Gå til innhold

Hvorfor kommenterer folk på andres kropper????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir faktisk skikkelig irritert. Jeg har den siste tiden gått drastisk ned i vekt. Var overvektig og gått ned ca 25kg. Og det er veldig mange som kommenterer på kroppen min, og jeg synes det er litt frekt! «Oi har du slanket deg?» nei jeg har bare klippet av fettet med saks. «Oi er du på diett eller?» «oi du har blitt tynn» «ja nå ser du myeeee bedre ut». Altså hva er poenget med dette? Er det ikke hyggeligere å si «du ser frisk ut» eller et eller annet sånt. Selvom jeg er stolt sv å ha gått ned i vekt synes jeg det er frekt at folk hele tiden skal si noe på det. Det er kun fokus på kroppens utseende og ikke den mentale forsndringen, helsemessige fordeler osv. kropp kropp kropp. Kunne aldri falt meg inn å si noe til noen om kroppen deres

Anonymkode: b6916...5bb

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å kommentere folk som har slanket seg. Ta det som et kompliment.

Anonymkode: d9636...502

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt normalt å kommentere folk som har slanket seg. Ta det som et kompliment.

Men hvorfor? Hva er det man vil med kommentaren?Jeg vet jo at jeg har slanket meg, det er jo helt åpenbart. Så hva er poenget med å spørre om jeg har gjort det? Er åpenbart på diett, har åpenbart slanket meg

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten vedde på at dersom du slanket deg 25 kilo og INGEN noengang hadde kommentert det med et ord, så hadde du blitt lei deg/oppgitt/irritert over det også. Da hadde du ikke "følt deg sett". Damned if you do, damned if you don't.

Anonymkode: d263e...9d0

• Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan nesten vedde på at dersom du slanket deg 25 kilo og INGEN noengang hadde kommentert det med et ord, så hadde du blitt lei deg/oppgitt/irritert over det også. Da hadde du ikke "følt deg sett". Damned if you do, damned if you don't.

Anonymkode: d263e...9d0

Kommer jo litt ann på da. Samboer, foreldre, nære folk kan jo ta seg friheten. Men en kollega? En bekjent? Hvorfor liksom? De vet ikke om den slankingen kommer av en spiseforstyrrelse. De vet ikke om slankingen kommer av at man sliter mentalt. Man vet jo aldri, så hvorfor si noe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ALDRI falt meg inn å si noe sånt til noen. Enten det er opp eller ned i vekt. Enten de har tatt botox eller fjernet den. Kan tenke det inni meg, men hvorfor man skal muntliggjøre det, vet jeg ikke…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Blir faktisk skikkelig irritert. Jeg har den siste tiden gått drastisk ned i vekt. Var overvektig og gått ned ca 25kg. Og det er veldig mange som kommenterer på kroppen min, og jeg synes det er litt frekt! «Oi har du slanket deg?» nei jeg har bare klippet av fettet med saks. «Oi er du på diett eller?» «oi du har blitt tynn» «ja nå ser du myeeee bedre ut». Altså hva er poenget med dette? Er det ikke hyggeligere å si «du ser frisk ut» eller et eller annet sånt. Selvom jeg er stolt sv å ha gått ned i vekt synes jeg det er frekt at folk hele tiden skal si noe på det. Det er kun fokus på kroppens utseende og ikke den mentale forsndringen, helsemessige fordeler osv. kropp kropp kropp. Kunne aldri falt meg inn å si noe til noen om kroppen deres

Kjenner meg veldig godt igjen. Det er nesten som om en virkelig får se hvor overflatisk  verden faktisk er.

Man blir bittelitt skjermet for det som overvektig. Selv mistet jeg nesten 35 kg. Og det var ikke så gøy å høre hvor bra jeg så ut nå i forhold til før. Spesielt når de samme menneskene sa før at jeg var fin nok som jeg var. Hva om jeg går opp igjen? Og da også vet hva de virkelig tenkte 😅

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk er folk, vi sier det vi tenker. Prøv å ikke vær så lettkrenkelig. 

Anonymkode: bc7c6...17d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi folk er folk, vi sier det vi tenker. Prøv å ikke vær så lettkrenkelig. 

