Gå til innhold

Får ikke fastlønn som vikar i skolen. Riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufaglært, dvs har ikke lærerutdanning. Jeg er ansatt som vikar og har faste dager med undervisning frem til jul, og mest sannsynlig fram til sommeren da behovet er stort. Jeg skriver kun timer for de timene og dagene jeg jobber, slik som ringevikarer gjør. Konsekvensen er at jeg ikke har lønn i skoleferiene (høst, jul, vinter, påske).  Siden jeg har et fast undervisningsoppdrag, trodde jeg kanskje jeg hadde rett på fastlønn per måned, slik deltidsansatte får.

Jeg er ikke medlem av utdanningsforbundet, for jeg har fått beskjed om at ufaglærte ikke kan bli medlem her. Det betyr også at tillitsvalgt på jobben min ikke tar imot spørsmål fra meg som hen evt kan svare på eller ta opp videre. Kan noen please hjelpe meg til riktig henvisning i loven rundt dette??

Anonymkode: 3930a...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at du har faste timer, men her er det to ulike scenarioer:

1. Du har faste timer som vikar. Den egentlige læreren er f.eks. sykemeldt. Denne sykemeldingen kan være over når som helst. Du er bare inne som timevikar selvom det er gjentagende.

2. Du har faste timer som det er ment at du skal ha, og bare du. F.eks. hvis en lærer er i permisjon, og du har tatt over timene. 

Jeg skal ikke si noe skråsikkert, men her er jeg ganske sikker på at det bare er scenario 2 som vil gjøre at du får rett på en stillingsprosent.  

Anonymkode: 0d952...3c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en ufaglært vikar. Hvorfor mener du at du skal ha for timene du ikke jobber? Lærere har retting av prøver, foreldremøter, planlegging, kontakt med foreldre etc. Du har vel ingen av disse tingene? Lærere får betalt fri i skoleferier for å kompensere for merarbeid de gjør. Det er bare rett. 

Du har nok ingen sak. 

Anonymkode: ef6d6...66d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ringevikar og har for- og etterarbeid bakt inn i lønna di. Denne lønna er vesentlig høyere, enn om du skulle bli satt inn i et vikariat. Det som gjør at vi avspaserer i ferier, har du allerede utbetalt. Noe skjevt vil det nok bli, da du kanskje vil variere i antall timer. Skolene pleier å sette inn i vikariater så fort som mulig, da de sparer på det. Men noen ganger er sykemeldinger for ustabile til at du får vikariatet. Fordelen din, er at du trenger ikke å møte på plandager, møter eller noe annet som ikke handler om undervisning. Nyt det, mens du kan. 

Du har ingen rett til å bli satt inn i vikariat og du kan gå sånn "løst og fast" i tre år, før du har krav på fast stilling. 

Anonymkode: 0a80f...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sier at du har faste timer, men her er det to ulike scenarioer:

1. Du har faste timer som vikar. Den egentlige læreren er f.eks. sykemeldt. Denne sykemeldingen kan være over når som helst. Du er bare inne som timevikar selvom det er gjentagende.

2. Du har faste timer som det er ment at du skal ha, og bare du. F.eks. hvis en lærer er i permisjon, og du har tatt over timene. 

Jeg skal ikke si noe skråsikkert, men her er jeg ganske sikker på at det bare er scenario 2 som vil gjøre at du får rett på en stillingsprosent.  

Anonymkode: 0d952...3c9

Scenario 2 ligner, men jeg er ikke erstatning for noen. Skolen har fått mange nye elever og derfor fikk jeg jobb. Jeg gjør akkurat det samme som andre lærere. Deltar også på møter. Det jeg spurte om var henvisning til paragraf i loven, ikke synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Scenario 2 ligner, men jeg er ikke erstatning for noen. Skolen har fått mange nye elever og derfor fikk jeg jobb. Jeg gjør akkurat det samme som andre lærere. Deltar også på møter. Det jeg spurte om var henvisning til paragraf i loven, ikke synsing.

Du er på et forum og deler minimalt med kunnskap. Selvfølgelig blir det synsing i en viss grad da. Spør tillitsvalgte om å låne hennes håndbok og frem til «loven» selv da. 

