AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Har en liten case nå. Jeg har solgt et produkt på Finn. Produktet er ikke særlig lettsolgt, og har ligget ute i nesten to måneder. Jeg var forberedt på det og hadde ingen hast med å selge. Ny pris er opp mot 20 000, jeg la det ut for 8000. Produktet kan tilpasses en del, og jeg skrev i beskrivelsen at i tillegg til en del andre justeringsmuligheter, kan en hovedkomponent justeres i lengden og bredden. Etter at produktet har ligget på Finn en måned, går jeg gjennom beskrivelsen igjen, og ser at jeg har skrevet feil - den nevnte komponenten kan kun justeres i lengden, ikke i bredden. Jeg endrer dette i teksten så det står riktig. I tillegg er det lenket til produsentens side i annonsen, så man har all teknisk spesifikasjon tilgjengelig der om man vil sjekke opp produktet, samt videoer av hvordan det tilpasses og brukes. En drøy uke senere får jeg melding av en som er interessert, vi forhandler litt frem og tilbake, går litt ned i pris, og jeg sender produktet. En stund senere får jeg melding om at kjøper ikke er fornøyd, da hen trodde produktet kunne justeres mer enn det kan, bl.a. i bredden slik det stod i annonsen. Jeg sa som sant var at jeg hadde skrevet feil i annonsen, men at teksten ble rettet opp [dato], og var riktig en stund før kjøpstidspunktet. Kjøper synes ikke det er bra nok, og vil heve kjøpet. Jeg er ikke så lysten på det, da jeg endelig er kvitt produktet som har stått i boden og tatt opp plass lenge... Er det dårlig gjort av meg å stå på mitt? Eller burde jeg bare ta produktet tilbake? Er det i så fall ok å kreve at kjøper dekker frakten selv? Anonymkode: 5b3dc...097
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Annonseteksten var jo riktig da kjøper la inn budet sitt, så da tenker jeg kjøper ikke har noen rett til å heve kjøpet. Han kan heller prøve å selge produktet videre. Om du skulle være så snill å ta varen tilbake, så får han i det minste betale frakten selv. Anonymkode: 53576...107 27 4
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 (endret) Synes du har ditt på det tørre. Produktbeskrivelsen var riktig i god tid før kjøpstidspunktet, og produktets annonse hos produsentens side var vedlagt. Kjøper hadde derfor tilstrekkelig informasjon over produktet. At produktet ikke var som kjøper forventer har ingenting med at du har gjort en feil under salg. Her er det kjøper som har bommet på å sette seg inn i den nødvendige informasjonen som kjøper burde tillagt seg. Jeg ville ikke tillatt heving av kjøp. Det er ikke feil med produktet, og det er derfor ikke "reklamasjonsrett". At han er misfornøyd med et produkt han har kjøpt fordi produktet ikke svarte på hans forventninger er ikke reklamasjonsgrunn. Og du bedriver ingen servicebutikk med angrefrist. Svar han med dette. Og blir han surken så får han bare bli det. Han er egentlig mest sur på seg selv, men tar det utover deg, i et desperat forsøk på å frikjenne seg selv. Endret 5. desember 2023 av Bombasi 8 1
Hensatt Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Så lenge den ble kjøpt etter at du endret annonseteksten og det ikke er noen tvil om at annonseteksten harmonerer med produktet ser jeg ikke hva kjøper kan klage på. Det er heller ingen angrefrist ved privatkjøp. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Jeg mener du har rett her, så lenge du endret teksten og han tilbød seg å kjøpe produktet i etterkant av endringen. Anonymkode: da7b7...a5d 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes definitivt du har ditt på det tørre. Kan jo tyde på at kjøper har sett annonsen en stund, men ikke sjekket når den er "sist endret" osv. Det er jo teksten som står når man kjøper som gjelder. Men jeg tror jeg ville tatt en chat med Finn kundeservice, bare for å høre hva de sier. Enklere å stå på ditt hvis de mener du har rett! Anonymkode: 7fcbc...7e9 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 Bare ta bilde av annonsen og send til han. Anonymkode: 7ba92...b34 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 Denne