Gå til innhold

Hvorfor kommenterer folk på andres kropper????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neste gang noen spør skal jeg svare jo takk jeg kaster opp all maten etter å ha spist. Da blir det nok siste gang de kommenterer på utseende mitt

Anonymkode: b6916...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosa Limonade

Ts: ikke bry deg om noen som leser at du utfordres av sleng-kommentarer før de bestemmer seg for å slippe fra seg meningsløse sleng-kommentarer. Å provosere deg er hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir faktisk skikkelig irritert. Jeg har den siste tiden gått drastisk ned i vekt. Var overvektig og gått ned ca 25kg. Og det er veldig mange som kommenterer på kroppen min, og jeg synes det er litt frekt! «Oi har du slanket deg?» nei jeg har bare klippet av fettet med saks. «Oi er du på diett eller?» «oi du har blitt tynn» «ja nå ser du myeeee bedre ut». Altså hva er poenget med dette? Er det ikke hyggeligere å si «du ser frisk ut» eller et eller annet sånt. Selvom jeg er stolt sv å ha gått ned i vekt synes jeg det er frekt at folk hele tiden skal si noe på det. Det er kun fokus på kroppens utseende og ikke den mentale forsndringen, helsemessige fordeler osv. kropp kropp kropp. Kunne aldri falt meg inn å si noe til noen om kroppen deres

Jeg har dårlig samvittighet for det, men jeg er litt feit selv og spurte en kokk hvorfor han var så tynn liksom. Føler meg så dum… men vi sier alle dumme ting innimellom.. 

Anonymkode: ecb2d...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har dårlig samvittighet for det, men jeg er litt feit selv og spurte en kokk hvorfor han var så tynn liksom. Føler meg så dum… men vi sier alle dumme ting innimellom.. 

Men hva var tankegangen liksom? Hva forventet du å få i svar? Gir ingen mening i mitt hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du ikke spørre disse folka som sier slikt disse spørsmålene i stedet for å spørre her, er jo ikke vi som har stilt de. Kan,jo du da kan få et svar på hvorfor.  Men er vel en trolletråd dette å som alt annet, for dette er jo høl i huet å spørre om her inne 😉

Anonymkode: f1cea...961

Er ikke så stort problem, fordi her går det også fort fra spøk til alvor,  men språket er ganske lettbeint, som vi kaller det. De færreste har jo spiseforstyrrelser i sånn setting. Da er det mye annet inne i bildet. Men det hender jo at noen har mistet vekt pga medisiner og annen sykdom, feks kreft ol. Men opplever ikke at det er heller noe tema man ikke snakker om her. 

Men er vel noe tryggere å dele i trygge omgivelser da. Er ikke så nøye på det, ei heller lett dømmende. Er lov å tråkke feil, og si unskyld her jeg bor, uten at vi cansler hverandre.  Men ser jo litt tendenser hos de yngre at dette begynner å sprekke litt.

Vi spør jo litt på fleip om de har Raufoss fræmen om de er litt sure også, som oversatt betyr, har du mensen, hentydet da iht humøret. Også et spm vi kjører mot menn også, for å lette et litt dårlig humør. Bedre å tråkke litt feil, og kunne si unnskyld, enn en hverdag uten  hverdagshumor.  Vi klarer fint alvor og humor på en gang.  Og vet hva so.m er best når livet er litt svart. En kveld med bekmørk galgenhumor. Vanskelig å ikke føle seg litt bedre etterpå da. Få ut dritt følser på en god måte. Bare ikke la utenforstående høre det, da kan jo nien tro du mener det som blir sagt. For det er det ingen som gjør.

Anonymkode: 0013f...94c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosa Limonade
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er vel noe tryggere å dele i trygge omgivelser da. Er ikke så nøye på det, ei heller lett dømmende. Er lov å tråkke feil, og si unskyld her jeg bor, uten at vi cansler hverandre.  Men ser jo litt tendenser hos de yngre at dette begynner å sprekke litt.

Anonymkode: 0013f...94c

Dette gjelder en veldig høylytt minoritet. Den ‘’yngre garde’’ har mer til felles med majoriteten enn de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg vet jeg ikke kan styre hva folk sier. Men jeg forstår ikke hvorfor folk er komfortable med å snakke om andres utseende. Det er da totalt uinteressant om noen er tjukk eller tynn. Skjønner ikke hva man oppnår ved å kommentere

Man oppnår jo ikke noe med alt man sier. Så gjennomtenkt er ingen. 

Anonymkode: bc7c6...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått kompliment når jeg har gått ned. Tatt det positivt da. Det var godt ment fra de som spurte og jeg syns det var hyggelig. Det er sånn mennesker er, men i 2023 så er det meningen å bli krenket for alt. Alt skal tas i verste mening. Du får si ifra da, at du ikke liker at de sier sånne ting til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (4 minutter siden):

Jeg har selv fått kompliment når jeg har gått ned. Tatt det positivt da. Det var godt ment fra de som spurte og jeg syns det var hyggelig. Det er sånn mennesker er, men i 2023 så er det meningen å bli krenket for alt. Alt skal tas i verste mening. Du får si ifra da, at du ikke liker at de sier sånne ting til deg. 

En ting er å si å så flott du ser ut eller oi du set frisk ut. Men oi er du på diett eller har du slanket deg er frekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde sagt "Du ser frisk ut", hadde det vel blitt oppfattet som at du så syk ut før?

Anonymkode: d0245...aa4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hva var tankegangen liksom? Hva forventet du å få i svar? Gir ingen mening i mitt hode

Nei jeg bare tenkte at når man er kokk så har man jo ofte tilgang til masse gOOd fOOd… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de hadde sagt "Du ser frisk ut", hadde det vel blitt oppfattet som at du så syk ut før?

Anonymkode: d0245...aa4

Jo kanskje..🤣 et eller annet da som ikke tilsier at slik man så ut flr var dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting er å si å så flott du ser ut eller oi du set frisk ut. Men oi er du på diett eller har du slanket deg er frekt

Fått høre det og jeg. Syns ikke det er ille. En syns jeg hadde vært veldig flink. Hun selv hadde noen kg til overs, men klarte å være glad på mine vegne. Det er mange år siden. Jeg hadde spiseforstyrrelse, men allikevel syns jeg det var hyggelig å høre. Plaget meg ikke i det hele tatt. Men vi tar ting ulikt da. Dette er ikke noe problem for meg ihvertfall.

Endret av Sannhetsøkende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet folk er forskjellige? I min verden er ikke en slik kommentar på NOEN måte frekt ment. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet folk er forskjellige? I min verden er ikke en slik kommentar på NOEN måte frekt ment. 

Derfor er det best å bare ikke kommentere på andres utseende. Så slipper man å tvile på om det blir tatt dårlig eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk hva du mener, TS. Når man har vært overvektig har man gjerne kjent litt på skamfølelse over å være for stor, og man vet jo at folk legger merke til det. Det blir lett til at om man går ned i vekt og noen kommenterer det veldig, så føles det fort veldig sårt på en måte. Man tenker fort at når de gjør så mye ut av at man har gått ned i vekt, så legger de nok veldig fort merke til om man går opp i vekt også, og hva tenker de da?

Det er også mulig at folk går ned i vekt på grunn av sykdom eller traumer, så å automatisk gå ut i fra at vektnedgang er noe utelukkende positivt og selvvalgt, er heller ikke så smart. Man trenger jo ikke kommentere folks vekt og kropp i det hele tatt! Hvis man synes noen ser godt ut, uansett om de har gått fra overvektig til normalvektig eller fra undervektig til normalvektig, så holder det i massevis å gi en kompliment om nettopp det; "Du ser så bra ut! Jeg synes du stråler!" Det er jo fint å høre uansett, og går ikke direkte på kroppen/vekta. Det kan like gjerne bety at man har farge i kinnene, smiler masse, ser lykkelig ut og/eller er pent kledd.

Anonymkode: 01386...c05

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som er en uting er å kommentere andres utseende. Hvem bryr seg liksom. Enten man er stor eller liten. Spiller det noen rolle, hva er vitsen med å snakke om det? Hva oppnår de som sier det?

Fordi folk har øyne og gjerne liker å nevne ting man legger merke til, det er sånn samtaler funker. «Fint vær her i dag», «her var det flott utsikt», «oi, se på den fine hunden», «har du klipt deg?», «det var en skikkelig fin jakke, er den ny?». Osv..  det er ikke en uting å kommentere andres utseende når det er enten nøytralt eller hyggelig ment. Si takk og move on. Touch some grass. 

Anonymkode: a7732...ace

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi folk har øyne og gjerne liker å nevne ting man legger merke til, det er sånn samtaler funker. «Fint vær her i dag», «her var det flott utsikt», «oi, se på den fine hunden», «har du klipt deg?», «det var en skikkelig fin jakke, er den ny?». Osv..  det er ikke en uting å kommentere andres utseende når det er enten nøytralt eller hyggelig ment. Si takk og move on. Touch some grass. 

Anonymkode: a7732...ace

Å si at det er fint vær er IKKE det samme som å spørre folk om de er på slankern, eller hvorfor de spiser så lite, eller hvor mye de har gått ned i vekt. Og jo det er en uting å kommentere andres utseende. Hvis jeg ikke har snakket med deg om min diett eller livsstilsendring så er det fordi man ikke ønsker å snakke om det! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Derfor er det best å bare ikke kommentere på andres utseende. Så slipper man å tvile på om det blir tatt dårlig eller ikke

Fordi DU mener det er frekt? Når andre sier det som en kommentar som menes helt greit, hvorfor skal DU være fasit? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi DU mener det er frekt? Når andre sier det som en kommentar som menes helt greit, hvorfor skal DU være fasit? 

Jeg har ikke fasit på hvordan alle reagerer nei. Men når det gjelder noe så personlig som kropp så må man tenke seg litt om. Du dør ikke om du ikke får spurt folk om hvorfor de ser ut som de gjør. Så da er det jo greit å bare ikke spørre folk om sånt. Så slipper man å gjøre folk ukomfortable

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...