Ehh.. det er da ikke sånn. Hvis alle skulle si hva de tenkte hele tiden da hadde det vært en stygg verden. Man holder ting for seg selv om det ikke er noe pent å si, som vi lærer i barnehagen. Så om en person har slanket seg skikkelig, men på en usunn måte, skal du da gå å applaudere det? Man vet ALDRI hva folk går igjennom. Så derfor er det bedre å bare holde kjeft. Det jeg lurer på er hva du får ut av å si sånne ting til andre. Hva er målet, hva oppnår du?
ts

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle vet jo hvor hardt det er å gå ned i vekt.  Så jeg tenker det er gide tanker bak de ordene du får jeg da, fordi de vet at du har vært tøff

Anonymkode: 0013f...94c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (Akkurat nå):

Det å slanke seg 25 kilo er en bragd, og de fleste er sikkert bare imponerte?

Kan sikkert hende det. Men hva slags måte er det å spørre på? Er du på diett? Nei jeg gikk ned masse ved å spise på mccern. Har du slanket deg? Nei fettet ble bare usynelig. Altså det er jo totalt åpenbare svar på disse spørsmålene. Så hvorfor spør man? Hvorfor skal man si at man ser bedre ut nå enn før? Hvorfor bry seg om hvordan folk ser ut, enten man er tjukk tynn eller midt i mellom. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ehh.. det er da ikke sånn. Hvis alle skulle si hva de tenkte hele tiden da hadde det vært en stygg verden. Man holder ting for seg selv om det ikke er noe pent å si, som vi lærer i barnehagen. Så om en person har slanket seg skikkelig, men på en usunn måte, skal du da gå å applaudere det? Man vet ALDRI hva folk går igjennom. Så derfor er det bedre å bare holde kjeft. Det jeg lurer på er hva du får ut av å si sånne ting til andre. Hva er målet, hva oppnår du?
ts

Poenget er at du kan ikke styre hva folk sier men du kan styre hvordan du reagerer på det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at du kan ikke styre hva folk sier men du kan styre hvordan du reagerer på det. 

Ja jeg vet jeg ikke kan styre hva folk sier. Men jeg forstår ikke hvorfor folk er komfortable med å snakke om andres utseende. Det er da totalt uinteressant om noen er tjukk eller tynn. Skjønner ikke hva man oppnår ved å kommentere

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff ei som har gått ned 30 kilo, og det var på et julebord. Jeg snakket litt med henne, og nølte litt på å kommentere, men jeg sa; Så fin du er i kveld. For hun var fin, og med en skikkelig snerten julekjole. Da kommenterte hun selv vekten sin og at det var deilig å kunne føle seg så fin i en kjole. 

Jeg håper det var innafor. ....

Anonymkode: 640ef...3ee

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke normalt for meg. 

Anonymkode: 4c809...f47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg traff ei som har gått ned 30 kilo, og det var på et julebord. Jeg snakket litt med henne, og nølte litt på å kommentere, men jeg sa; Så fin du er i kveld. For hun var fin, og med en skikkelig snerten julekjole. Da kommenterte hun selv vekten sin og at det var deilig å kunne føle seg så fin i en kjole. 

Jeg håper det var innafor. ....

Anonymkode: 640ef...3ee

Ja det er jo noe helt annet! Om man kommenterer at man er fin, at man ser energisk ut, at man ser aktiv ut. Men selve vekten og kropssformen er jo irrelevant. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med trådstarter her!

Å kommentere hva andre spiser og om de har gått opp eller ned i vekt er en uting!

Etter at mora mi døde fikk jeg kommentarer fra gode bekjente om at jeg så bra ut fordi jeg hadde gått ned i vekt.. Hjelpes! Jeg var normalvektig før..

Etter fødsler har jeg fått kommentarer også.. 

Jeg setter større pris på om noen sier: går det bra med deg? Så frisk du ser ut. osv…

Anonymkode: 945cb...b29

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg en veldig vanskelig periode i livet, og jeg raste ned 10 kg på få uker. Da fikk jeg kommentarer på hvor "flink" jeg hadde vært til å slanke meg. Men det var jo bare fordi jeg ikke greide å spise på grunn av angst.

Samtidig skjønner jeg at folk som ikke har sett en på lang tid blir overrasket over forandringen og kommenterer på det. Man bør kanskje bare være litt forsiktig og ikke buse ut med "bra jobba med slankingen!" før man vet hva som ligger bak. Ja, det kan være bevisst slanking og at man blir glad for kommentarene, men det kan også være livskriser, sykdom, spiseforstyrrelser osv. Ikke kommenter på andres kropp før du er invitert til det!

Anonymkode: d0ea3...2e1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...