var litt vanskelig synes jeg. Vet med meg selv at jeg kunne ha lest annonsen, så tenkt på det en stund og så kontaktet selger. Da ville jeg ikke tenkt på å lese den på nytt før jeg kjøpte den, så da hadde jeg kjøpt den ut fra det som stod der når jeg leste. Men skjønner også din side, skikkelig surt når du først hadde blitt kvitt det. Anonymkode: e789c...48c 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 Her hadde jeg stått på mitt og ikke betalt noe tilbake. Ved kjøpstidspunktet så var beskrivelsen korrekt, og sannsynlig en stund før og. Her får kjøper skylde seg selv. Gå videre og ignorer. Anonymkode: c43dc...509 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vet med meg selv at jeg kunne ha lest annonsen, så tenkt på det en stund og så kontaktet selger. Da ville jeg ikke tenkt på å lese den på nytt før jeg kjøpte den, så da hadde jeg kjøpt den ut fra det som stod der når jeg leste. Det er en rimelig dum tilnærming, fordi ting kan endre seg. Hadde du heller ikke endret prisen, selv om den er satt ned fra du først så på en annonse? Neppe. Folk får følge noe med og ta et snev av ansvar selv. Mulig det kunne vært presisert bedre i annonsen med stor/fet skrift eller lignende, men uansett så har selger sitt på det tørre, særlig som privatperson. Anonymkode: c43dc...509 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne var litt vanskelig synes jeg. Vet med meg selv at jeg kunne ha lest annonsen, så tenkt på det en stund og så kontaktet selger. Da ville jeg ikke tenkt på å lese den på nytt før jeg kjøpte den, så da hadde jeg kjøpt den ut fra det som stod der når jeg leste. Men skjønner også din side, skikkelig surt når du først hadde blitt kvitt det. Anonymkode: e789c...48c Men det er jo ikke selgers feil, at man ikke leser over rett før et bud da Anonymkode: bd264...3a0 3
BobbySocks Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Du har rett. Jeg hadde stått på mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #13 Skrevet 5. desember 2023 Her bør du ta utgangspunkt i hva som sto i annonsen da kjøper tok kontakt med deg for første gang, da dette etter din beste kunnskap er datoen kjøperen leste annonsen. Altså dersom kjøperen tok kontakt med deg og du endret annonsen i etterkant så vil jeg si at kjøperen har blitt lurt. Dersom du endret annonsen før kjøperen tok kontakt første gang så har du ingen grunn til å anta at kjøperen ikke har lest den oppdaterte informasjonen i annonsen. Da svarer du bare kjøperen med hva som sto i annonsen, og at vedkommende må videreselge varen selv dersom h*n ikke ønsker å beholde varen. Anonymkode: d0a25...e7f 1
Brunello Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Dersom de reelle forhandlingene om kjøp startet før teksten ble endret, har kjøper en sak. Da skulle selger ha opplyst om endringen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 Brunello skrev (26 minutter siden): Dersom de reelle forhandlingene om kjøp startet før teksten ble endret, har kjøper en sak. Da skulle selger ha opplyst om endringen. Men det ser jo du også at TS skriver at de ikke hadde. Så kjøper har ingen sak, og har hatt all nødvendig informasjon. TS, stå på ditt. Du har alt på det rene. Anonymkode: ac7e0...eb5 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 4 hours ago, Hensatt said: Så lenge den ble kjøpt etter at du endret annonseteksten og det ikke er noen tvil om at annonseteksten harmonerer med produktet ser jeg ikke hva kjøper kan klage på. Det er heller ingen angrefrist ved privatkjøp. Ingen angrefrist, men det er lov å reklamere Anonymkode: 4067a...a35
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 "Annonsen stemte da du valgte å kjøpe produktet, og jeg kan ikke se at du har noen grunn til å heve kjøpet. Du har fått korrekt informasjon. God jul" Ferdig med det, en du ikke kjenner. Anonymkode: fe83c...f68 1
Ænema Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 (endret) Er Han ikke fornøyd kan han jo selge den videre selv Endret 5. desember 2023 av Ænema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå