikke har lønn i skoleferiene (høst, jul, vinter, påske).  Siden jeg har et fast undervisningsoppdrag, trodde jeg kanskje jeg hadde rett på fastlønn per måned, slik deltidsansatte får.

Jeg er ikke medlem av utdanningsforbundet, for jeg har fått beskjed om at ufaglærte ikke kan bli medlem her. Det betyr også at tillitsvalgt på jobben min ikke tar imot spørsmål fra meg som hen evt kan svare på eller ta opp videre. Kan noen please hjelpe meg til riktig henvisning i loven rundt dette??

Anonymkode: 3930a...931

Dette må du avtale før du begynner, slik at du vet hvordan du skal jobbe.

Kort sagt: Gjør du "alle" oppgavene til en bestemt person du er ansatt for, skal du med stor sikkerhet ha fastlønn.

Er du ansatt slik at du jobber rundt om kring på skolen i forskjellige klasser, så er det timer.

MEN: Du kan forlange at du skal ha fastlønn for sistnevnte også. I dag er det vanskelig å finne vikarer, så du har gode forhandlingskort. Du har ikke krav på det, men skolen KAN gi deg det. Og som du sier, da får du også lønn på ferier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan mener du at du skal ha fastlønn når du er ansatt på timebasis?

Anonymkode: 5bb7c...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se i kontrakten din. Står det vikar/timelønn har du ikke krav på fastlønn.

Anonymkode: 9cad3...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg vet jo at jeg bare har timelønn, men lurer på om jeg har rett på fastlønn ut ifra det jeg skriver.. Ingen vil hjelpe meg på jobb, så nei, jeg går ikke å spør etter ei håndbok. Har prøvd den digitale versjonen, men fant ikke helt fram. Å spørre her var i alle fall en bommert! 

Nei, du er vikar ved behov, altså timesbasis. Ergo timelønn.

Anonymkode: afd1a...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærervikar som er ansatt for 1 måned eller mindre får timelønn for undervisning for de faktiske timene som er bestemt. Er vikaren med på møter eller har inspeksjon i friminuttet, lønnes dette som annet arbeid. Varer vikariatet lenger, skal det utbetales månedslønn ved en varighet på en måned eller mer. Når en lærervikar får månedslønn betyr det at han eller hun også er sikret lønn i for eksempel vinterferien eller høstferien hvis disse arbeidsfrie periodene ligger innenfor vikariatet. Har vikariatet startet med timelønn, skal vikaren over på månedslønn ved mer enn 1 måned sammenhengende tjeneste. Dette er bestemt i den sentrale forbundsvise særavtalen SFS 2213 «Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dessverre ingen her inne som forstår spørsmålet mitt 😊

ts

Hvis det virkelig er ingen i denne tråden som forstår hva du mener, så er det sannsynligvis dine evner til å forklare det er noe i veien med.

Anonymkode: 7934f...26b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg vet jo at jeg bare har timelønn, men lurer på om jeg har rett på fastlønn ut ifra det jeg skriver.. Ingen vil hjelpe meg på jobb, så nei, jeg går ikke å spør etter ei håndbok. Har prøvd den digitale versjonen, men fant ikke helt fram. Å spørre her var i alle fall en bommert! 

Hvis kontrakten din dier timelønn så får du timelønn og har ikke krav på fast lønn. Ønsker du fast lønn må Reforhandle kontrakten din.

Anonymkode: ce7de...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...