Gå til innhold

Lav AMH, men vanlig mange eggposer på UL

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Jeg er under utredning, da vi har prøvd i 2 år, med 3SA. 

AMHen mi er veldig lavt, på 1.5, mens på ultralyd kunne vi telle 15eggposer, som er veldig vanlig antall ifølge legen.

Skal nå ta nye AMH prøver, men lurer på om det er noen der ute som kanskje hadde en lignende raritet? Legen mener at det ikke passer sammen og at enten UL eller AMH må være feil. Jeg håper jo at der er AMHen som er feil, da det ellers står veldig dårlig til.

Anonymkode: 52ecd...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Amh på 4, 34 år, hadde 17 folikker når hun sjekket før forrige el. Prøvd siden Juni. Får oppfølging i januar hvis jeg ikke er gravid innen da. Kun basert på lavere amh. Hadde amh på 4,5 for snart 2 år siden. Ble sjekket etter første fødselen min hos GU. Vet ikke hvorfor hun sjekket den første gangen men 😂

Men hun sa at amh svinger veldig. Litt ut fra hvor i syklus du er osv. så kan jo hende den er feil? Håper det for din del 🤞🏻

Endret av Leamur
La til mer
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 12.04):

Som tittelen sier. Jeg er under utredning, da vi har prøvd i 2 år, med 3SA. 

AMHen mi er veldig lavt, på 1.5, mens på ultralyd kunne vi telle 15eggposer, som er veldig vanlig antall ifølge legen.

Skal nå ta nye AMH prøver, men lurer på om det er noen der ute som kanskje hadde en lignende raritet? Legen mener at det ikke passer sammen og at enten UL eller AMH må være feil. Jeg håper jo at der er AMHen som er feil, da det ellers står veldig dårlig til.

Hei! Jeg har lav amh. 1.1. Her sitter jeg med en 4 mnd gammel baby ett år etter de tok disse prøvene. 

jeg ble gravid lett. Men mistet 5 ganger på rad. En gang i uke 13. de tok prøvene da de utredet for habituell abort. 
som et eksperiment fikk jeg progynova og lutinus i 10 uker. Spiren satt på første forsøk med dette… vanskelig å si om det har sammenheng. Men jeg var 3 kvinne på rad med tilsvarende situasjon som hadde fått denne medisinen og det hadde fungert momentant. Hold håpet oppe :)

Anonymkode: 50efb...0f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med AMH, og hvor nøyaktig det egentlig er? Som du sier, ts, hadde du mange eggposer med lav AMH.

Jeg er 42, med AMH på 5 - den var også på 5 da jeg testet forrige gang for to år siden. Det virker urealistisk at den ikke er lavere nå. Hadde ti follikler/eggposer på ultralyd for to år siden, og hadde også ti eggposer nå i oktober og fremdeles AMH på 5. Men blir ikke gravid (utenom kjemiske graviditeter), så mulig alle eggene er dårlige.

Hvor gammel er du? At du har mange eggposer selv om du har lav AMH virker jo som et godt tegn. Kanskje AMH-resultatet var feil. Om du er under 40 kan det jo bety at du har gode sjanser for å bli gravid.

Anonymkode: 84ef6...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du? At du har mange eggposer selv om du har lav AMH virker jo som et godt tegn. Kanskje AMH-resultatet var feil. Om du er under 40 kan det jo bety at du har gode sjanser for å bli gravid.

32, AMH på 1.5 er vel under gjennomsnittet for 35-40 åringer, så ble veldig bekymret av resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har lav amh. 1.1. Her sitter jeg med en 4 mnd gammel baby ett år etter de tok disse prøvene. 

jeg ble gravid lett. Men mistet 5 ganger på rad. En gang i uke 13. de tok prøvene da de utredet for habituell abort. 
som et eksperiment fikk jeg progynova og lutinus i 10 uker. Spiren satt på første forsøk med dette… vanskelig å si om det har sammenheng. Men jeg var 3 kvinne på rad med tilsvarende situasjon som hadde fått denne medisinen og det hadde fungert momentant. Hold håpet oppe :)

Takk for svar, skal høre om jeg kan gå på lignende støttemedisiner. Ble bare anbefalt IVF, med to høstesykluser og så innsett av frossen embryo pga lav AMH. Men det koster jo ganske mye og jeg har lang reisevei i tillegg.

Har også blitt gravid flere ganger, men mister hver gang. Er derfor jeg tok undersøkelsen og var ikke forberedt på sjokkbeskjeden lav AMH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

32, AMH på 1.5 er vel under gjennomsnittet for 35-40 åringer, så ble veldig bekymret av resultatet.

Skjønner at du blir bekymret. Men siden du bare er 32, er nok mange, om ikke de fleste, av eggene dine fremdeles av god kvalitet. Så tror du på 32 med AMH på 1.5 har myyye større sjanser enn meg på 42 med AMH på 5. AMH er ikke alt, noen leger sier til og med at det er viktigere å se på FSH og at den er godt under 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, skal høre om jeg kan gå på lignende støttemedisiner. Ble bare anbefalt IVF, med to høstesykluser og så innsett av frossen embryo pga lav AMH. Men det koster jo ganske mye og jeg har lang reisevei i tillegg.

Har også blitt gravid flere ganger, men mister hver gang. Er derfor jeg tok undersøkelsen og var ikke forberedt på sjokkbeskjeden lav AMH.

Tenker det er verd et forsøk. Min amh stemte heller ikke med at jeg ble gravid på alle forsøk. De har ingen forklaring for hvorfor disse medisinene virket. Men de lurte på om jeg kanskje var på vei i tidlig overgangsalder pga stoffskifteproblemer etter forrige fødsel og trengte mer østrogen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg så mye om AMH nivået. Det tallet alene sier ingenting om din fertilitet. Ei heller FSH. Kvinner med lav AMH og høy FSH har like stor sjangs for å bli gravid som andre kvinner på samme alder. Det er vel egentlig i IVF sammenheng at det betyr noe, fordi man vil ikke kunne hente ut så mange egg om gangen.

Har lest at AMH kan svinge litt fra syklus til syklus men ikke så voldsomt mye. Det betyr heller ingenting når i syklusen din den blir målt, i motsetning til FSH. Men har også sett at ulike labratorier kan teste AMH litt forskjellig, og at leger teller eggposer litt forskjellig også.

Det viktigste er uansett kvaliteten på eggene og i din alder burde den være ganske okei. :)

Anonymkode: 198e0...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...