Anonymkode: c96b5...231

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkle svaret er at du ikke kan få fast jobb når du er ufaglært. Vikar er alltid i stedenfor noe. Det høres ut dom du har en midlertidig stilling som som lønnes med timelønn. Det er vel det som står I kontrakten din.

Anonymkode: b0ee0...cd0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør akkurat det samme som andre lærere. 

Nei, som ufaglært vikar gjør du ikke akkurat det samme som lærere med fem- eller fireårig profesjonsutdanning gjør.

Det er mulig du må være fysisk til stede, men det er altså ikke akkurat det samme. For alt vi vet, bidrar du til at faktiske lærere får mer å gjøre. 

Anonymkode: 36823...f4e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vikar, ikke kvalifisert for jobb som lærer. Du vil kun få timelønn. 

Anonymkode: 360f2...fc1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og.. «Jeg gjør akkurat det samme som andre lærere» Nei. Du er ikke lærer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det enkle svaret er at du ikke kan få fast jobb når du er ufaglært. Vikar er alltid i stedenfor noe. Det høres ut dom du har en midlertidig stilling som som lønnes med timelønn. Det er vel det som står I kontrakten din.

Anonymkode: b0ee0...cd0

Høres ut som du ikke kan forskjellen på fastlønn og fast stilling. Fastlønn betyr fast lønn i mnd uavhengig av antall timer du jobber. Du får lønn basert på en stillingsprosent som er midlertidig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som du ikke kan forskjellen på fastlønn og fast stilling. Fastlønn betyr fast lønn i mnd uavhengig av antall timer du jobber. Du får lønn basert på en stillingsprosent som er midlertidig. 

Det er dessverre ingen her inne som forstår spørsmålet mitt 😊

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig, ja.
Du er ikke fast ansatt og skal dermed ikke ha fastlønn. Fastlønn er for de som er fast ansatt, og du er «bare» vikar.

Endret av MzMe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er dessverre ingen her inne som forstår spørsmålet mitt 😊

ts

Svaret på spørsmålet ditt finner du i kontrakten din. Der står det om du er ansatt på timelønn eller fast lønn. 

Anonymkode: ce7de...661

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Svaret på spørsmålet ditt finner du i kontrakten din. Der står det om du er ansatt på timelønn eller fast lønn. 

Anonymkode: ce7de...661

Nei, jeg vet jo at jeg bare har timelønn, men lurer på om jeg har rett på fastlønn ut ifra det jeg skriver.. Ingen vil hjelpe meg på jobb, så nei, jeg går ikke å spør etter ei håndbok. Har prøvd den digitale versjonen, men fant ikke helt fram. Å spørre her var i alle fall en bommert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MzMe skrev (23 minutter siden):

Det er riktig, ja.
Du er ikke fast ansatt og skal dermed ikke ha fastlønn. Fastlønn er for de som er fast ansatt, og du er «bare» vikar.

Nei 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som ufaglært vikar gjør du ikke akkurat det samme som lærere med fem- eller fireårig profesjonsutdanning gjør.

Det er mulig du må være fysisk til stede, men det er altså ikke akkurat det samme. For alt vi vet, bidrar du til at faktiske lærere får mer å gjøre. 

Anonymkode: 36823...f4e

Og.. «Jeg gjør akkurat det samme som andre lærere» Nei. Du er ikke lærer. 

Hvorfor så nedlatende? 

Anonymkode: a2a0d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, jeg vet jo at jeg bare har timelønn, men lurer på om jeg har rett på fastlønn ut ifra det jeg skriver.. Ingen vil hjelpe meg på jobb, så nei, jeg går ikke å spør etter ei håndbok. Har prøvd den digitale versjonen, men fant ikke helt fram. Å spørre her var i alle fall en bommert! 

Jeg har vanskeligheter med å ta deg seriøs. «Ingen» vil hjelpe deg på jobb, ingen her forstår deg eller kan hjelpe deg, du finner heller ikke frem digitalt. Alle de tre har deg som fellesnevner … Spør ledelsen da, begrunn hvorfor du mener du har krav på fastlønn og spør om en begrunnelse om de mener det motsatt. 

Anonymkode: c96b5...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...