Gå til innhold

Hvorfor kommenterer folk på andres kropper????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er helt normalt å kommentere folk som har slanket seg. Ta det som et kompliment.

Anonymkode: d9636...502

Mange går bed i vekt ufrivillig, da man kan slite psykisk eller ha andre plager. Man skal ikke kommentere andres vekt så lenge de ikke begynner å snakke om det selv. 

Anonymkode: f19ca...14c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja jeg vet jeg ikke kan styre hva folk sier. Men jeg forstår ikke hvorfor folk er komfortable med å snakke om andres utseende. Det er da totalt uinteressant om noen er tjukk eller tynn. Skjønner ikke hva man oppnår ved å kommentere

Anonymkode: b6916...5bb

Oppnå? Tenker du for hver ting du sier i løpet av dagen hva du skal oppnå med akkurat disse ordene? Det høres da veldig kalkulerende ut…

Folk er vant med å gi komplimenter.

Så fin jakke du har, er den ny? (Selv om de kjenner deg godt, aldri har sett jakka før og selvsagt skjønner at den er ny.)

Oi, har du klipt deg? Så fin du ble! (soleklart at håret ikke har krympa i vask, og nei, det betyr IKKE at du var stygg på håret før.)

Jøss, her kommer en som har vært i syden! Se på meg, bleik i forhold. (når du er solbrun og fin)

Jeg slanket meg selv 15-20 kg, og fikk en kommentar av en kollega som ikke hadde sett meg på en stund. For de fleste gikk det jo så sakte framover at de kanskje ikke la merke til det. Venner kommenterte forsiktig etter hvert. Nå har jeg gått opp mye igjen, men det kommenterer ingen! Og det er jo fordi kommentarene var komplimenter om noe positivt. Ikke fordi jeg ble så voldsomt mye vakrere, men fordi det er ikke bra å være så overvektig, og gode folk heier på meg.

Anonymkode: 07c1a...f9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Blir faktisk skikkelig irritert. Jeg har den siste tiden gått drastisk ned i vekt. Var overvektig og gått ned ca 25kg. Og det er veldig mange som kommenterer på kroppen min, og jeg synes det er litt frekt! «Oi har du slanket deg?» nei jeg har bare klippet av fettet med saks. «Oi er du på diett eller?» «oi du har blitt tynn» «ja nå ser du myeeee bedre ut». Altså hva er poenget med dette? Er det ikke hyggeligere å si «du ser frisk ut» eller et eller annet sånt. Selvom jeg er stolt sv å ha gått ned i vekt synes jeg det er frekt at folk hele tiden skal si noe på det. Det er kun fokus på kroppens utseende og ikke den mentale forsndringen, helsemessige fordeler osv. kropp kropp kropp. Kunne aldri falt meg inn å si noe til noen om kroppen deres

Samme erfaring, bare andre veien. Jeg ser oppblåst og sliten ut på grunn av min kroniske sykdom, har også gått opp noen få kilo. Og alltid noen som må kommentere og foreslå "løsninger" som plastiske operasjoner, kremer og dietter. En kropp er bare en kropp. Kroppshysteriet i Norge vil ingen ende ta - alle skal trene, fikse kroppen sin, bruke filter på bildene for å glatte ut rynker og andre naturlige merker osv. Lei.

Anonymkode: 33869...57d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kommer jo litt ann på da. Samboer, foreldre, nære folk kan jo ta seg friheten. Men en kollega? En bekjent? Hvorfor liksom? De vet ikke om den slankingen kommer av en spiseforstyrrelse. De vet ikke om slankingen kommer av at man sliter mentalt. Man vet jo aldri, så hvorfor si noe

En kollega fikk kreft, men ingen visste om det - hun ønsket ikke å dele med andre foreløpig, funket fint i jobben og sånt. Hun gikk selvfølgelig en del i vekt, og det var ikke måte på kommentarer om hvor "flink" hun var som "tok seg sammen" og trente/spiste sunt, og HVOR MYE BEDRE hun så ut nå enn før. Tenk deg å få høre at du ser bedre ut som kreftsyk enn frisk. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo, MEN det er et ladet komplement for mange.

At man var ikke attraktiv før/pen før/ikke god nok før.

Man vet heller ikke nødvendigvis bakgrunnen for endringen. Hva om det er grunnet depresjon eller sykdom?

»Så flott du er blitt!
Jo takk, gått ned 15 kilo etter jeg begynte med cellegift»

😏

Anonymkode: a2d4e...f10

Venninna mi svarte noe sånt da hun begynte å bli lei alle kommentarene. Jeg synes hun var drittøff. "Denne fantastiske slankekuren heter cellegift, og jeg kan anbefale en lege på sykehuset som skriver den ut. Men først må du skaffe deg kreft, liksom".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppnå? Tenker du for hver ting du sier i løpet av dagen hva du skal oppnå med akkurat disse ordene? Det høres da veldig kalkulerende ut…

Folk er vant med å gi komplimenter.

Så fin jakke du har, er den ny? (Selv om de kjenner deg godt, aldri har sett jakka før og selvsagt skjønner at den er ny.)

Oi, har du klipt deg? Så fin du ble! (soleklart at håret ikke har krympa i vask, og nei, det betyr IKKE at du var stygg på håret før.)

Jøss, her kommer en som har vært i syden! Se på meg, bleik i forhold. (når du er solbrun og fin)

Jeg slanket meg selv 15-20 kg, og fikk en kommentar av en kollega som ikke hadde sett meg på en stund. For de fleste gikk det jo så sakte framover at de kanskje ikke la merke til det. Venner kommenterte forsiktig etter hvert. Nå har jeg gått opp mye igjen, men det kommenterer ingen! Og det er jo fordi kommentarene var komplimenter om noe positivt. Ikke fordi jeg ble så voldsomt mye vakrere, men fordi det er ikke bra å være så overvektig, og gode folk heier på meg.

Anonymkode: 07c1a...f9a

Nettopp. Fordi mange ser verdien i et menneske kun utelukkende på grunn av syltynn kropp, særlig gjelder dette damer. Derfor reagerer mange.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Kan sikkert hende det. Men hva slags måte er det å spørre på? Er du på diett? Nei jeg gikk ned masse ved å spise på mccern. Har du slanket deg? Nei fettet ble bare usynelig. Altså det er jo totalt åpenbare svar på disse spørsmålene. Så hvorfor spør man? Hvorfor skal man si at man ser bedre ut nå enn før? Hvorfor bry seg om hvordan folk ser ut, enten man er tjukk tynn eller midt i mellom. 

Det kan jo hende de selv ønsker å gå ned i vekt, og trenger tips og råd?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke fasit på hvordan alle reagerer nei. Men når det gjelder noe så personlig som kropp så må man tenke seg litt om. Du dør ikke om du ikke får spurt folk om hvorfor de ser ut som de gjør. Så da er det jo greit å bare ikke spørre folk om sånt. Så slipper man å gjøre folk ukomfortable

Og hvordan vil du forandre hva folk spør om? 

Anonymkode: bc7c6...17d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kommer jo litt ann på da. Samboer, foreldre, nære folk kan jo ta seg friheten. Men en kollega? En bekjent? Hvorfor liksom? De vet ikke om den slankingen kommer av en spiseforstyrrelse. De vet ikke om slankingen kommer av at man sliter mentalt. Man vet jo aldri, så hvorfor si noe

Ja, eregentlig risikabelt å kommentere uansett. Jeg sa en gang til ei i klassen at hun så så bra ut (etter at hun hadde mistet mye vekt over sommerferien, men jeg sa bare at "Du ser så bra ut!"). Fikk deretter tilbakemelding (etter st personen hadde gått) av ei som stod og hørte på at jeg burde ikke ha sagt noe - hun hadde fått anoreksi 🙊 Hva gjør man da, liksom??

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts.
Jeg har vært tynn store deler av oppveksten. Verken hatt noe form for spiseforstyrrelse. Fått ofte kommentarer fra både min mor og fremmede at jeg ser ut som et lik, skjelett og ser syk ut fordi jeg er så tynn. 

Er 162 og veier 55kg…. 

Anonymkode: dd239...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er irriterende at ingen kommenterer noe. Jeg har gått ned 10 kg det siste året og ser dritbra ut nå. Har gått fra lett overvektig til veltrent og slank. Ingen sier noe! Bortsett fra mannen min, som har vært og er veldig støttende ❤️ 

Det gjør at jeg begynner å bli usikker på om det ikke synes liksom...

Anonymkode: b8c05...795

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og jeg synes det er irriterende at ingen kommenterer noe. Jeg har gått ned 10 kg det siste året og ser dritbra ut nå. Har gått fra lett overvektig til veltrent og slank. Ingen sier noe! Bortsett fra mannen min, som har vært og er veldig støttende ❤️ 

Det gjør at jeg begynner å bli usikker på om det ikke synes liksom...

Anonymkode: b8c05...795

Eller at dine venner og kollegaer vurderer deg etter andre kvaliteter enn kropp og vekt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan sikkert hende det. Men hva slags måte er det å spørre på? Er du på diett? Nei jeg gikk ned masse ved å spise på mccern. Har du slanket deg? Nei fettet ble bare usynelig. Altså det er jo totalt åpenbare svar på disse spørsmålene. Så hvorfor spør man? Hvorfor skal man si at man ser bedre ut nå enn før? Hvorfor bry seg om hvordan folk ser ut, enten man er tjukk tynn eller midt i mellom. 

Du fremstår som rimelig vrang og klar på å tolke alt i verste mening når du sutrer over ren retorikk. Du skjønner vel at "er du på diett" og "har du slanket deg" kun er ment som en inngangsport til at du kan få fortelle om den bragden du har fått til ved å gå ned 30 kilo? De fjollete og arrogante svarene dine som "nei, fettet ble usynlig" og "nei, jeg gikk ned masse ved å spise på mccern" fremstår som særdeles dårlig sarkasme fremført av en fjortis som nettopp har lært seg ironi.

Anonymkode: 26838...0ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fremstår som rimelig vrang og klar på å tolke alt i verste mening når du sutrer over ren retorikk. Du skjønner vel at "er du på diett" og "har du slanket deg" kun er ment som en inngangsport til at du kan få fortelle om den bragden du har fått til ved å gå ned 30 kilo? De fjollete og arrogante svarene dine som "nei, fettet ble usynlig" og "nei, jeg gikk ned masse ved å spise på mccern" fremstår som særdeles dårlig sarkasme fremført av en fjortis som nettopp har lært seg ironi.

Neste gang folk spør om jeg er på diett, så vil jeg svare ærlig ja eller nei, og følge opp med spørsmålet om de bruker middel mot underlivssopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Venninna mi svarte noe sånt da hun begynte å bli lei alle kommentarene. Jeg synes hun var drittøff. "Denne fantastiske slankekuren heter cellegift, og jeg kan anbefale en lege på sykehuset som skriver den ut. Men først må du skaffe deg kreft, liksom".

Ja, sånn kan man jo også svare om man ønsker å sette folk i en fryktelig forlegenhet og føle seg skikkelig shitty etter at de nettopp har ønsket å si noe hyggelig til en venn eller kollega.

For å si det sånn, det aller viktigste for meg er hva som faktisk er avsenders hensikt med kommentaren. Er det for å såre? Er det for å glede? Er det ren ubetenksomhet? I de aller fleste tilfeller er det et av de to siste alternativene. Da synes jeg man rett og slett er en kjip person om man ikke klarer å takle kommentaren og gå videre uten å drite ut en person som bare har gode hensikter. Om det gjentar seg (fra samme person) kan man alltids hinte om at dette er et tema du helt ikke vil prate om. Jeg tror faktisk de fleste kan ta et hint hvis de blir gjort oppmerksom på det.

Folk er blitt så fuckings moralistiske og elsker visst å korrigere "overtramp" eller feilsteg hos andre. Jeg forstår rett og slett ikke motivasjonen til folk. Oppfatter man generelt sett folk rundt seg som onde, tankeløse og overfladiske idioter som man skal kose seg med å sette på plass? Synes det sykt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Neste gang folk spør om jeg er på diett, så vil jeg svare ærlig ja eller nei, og følge opp med spørsmålet om de bruker middel mot underlivssopp.

Ja, for underlivssoppen din er såpass synlig at en forandring er tydelig for omgivelsene, mener du? Og det er en prestasjon å smøre inn underlivet med Canesten på linje med å gå ned 30 kilo? Sammenligningen din var døll og uten poeng.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 12/5/2023 at 1:33 PM, Spiren said:

Kjenner meg veldig godt igjen. Det er nesten som om en virkelig får se hvor overflatisk  verden faktisk er.

Man blir bittelitt skjermet for det som overvektig. Selv mistet jeg nesten 35 kg. Og det var ikke så gøy å høre hvor bra jeg så ut nå i forhold til før. Spesielt når de samme menneskene sa før at jeg var fin nok som jeg var. Hva om jeg går opp igjen? Og da også vet hva de virkelig tenkte 😅

Hvorfor er det plutselig negativt å få høre at man ser bedre ut? Er jo din egen feil at du tror på vås som «du ser bra nok ut som du er». Folk har jo speil. Man ser jo ganske enkelt om man er stygg eller feit. 

Forøvrig ingen forskjell på å kommentere på noens utseende enn på andre ting. Folk må selv ta ansvaret for hvor skjør selvfølelse man har.

Anonymkode: 9e3b8...0d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, sånn kan man jo også svare om man ønsker å sette folk i en fryktelig forlegenhet og føle seg skikkelig shitty etter at de nettopp har ønsket å si noe hyggelig til en venn eller kollega.

For å si det sånn, det aller viktigste for meg er hva som faktisk er avsenders hensikt med kommentaren. Er det for å såre? Er det for å glede? Er det ren ubetenksomhet? I de aller fleste tilfeller er det et av de to siste alternativene. Da synes jeg man rett og slett er en kjip person om man ikke klarer å takle kommentaren og gå videre uten å drite ut en person som bare har gode hensikter. Om det gjentar seg (fra samme person) kan man alltids hinte om at dette er et tema du helt ikke vil prate om. Jeg tror faktisk de fleste kan ta et hint hvis de blir gjort oppmerksom på det.

Folk er blitt så fuckings moralistiske og elsker visst å korrigere "overtramp" eller feilsteg hos andre. Jeg forstår rett og slett ikke motivasjonen til folk. Oppfatter man generelt sett folk rundt seg som onde, tankeløse og overfladiske idioter som man skal kose seg med å sette på plass? Synes det sykt. 

Forstår du ikke at mennesker har FØLELSER? Forstår du ikke at en person som tilnærmet har fått dødsbudskapet og pint seg gjennom flere måneder med slitsomme cellegiftkurer, med oppkast så kraftig at man blør fra halsen, kaldsvette, utmattethet og lignende, IKKE vil føle seg bra ved å få POSITIVE kommentarer på sitt utmagrede kropp personen hater? Da er du rett og slett en robot uten følelser. Dere kan ta et hint. Her er hint: slutt å kommentere KVINNERS kropper! Kvinners verdi ligger ikke i slank kropp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, for underlivssoppen din er såpass synlig at en forandring er tydelig for omgivelsene, mener du? Og det er en prestasjon å smøre inn underlivet med Canesten på linje med å gå ned 30 kilo? Sammenligningen din var døll og uten poeng.

Nei, det er like mye overdreven nysgjerrighet over kroppens biologiske funksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to personer som jeg vet slanker seg. De har sagt det rett ut, men så lenge de ikke snakker om det når vi møtes lar jeg være å kommentere det. Jeg ser at de har gått ned i vekt, og spør de en dag om man ser det svarer jeg ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal fokusere så inni granskauen mye på andres kropper! Jeg veit jo heller ikke grunnene til at de har blitt overvektige, kanskje de følte/føler seg ensomme, sliter med angst, spiseforstyrrelser eller gudene vet hva, eller det kan være litt for mye kos over tid. 
Begge disse personene er menn forøvrig. 

Anonymkode: 1357d...b11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...