lillevill Skrevet 7. desember 2023 #121 Del Skrevet 7. desember 2023 Det er veldig vanlig å reagere når man ser at noen man er vant med å se hver dag, med ett ser annerledes ut. Det kan handle om mange ting feks som at man har litt dårlige sosiale antenner. Man er glad for deres vegne. Man blir sjalu og misunnelig. Man blir sinner fordi vedkommede får en ny status og Kansje mer oppmerksomhet. Jeg gikk ned 20 kilo etter en graviditet og mine svigerinne ble plutselig sur på meg for ingen grunn. Det var fordi jeg ble med ett like slank som dem. 🤷 Det er veldig kleint akkurat nå men folk blir vant til ditt nye utseende og om en stund er det old News. Og så blir du kjent med nye folk som er vant med å kjenne deg som du er nå. Og så tenker du ikke over det mer. I mellomtida er det aller best å ikke bry seg så veldig om hva folk sier, og husk at folk viser deg hvem de er hele tida. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 8. desember 2023 #122 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 15.28): For noen år siden hadde jeg en veldig vanskelig periode i livet, og jeg raste ned 10 kg på få uker. Da fikk jeg kommentarer på hvor "flink" jeg hadde vært til å slanke meg. Men det var jo bare fordi jeg ikke greide å spise på grunn av angst. Samtidig skjønner jeg at folk som ikke har sett en på lang tid blir overrasket over forandringen og kommenterer på det. Man bør kanskje bare være litt forsiktig og ikke buse ut med "bra jobba med slankingen!" før man vet hva som ligger bak. Ja, det kan være bevisst slanking og at man blir glad for kommentarene, men det kan også være livskriser, sykdom, spiseforstyrrelser osv. Ikke kommenter på andres kropp før du er invitert til det! Anonymkode: d0ea3...2e1 100 prosent! Til dere som skriver at slanking er en bragd/hardt arbeid må ta dere en bolle.. Er bare å stoppe å spise så går du veldig fort ned i vekt. Selvsagt helt uholdbart i det lange løp, men så lenge man ser ut som en kvinne «bør» se ut, hvem bryr seg eller hva? 🫤😏 Hilsen ei som har vært både undervektig og overvektig, ts er spot on og jeg skulle virkelig ønske folk skjerpet seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #123 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 13.12): Det er helt normalt å kommentere folk som har slanket seg. Ta det som et kompliment. Anonymkode: d9636...502 Det er ikke ok for det. Kropp er veldig personlig og privat. Anonymkode: bdfae...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #124 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 7.56): Hva de vil oppnå? De snakker sant til deg. De vil fortelle deg at du ser sunnere og bedre ut når du ikke er skummelt tynn. Vet de at du har en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 07c1a...f9a Men skal jeg fortelle deg hva som skjer? Når de sier at jeg har blitt (for) tynn, blir spiseforstyrrelsen kjempefornøyd, og på en merkelig måte "inspirerer" det bare til å fortsette. Og når de kommenterer at jeg har lagt på meg, blir spiseforstyrrelsen rasende, og det kan dytte meg tilbake til de gamle vanene igjen. Dette gjelder mest når det kommer fra mer eller mindre tilfeldige folk. At folk som står nær meg og vet hva jeg strever med, setter seg ned med meg og forteller at de ser at det går feil vei og er bekymret, er noe annet for meg i alle fall. I stedet for å kommentere kroppen min, kunne jeg ønske folk sa noe om at jeg virket glad om dagen, at det var koselig at jeg ble med på ting igjen el.l. Anonymkode: 9a1ef...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iridium Skrevet 8. desember 2023 #125 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg har også gått ned ca 25 kg og jeg opplever det veldig forskjellig etter hvordan de formulerer seg. Hver gang moren min ser meg så sier "Ååhh herregud er jo nesten ikke noe mer igjen av deg!"..... Det liker jeg ikke. Eller hvis folk bruker ord som slanking, trimming, diett osv. Det er veldig triggende ord for meg da jeg hverken slanker meg eller på noen diett -jeg har rett og slett bare lagt om livsstilen min. Jeg har dog ikke noe i mot at folk lurer, og de fleste er flinke til å hinte på en diskret måte som gjør at jeg bare nevner det selv😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 8. desember 2023 #126 Del Skrevet 8. desember 2023 Iridium skrev (4 timer siden): Jeg har også gått ned ca 25 kg og jeg opplever det veldig forskjellig etter hvordan de formulerer seg. Hver gang moren min ser meg så sier "Ååhh herregud er jo nesten ikke noe mer igjen av deg!"..... Det liker jeg ikke. Eller hvis folk bruker ord som slanking, trimming, diett osv. Det er veldig triggende ord for meg da jeg hverken slanker meg eller på noen diett -jeg har rett og slett bare lagt om livsstilen min. Jeg har dog ikke noe i mot at folk lurer, og de fleste er flinke til å hinte på en diskret måte som gjør at jeg bare nevner det selv😀 Har du spurt moren din om hvorfor hun reagerer sånn? Det beste for deg er jo å ha en trivselsvekt, eller ha en bmi som er normal. Hun burde jo være lykkelig over at du trener og tar vare på helsa. Men så har noen eldre veldig satte ideer da. Det er så mye vissvass og tåkete prat som."man må jo kose seg litt" og "nå må du ikke forsvinne" Jeg har jo hørt samme strofene, og det er jo bare tull. 🤪 Hvorfor er det ikke: "kan du ikke fortelle mer om hvordan du trener og forandringene du har gjort i livet ditt da? Kansje du kan lære meg noe nytt. " Men det viser kanskje at eldre helst er opptatt av å lære andre noe, og ikke lære selv. Kanskje det er mer ubehagelig å begynne å lure på om de selv kan skape gode forandringer i sitt liv, enn om man bare snakker tåkeprat og overdriver🤣. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iridium Skrevet 8. desember 2023 #127 Del Skrevet 8. desember 2023 lillevill skrev (13 minutter siden): Har du spurt moren din om hvorfor hun reagerer sånn? Det beste for deg er jo å ha en trivselsvekt, eller ha en bmi som er normal. Hun burde jo være lykkelig over at du trener og tar vare på helsa. Men så har noen eldre veldig satte ideer da. Det er så mye vissvass og tåkete prat som."man må jo kose seg litt" og "nå må du ikke forsvinne" Jeg har jo hørt samme strofene, og det er jo bare tull. 🤪 Hvorfor er det ikke: "kan du ikke fortelle mer om hvordan du trener og forandringene du har gjort i livet ditt da? Kansje du kan lære meg noe nytt. " Men det viser kanskje at eldre helst er opptatt av å lære andre noe, og ikke lære selv. Kanskje det er mer ubehagelig å begynne å lure på om de selv kan skape gode forandringer i sitt liv, enn om man bare snakker tåkeprat og overdriver🤣. Nei, jeg har ikke det. Jeg sier bare til henne at jeg ikke vil snakke om det. Jeg tror på ingen måte at hun mener noe vondt med det, men sist gang var det i tillegg en kommentar som "Åja, så du holder fortsatt på?" .... Akkurat som at hun ikke har no troa på at jeg klarer å vedlikeholde det. I hennes hode så er nok bare komplimenter😂😂😂 eg synes det er fint at det blir lagt merke til, men ønsker selvfølgelig ikke at det skal bli et tema hver eneste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 8. desember 2023 #128 Del Skrevet 8. desember 2023 Iridium skrev (20 minutter siden): Nei, jeg har ikke det. Jeg sier bare til henne at jeg ikke vil snakke om det. Jeg tror på ingen måte at hun mener noe vondt med det, men sist gang var det i tillegg en kommentar som "Åja, så du holder fortsatt på?" .... Akkurat som at hun ikke har no troa på at jeg klarer å vedlikeholde det. I hennes hode så er nok bare komplimenter😂😂😂 eg synes det er fint at det blir lagt merke til, men ønsker selvfølgelig ikke at det skal bli et tema hver eneste gang. Jeg synes de sier så mye rart, og det er nesten ikke noe poeng i å prøve å lage forandringer heller. Men en venninne av meg sier at det hjelper å ignorere oppførselen man ikke liker, og så gi ros når det er annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triolita Skrevet 9. desember 2023 #129 Del Skrevet 9. desember 2023 Hvis de hadde kommentert at du så frisk ut, vil det da si at du så syk ut tidligere selv om du var tyngre? Vil ikke si at jeg synes det er noe bedre kompliment akkurat. Å si noe som oi, wow, ser du har gått ned i vekt, så flink du er, er vel noe som hadde vært ok å høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 9. desember 2023 #130 Del Skrevet 9. desember 2023 Triolita skrev (4 minutter siden): Hvis de hadde kommentert at du så frisk ut, vil det da si at du så syk ut tidligere selv om du var tyngre? Vil ikke si at jeg synes det er noe bedre kompliment akkurat. Å si noe som oi, wow, ser du har gått ned i vekt, så flink du er, er vel noe som hadde vært ok å høre. Jeg mener at man bør unngå å kommentere kropp om det ikke er noe vedkommende tar opp selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. desember 2023 #131 Del Skrevet 9. desember 2023 Noen ønsker kommentarer og noen ønsker det ikke. Det er ingen fasit. Derfor må man gi folk litt slakk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #132 Del Skrevet 9. desember 2023 Tenker dårlige sosiale antenner jeg.. Anonymkode: f19ca...14c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triolita Skrevet 14. januar 2024 #133 Del Skrevet 14. januar 2024 Helene1982 skrev (På 9.12.2023 den 17.53): Jeg mener at man bør unngå å kommentere kropp om det ikke er noe vedkommende tar opp selv. Så absolutt. vi hadde ei på jobben som gikk ned i vekt (hun hadde slitt med anoreksi og bulimi før) Og der kommenterte ofte kollegaer at, så flink hun var, så godt hun så ut ol. Hun hadde begynt å trent sinnsykt mye, og spiste kun 1 boks med makrell i tomat iløpet av 12 timer på jobb. Hun var nydelig og hadde perfekt kropp før alt det startet. Jeg kommenterte aldri noe sånt, for visste at det bygde opp under den tidligere anoreksien og bulimien hennes. Hun ble dessverre syk igjen og fortsatte ikke jobben hun hadde. Var grusomt å se forandringen hennes og hvordan alle kommentarene fra kollegaene bygde opp under det syke bildet hun hadde av seg selv som var totalt feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå