AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #81 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg er så enig med TS. Regelrett hater når folk kommenterer kroppen min og vekten min. Kolleger som spør og graver i vei. Jeg har blitt utsatt for overgrep som ung, og prøver å unngå andres blikk på kroppen, spesielt kommentarer om at kroppen ser bra ut. En nær, god kollega luftet veldig forsiktig en bekymring, fordi så stor vektnedgang kan bety at man er syk. Det gikk, men da handlet det jo ikke om at jeg er flink som har gått ned i vekt og fått en flott kropp. Kommentarer på kropp gjør meg nedstemt, og da hjelper det å spise seg opp i vekt igjen siden de færreste kommenterer vektoppgang. Anonymkode: 8be13...d7d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 6. desember 2023 #82 Del Skrevet 6. desember 2023 Å kommentere andres kropper en forferdelig uting. Burde ikke være lov. Kropp er privat! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #83 Del Skrevet 6. desember 2023 Enig med deg. Derfor kommenterer jeg heller aldri. Spesielt på jobben, hvor jeg er leder, er det så langt unna profesjonell opptreden som man kommer. Men så forstår jeg hvorfor mange gjør det likevel, for du kan oppleve sosiale sanksjoner ved å ikke si noe. En av kollegaene mine har gått ned over 40 kg. Vedkommende ser selvsagt helt annerledes ut, men igjen, ikke min plass å kommentere. Fikk da passet mitt påskrevet om hvor lite observant jeg er 🙃 Men vet du hva? Det lever jeg fint med. Men det er ikke sikkert at alle gjør det. Anonymkode: f55ca...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #84 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig med deg. Derfor kommenterer jeg heller aldri. Spesielt på jobben, hvor jeg er leder, er det så langt unna profesjonell opptreden som man kommer. Men så forstår jeg hvorfor mange gjør det likevel, for du kan oppleve sosiale sanksjoner ved å ikke si noe. En av kollegaene mine har gått ned over 40 kg. Vedkommende ser selvsagt helt annerledes ut, men igjen, ikke min plass å kommentere. Fikk da passet mitt påskrevet om hvor lite observant jeg er 🙃 Men vet du hva? Det lever jeg fint med. Men det er ikke sikkert at alle gjør det. Anonymkode: f55ca...dc3 Jeg skulle gjerne hatt deg som leder. Jeg gikk ned mye, over 30 kilo, og hun begynte å kjøpe sjokolade til meg, sånne poser fra Nidar Bergene. Løste det ved å helle dem i skåler og sette i fellesarealet, da forsvant de fort. Egentlig var hun nok mest misunnelig, for selv er hun ganske overvektig. Anonymkode: b1c2d...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #85 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nettopp. Fordi mange ser verdien i et menneske kun utelukkende på grunn av syltynn kropp, særlig gjelder dette damer. Derfor reagerer mange. Anonymkode: 33869...57d Jeg kan forsikre deg at jeg ikke var syltynn, aldri kommer til å bli syltynn, og det er helt greit. De som kommenterte var jo kolleger og venner som kjenner meg godt, og setter pris på meg uansett. Det handler ikke om skjønnhet for meg som er 54 år og dobbelt så mange kilo. Anonymkode: 07c1a...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 7. desember 2023 #86 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Neste gang folk spør om jeg er på diett, så vil jeg svare ærlig ja eller nei, og følge opp med spørsmålet om de bruker middel mot underlivssopp. Anonymkode: 33869...57d Fryktelig krenker du er. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, sånn kan man jo også svare om man ønsker å sette folk i en fryktelig forlegenhet og føle seg skikkelig shitty etter at de nettopp har ønsket å si noe hyggelig til en venn eller kollega. For å si det sånn, det aller viktigste for meg er hva som faktisk er avsenders hensikt med kommentaren. Er det for å såre? Er det for å glede? Er det ren ubetenksomhet? I de aller fleste tilfeller er det et av de to siste alternativene. Da synes jeg man rett og slett er en kjip person om man ikke klarer å takle kommentaren og gå videre uten å drite ut en person som bare har gode hensikter. Om det gjentar seg (fra samme person) kan man alltids hinte om at dette er et tema du helt ikke vil prate om. Jeg tror faktisk de fleste kan ta et hint hvis de blir gjort oppmerksom på det. Folk er blitt så fuckings moralistiske og elsker visst å korrigere "overtramp" eller feilsteg hos andre. Jeg forstår rett og slett ikke motivasjonen til folk. Oppfatter man generelt sett folk rundt seg som onde, tankeløse og overfladiske idioter som man skal kose seg med å sette på plass? Synes det sykt. Anonymkode: 26838...0ca Bra svart. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forstår du ikke at mennesker har FØLELSER? Forstår du ikke at en person som tilnærmet har fått dødsbudskapet og pint seg gjennom flere måneder med slitsomme cellegiftkurer, med oppkast så kraftig at man blør fra halsen, kaldsvette, utmattethet og lignende, IKKE vil føle seg bra ved å få POSITIVE kommentarer på sitt utmagrede kropp personen hater? Da er du rett og slett en robot uten følelser. Dere kan ta et hint. Her er hint: slutt å kommentere KVINNERS kropper! Kvinners verdi ligger ikke i slank kropp. Anonymkode: 33869...57d Så alle kvinner som har blitt slankere er syke? Noen liker ikke kommentarer, mens andre setter pris på det. Det betyr ikke at de verdsetter syltynne kropper over personlighet. Det er noe som heter nyanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #87 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 15.18): Ja jeg vet jeg ikke kan styre hva folk sier. Men jeg forstår ikke hvorfor folk er komfortable med å snakke om andres utseende. Det er da totalt uinteressant om noen er tjukk eller tynn. Skjønner ikke hva man oppnår ved å kommentere Anonymkode: b6916...5bb Du kan jo styre det ved å si at du ikke liker å få kommentarer på kroppen. Når det gjelder vekt så blir gjerne folk litt sjokka. De er vant med at du ser ut annerledes, og de har en relasjon til det utseende du hadde før. Kansje de tilogmed følte at det var etablert en rolle situasjon / hierarki opp mot utseende. Men nå må de flytte på hierarkiet. Det er litt vanskelig. Kansje så de på seg selv som flottere feks. Mange mennesker må sette ord på følelsene høyt for å kunne regulere. Derfor blir det mange reaksjoner. Nesten reaksjoner som kan virke fornærmet eller preget av vanskelige følelser og forsøk på å småligjøre din bragd. Feks "er du syk??" eller "lever du bare på knekkebrød eller hehe" "ja nå må du ikke forsvinne da" Ikke alle liker at noen gjør det bra. Men det er bra for deg at du har gjort noe så fint for deg selv og din helse. Anonymkode: 359a5...e74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #88 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skulle gjerne hatt deg som leder. Jeg gikk ned mye, over 30 kilo, og hun begynte å kjøpe sjokolade til meg, sånne poser fra Nidar Bergene. Løste det ved å helle dem i skåler og sette i fellesarealet, da forsvant de fort. Egentlig var hun nok mest misunnelig, for selv er hun ganske overvektig. Anonymkode: b1c2d...30c Hva i alle dager 🤣 folk er rare. Anonymkode: 359a5...e74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #89 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 21.38): Jeg skjønner faktisk hva du mener, TS. Når man har vært overvektig har man gjerne kjent litt på skamfølelse over å være for stor, og man vet jo at folk legger merke til det. Det blir lett til at om man går ned i vekt og noen kommenterer det veldig, så føles det fort veldig sårt på en måte. Man tenker fort at når de gjør så mye ut av at man har gått ned i vekt, så legger de nok veldig fort merke til om man går opp i vekt også, og hva tenker de da? Det er også mulig at folk går ned i vekt på grunn av sykdom eller traumer, så å automatisk gå ut i fra at vektnedgang er noe utelukkende positivt og selvvalgt, er heller ikke så smart. Man trenger jo ikke kommentere folks vekt og kropp i det hele tatt! Hvis man synes noen ser godt ut, uansett om de har gått fra overvektig til normalvektig eller fra undervektig til normalvektig, så holder det i massevis å gi en kompliment om nettopp det; "Du ser så bra ut! Jeg synes du stråler!" Det er jo fint å høre uansett, og går ikke direkte på kroppen/vekta. Det kan like gjerne bety at man har farge i kinnene, smiler masse, ser lykkelig ut og/eller er pent kledd. Anonymkode: 01386...c05 Da overtenker du eldig mye. Jeg kan selvsagt se om noen går opp eller ned i vekt. Mennda må drt jo også være noen synlige kilo. De fleste jeg vet om som har gått ned vekt , de stråler på en annen måte, akkurat som gravide og forelskede gjør. Så alltid når jeg komenterer at noen ser godt ut eller strålenfe ut. Så har da det aldri vært knyttet opp til vekt. Men når folk er lettkrenket, da kommer stygge komentarer tilbake som å syntes du jeg var stygg før, sier jeg til en tykk person at ser bra ut, så har du sagt noe stygt fordi da er du ironisk. Jeg får ikke engang lov å bestemme hva jeg mener selv. Andre skal plutselig definere hva man mener. Har til og med hatefult blitt fortalt at jeg hater tykke mennesker, fordi jeg ga et kompliment på juebord at damen så skikkelig bra ut. Hun hadde nydelig kjole og og strålte fint. Det var et kompliment gitt i beste meningog absolutt en passende anledning å gi det komplimentet. Hun vred på absolutt alt, og kom.med hvor stygg jeg måtte mene hun var til vanlig. Så da svarte jeg at jeg aner virkelig ikke hva du tenker om deg selv, men stygg har aldri streifet meg om deg, dessuten så blir også jeg såret, når du påstår jeg hater overvektige, fordi jeg nr 1aldti har antydet set. Og nr2 og noen av de personene jeg elsker mest i verden er overvektig. Min mann og min mor, og ikke minst mest fantastiske svigermor. Jeg trekker meg rett og slett vekk fra folk som går til angrep på en hyggelig gest og vrir det til noe annet enn det er. Om en eller to har vært spydige, så betyr det ikke at resten av verden er sånn. Stå heller litt opp for seg selv da, istedenfor å gå i forsvar mot de som faktisk liker deg akkurat slik du er. Jeg sa fra til mamma om vekta hennes en gang. Men da begynte hun å bli så stor, at hun begynte å få så mye plager og pustet rart. Da sa jeg fra at jeg var bekymret for helsa hennes. Og at jeg gjerne ville ha henne en stund til. Det var også pga kjærlighey og ikke pga shaming det ble sagt. Anonymkode: 0013f...94c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #90 Del Skrevet 7. desember 2023 Jeg trodde det egentlig var litt sånn opplest og vedtatt at man ikke kommenterer andres kropp, men skjønner jo at det skjer fortsatt. Kanskje fordi mat/trening/kropp er et så stort tema generelt? Kanskje er det også litt sånn som snakke om været? Selv har jeg spiseforstyrrelse, og har hatt et par kollegaer som helt åpent forteller meg når jeg har gått ned i vekt ("du er jo så tynn", Oi! Så tynn du er..." osv., osv.), og når jeg har lagt på meg ("Nå ser du frisk og bra ut!", "Du kler litt større kinn" osv.). Særlig det siste gjør vondt, selv om det er godt ment... Og jeg skjønner liksom ikke helt hva de vil oppnå med å si det? Men jeg tenker litt at jeg bare må lære meg å takle det. For vi kommer nok aldri dit at vi kan unngå det helt. De eneste gangene jeg kan se for meg at det kanskje kan være greit, er hvis man VET at noen har jobbet hardt for å gå ned/opp i vekt. Da kan man kanskje være litt heiegjeng? Anonymkode: 9a1ef...737 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #91 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trodde det egentlig var litt sånn opplest og vedtatt at man ikke kommenterer andres kropp, men skjønner jo at det skjer fortsatt. Kanskje fordi mat/trening/kropp er et så stort tema generelt? Kanskje er det også litt sånn som snakke om været? Selv har jeg spiseforstyrrelse, og har hatt et par kollegaer som helt åpent forteller meg når jeg har gått ned i vekt ("du er jo så tynn", Oi! Så tynn du er..." osv., osv.), og når jeg har lagt på meg ("Nå ser du frisk og bra ut!", "Du kler litt større kinn" osv.). Særlig det siste gjør vondt, selv om det er godt ment... Og jeg skjønner liksom ikke helt hva de vil oppnå med å si det? Men jeg tenker litt at jeg bare må lære meg å takle det. For vi kommer nok aldri dit at vi kan unngå det helt. De eneste gangene jeg kan se for meg at det kanskje kan være greit, er hvis man VET at noen har jobbet hardt for å gå ned/opp i vekt. Da kan man kanskje være litt heiegjeng? Anonymkode: 9a1ef...737 Hva de vil oppnå? De snakker sant til deg. De vil fortelle deg at du ser sunnere og bedre ut når du ikke er skummelt tynn. Vet de at du har en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 07c1a...f9a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #92 Del Skrevet 7. desember 2023 Jeg ble skikkelig syk for noen år siden. Gikk ned 20 kg på 2 måneder. Sleit med å få i meg mat osv…. «Så bra du ser ut» osv osv osv…. Jeg kommenterer aldri kroppen til folk etter det….. Anonymkode: 2031b...212 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #93 Del Skrevet 7. desember 2023 Dere som bare vil "gi et kompliment" til mennesker som har gått ned i vekt: I dette (spesielt for kvinner) ligger det et premiss om at å være slank er bedre, penere og mer beundringsverdig enn å være tykk. Tenk litt på hvordan det vil føles for en person som kanskje alltid har slitt med vekt, endelig får de komplimenter for kroppen når de er "flinke" og går ned i vekt. Det er ekstremt vanskelig å holde vekten etter slanking, og de aller fleste går opp igjen. Hvordan tror dere det føles når man ikke lenger er pen og flink i den tynne kroppen? Det er veldig mye skam. Ikke legg byrde til den skammen for sårbare mennesker ved å uinvitert kommentere på kroppen til andre. Anonymkode: d0ea3...2e1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #94 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da overtenker du eldig mye. Jeg kan selvsagt se om noen går opp eller ned i vekt. Mennda må drt jo også være noen synlige kilo. De fleste jeg vet om som har gått ned vekt , de stråler på en annen måte, akkurat som gravide og forelskede gjør. Så alltid når jeg komenterer at noen ser godt ut eller strålenfe ut. Så har da det aldri vært knyttet opp til vekt. Men når folk er lettkrenket, da kommer stygge komentarer tilbake som å syntes du jeg var stygg før, sier jeg til en tykk person at ser bra ut, så har du sagt noe stygt fordi da er du ironisk. Jeg får ikke engang lov å bestemme hva jeg mener selv. Andre skal plutselig definere hva man mener. Har til og med hatefult blitt fortalt at jeg hater tykke mennesker, fordi jeg ga et kompliment på juebord at damen så skikkelig bra ut. Hun hadde nydelig kjole og og strålte fint. Det var et kompliment gitt i beste meningog absolutt en passende anledning å gi det komplimentet. Hun vred på absolutt alt, og kom.med hvor stygg jeg måtte mene hun var til vanlig. Så da svarte jeg at jeg aner virkelig ikke hva du tenker om deg selv, men stygg har aldri streifet meg om deg, dessuten så blir også jeg såret, når du påstår jeg hater overvektige, fordi jeg nr 1aldti har antydet set. Og nr2 og noen av de personene jeg elsker mest i verden er overvektig. Min mann og min mor, og ikke minst mest fantastiske svigermor. Jeg trekker meg rett og slett vekk fra folk som går til angrep på en hyggelig gest og vrir det til noe annet enn det er. Om en eller to har vært spydige, så betyr det ikke at resten av verden er sånn. Stå heller litt opp for seg selv da, istedenfor å gå i forsvar mot de som faktisk liker deg akkurat slik du er. Jeg sa fra til mamma om vekta hennes en gang. Men da begynte hun å bli så stor, at hun begynte å få så mye plager og pustet rart. Da sa jeg fra at jeg var bekymret for helsa hennes. Og at jeg gjerne ville ha henne en stund til. Det var også pga kjærlighey og ikke pga shaming det ble sagt. Anonymkode: 0013f...94c Du forstår vel en forskjell på ei mor og helt random folk? Eller viser du kjærlighet overfor en tilfeldig bekjent du møter på butikken, moren til barnets kompis på skolen eller en perifer kollega? Du elsker alle, som Jesus? Anonymkode: 33869...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #95 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dere som bare vil "gi et kompliment" til mennesker som har gått ned i vekt: I dette (spesielt for kvinner) ligger det et premiss om at å være slank er bedre, penere og mer beundringsverdig enn å være tykk. Tenk litt på hvordan det vil føles for en person som kanskje alltid har slitt med vekt, endelig får de komplimenter for kroppen når de er "flinke" og går ned i vekt. Det er ekstremt vanskelig å holde vekten etter slanking, og de aller fleste går opp igjen. Hvordan tror dere det føles når man ikke lenger er pen og flink i den tynne kroppen? Det er veldig mye skam. Ikke legg byrde til den skammen for sårbare mennesker ved å uinvitert kommentere på kroppen til andre. Anonymkode: d0ea3...2e1 Dette. Rart at de fleste menn ikke får masse kommentarer om kropp i den ene eller den andre retning. Så lenge overfokuset på kvinnekropper fortsetter, vil vi aldri bli ferdig med å knytte kvinnens verdi til slank, trent og pen kropp. Anonymkode: 33869...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #96 Del Skrevet 7. desember 2023 Vi mennesker har kommentert kropper og utseende på hverandre siden tidens morgen....................................................... At det er skadelig vet vi godt, men likevel så gjør vi det. SÅ TAKE A FUCKING CHILL PILL TS. Anonymkode: 10dad...e17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #97 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi mennesker har kommentert kropper og utseende på hverandre siden tidens morgen....................................................... At det er skadelig vet vi godt, men likevel så gjør vi det. SÅ TAKE A FUCKING CHILL PILL TS. Anonymkode: 10dad...e17 Eller dere kan holde kjeft i stedet. Menn har banket kjerringene sine siden tidenes morgen, men det betyr ikke at det er gangbart i 2023. De fleste mennesker utvikler seg intellektuelt. Anonymkode: 33869...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 7. desember 2023 #98 Del Skrevet 7. desember 2023 Ts, snakk om å ta alt i verste mening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #99 Del Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Eller dere kan holde kjeft i stedet. Menn har banket kjerringene sine siden tidenes morgen, men det betyr ikke at det er gangbart i 2023. De fleste mennesker utvikler seg intellektuelt. Anonymkode: 33869...57d WTF?!?!?!?!?!?!!?!?!?!? JEG HAR DA faen ikke kommentert noen kropp. jeg bare poengterer at folk gjør det uansett. Nabolagets sladrekjerring er godt over 70 og kommenterer kropp. Det har hu gjort i alle år. Hu slutter ikke. Anonymkode: 10dad...e17 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #100 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): WTF?!?!?!?!?!?!!?!?!?!? JEG HAR DA faen ikke kommentert noen kropp. jeg bare poengterer at folk gjør det uansett. Nabolagets sladrekjerring er godt over 70 og kommenterer kropp. Det har hu gjort i alle år. Hu slutter ikke. Anonymkode: 10dad...e17 Men da er hun dum og frekk. Det betyr ikke at man skal akseptere frekke og dumme mennesker slenge med kjeften. Anonymkode: 33869...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå