Gå til innhold

Hun som kjøpe boligen vår angrer! Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
I sommer solgte vi leiligheten vår i et borettslag og flyttet inn i et hus. 1.oktober var det overtagelse på leiligheten vår. Nå for et par dager siden fikk vi beskjed fra forsikringsselskapet som har boligkjøper forsikringen om at det var lagt inn anger på kjøpet med begrunnelse. I saken står det at kjøper har fått opplyst at det er asbest i oppgangen. Dette er ikke vi kjent med annet en at det er et gammelt bygg og at asbest kan forekomme da det var det de brukte før. Når vi leser videre i saken står det at det kan være asbest i oppgangen. Men dette er jo ikke farlig før man begynner å røre i det? Det var for noen år siden snakket om og pusse opp trappeoppgangen, men at man da skulle leie inn fagfolk grunnet at det kunne være asbest. Dette har ikke vi tenkt på på flere år og har derfor ikke opplyst om dette fordi vi rett og slett ikke har tenkt på det. Nå kan det virke som de har hatt styremøte og har snakket om oppussing av gangen og at det er derfor hun legger inn en forsikringssak på det. Jeg er drit stressa og lurer på om noen har opplevd det samme eller hva som skjer videre? Undersøker forsikringsselskapet dette? Kan hun angre og vi sitter med to boenheter? Er det hold i saken? Opplyser om at det er snakk om en trappeoppgang og ikke inne i leiligheta. Hjelp! 

Anonymkode: 36558...282

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kinkig. Aldribhørt at noen har fått gjennomslag på anger. Men hvorvidt asbest er en mangel vet jeg ikke.

Anonymkode: aa35f...1eb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ekstremt sjeldent at folk får opphevet boligkjøp uten at det er en lang prosess. Slapp av, og forhold deg til forsikringselskapet ditt. Du får ikke to boliger i morgen liksom. 

Du kan også ringe de for å spørre om hva som skjer og hva veien videre er. :)

Anonymkode: 23fe4...5f4

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Slapp av. Det er nok mange som angrer, men det er ikke selgerens problem 

Anonymkode: 7ffe4...462

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Sto det noe om asbest i salgsoppgaven/prospektet? Har dete boligselgerforsikring?

Anonymkode: 09769...931

• Nyttig 1
Skrevet

Har dere ikke visst om dette har dere ikke noe å frykte. Boligkjøperforsikringen hjelper deg kun hvis det er snakk om mangler/feil selger visste om, men unnlot å informere om i egenerklæringsskjema. 

Anonymkode: e9d46...ddf

• Liker 5
Skrevet

Kjøper kommer ingen vei med dette. Ta det helt med ro og la forsikringsselskapet håndtere dette. For at heving i det hele tatt skal vurderes, må det være en vesentlig mangel ved boligen.

Jeg selv er en angrende boligkjøper, der selger har gitt feil opplysninger om bruksrett og tomteforhold. Hagen min har blitt oversvømt etter den første vinteren, og jeg har fått lekkasje i kjelleren. Det er fortsatt ikke store nok mangler til å heve kjøpet ifølge advokaten min. 

Mulig asbest i en gammel trappeoppgang er en ikke-sak.

Anonymkode: a87f6...992

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

For at kjøpet skal heves må mangelen utgjøre en vesentlig prosent av boligens verdi. Typisk minst 30-40% av boligens verdi. I dette tilfellet må kjøper sannsynliggjøre at leiligheten ville blitt solgt for minst 30% mindre dersom dere hadde opplyst om at det var asbest i oppgangen. Høres det sannsynlig ut?

Mest sannsynlig vil hun prøve seg på et prisavslag. Men så blir jo spørsmålet om dette er ting dere er pliktet til å opplyse om. Det er ikke inni leiligheten, men samtidig visste dere om det uten å si noe. Jeg har akkurat vært igjennom en tvistesak selv og har derfor fulgt med på slike saker, og hadde jeg vært dere hadde jeg tatt dette helt med ro.

Anonymkode: 44b42...d8c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sto det noe om asbest i salgsoppgaven/prospektet? Har dete boligselgerforsikring?

Anonymkode: 09769...931

Nei det sto ingenting om det i salgsoppgaven/prospektet. Som sagt så fikk vi sjokk når dette kom inn for dette er ikke noe vi har tenkt på på flere år. Vi har ikke unnlatt og opplyse om det til megler eller selger, vi har rett og slett ikke ofret det en tanke og derfor har vi ikke tenkt på det i det hele tatt før dette kom inn. 

• Liker 1
Skrevet

Få megler på banen, som solgte for dere. Håper dere kjøpte selger-forsking? 

Anonymkode: 90a34...3be

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke så mye om asbest, men det var vel såpass vanlig før at kjøper også burde stilt spørsmål til om det var det mtp at bygningen er gammel? Og det er vel ikke noe farlig med mindre det åpnes opp? 

Ta det med ro, TS, det går mest sannsynlig helt fint. Forhold deg til forsikringsselskapet ditt du :) 

Anonymkode: cf4b6...4c6

• Liker 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Kontakt megler, hen vet hva som skal gjøres 😉

Skrevet

Var det i det hele tatt spørsmål om asbest i eierskifte forsikringen? 

En må jo regne med at det er brukt asbest i eldre boliger. 

Jeg tror ikke hun kommer noe vei med angrerett. Og dere må ikke la hun få noe avslag i pris. Hun burde brukt skjønn når hun kjøper en bolig i eldre bygg. 

Dessuten så vil jo godkjent firma ta seg av arbeidet. Arbeidet som ikke engang er inne i leiligheten, men i fellesområdet..

Ikke stress med dette, kos dere med julestria.

Anonymkode: ffad1...f37

• Liker 6
Skrevet

Glad jeg var veldig nøye med egenerklæringsskjemaet når jeg solgte leiligheten. Visste jeg solgte en tikkende bombe av en bolig i forhold til fukt, avløp og generelt vedlikehold. Og fikk alt dette med i egenerklæringen. Men fikk likevel solgt godt over takst. Siden den var godt maskert med overflatearbeid og styling. Noen sjekker ikke salgsoppgaven nøye nok og tenker for mye styling når de kjøper, og legger mindre vekt på ventilasjon, isolasjon, avløp etc. Uansett kan jeg slappe helt av nå og trenger ikke frykte noe etterspill fra kjøper. Og det er deilig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det i det hele tatt spørsmål om asbest i eierskifte forsikringen? 

En må jo regne med at det er brukt asbest i eldre boliger. 

Jeg tror ikke hun kommer noe vei med angrerett. Og dere må ikke la hun få noe avslag i pris. Hun burde brukt skjønn når hun kjøper en bolig i eldre bygg. 

Dessuten så vil jo godkjent firma ta seg av arbeidet. Arbeidet som ikke engang er inne i leiligheten, men i fellesområdet..

Ikke stress med dette, kos dere med julestria.

Anonymkode: ffad1...f37

Vi kjøpte selger forsikring. Nei det var ingen spørsmål i det hele tatt. Hadde det kommet opp hadde vi jo selvfølgelig nevnt det i og med at vi da hadde husket på det. Men når det ikke har vært snakket om på flere år husket vi jo ikke å nevne det. 
Takk håper du også koser deg i jula og takk for betryggende svar!❤️

• Liker 1
Skrevet

Her så forholder man seg kun til forsikringsselskapet ja. Er nok en ikke-sak da dette skal utbedres og det går jo ikke ut over selve leiligheten til den som har kjøpt virker det som. Er jo kun midlertidige tiltak under oppussingen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte selger forsikring. Nei det var ingen spørsmål i det hele tatt. Hadde det kommet opp hadde vi jo selvfølgelig nevnt det i og med at vi da hadde husket på det. Men når det ikke har vært snakket om på flere år husket vi jo ikke å nevne det. 
Takk håper du også koser deg i jula og takk for betryggende svar!❤️

Så da betyr det dere visste om det. Men hadde "glemt" det?

Tror uansett dere ikke har noe å frykte. Gamle boliger, spesielt fra 1920 til 1985 (da asbestforbud kom), har brukt materialer med asbest. Og man bør da kunne forvente at det er brukt slike materialer. Og man kan ikke forvente at huseier skal vite hvilke materialer som er brukt fra mange tiår bak i tid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er også et godt argument. Du har solgt en andel i et borettslag, og dermed så står du kun personlig ansvarlig for det som andelseier er ansvarlig for (forskjellig fra brl til brl, men som regel indre vegger og alt innenfor der i din andel), og du er dermed ikke ene-ansvarlig om opplysningsplikt om fellesareal. En god megler ville jo kontaktet styret i brl for å få vite om fremtidige saker/utbedringer i fellesarealene, som man eier SAMMEN med alle andre andelseiere. 

Slapp av, dette ordner seg. 

Anonymkode: 23fe4...5f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ut som en ikke-sak. Ingen vet foreløpig om det faktisk er asbest i bygget, og uansett vil oppussingen bli håndtert av fagfolk.

Anonymkode: 88dbf...9e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei! 
 Er det hold i saken? Opplyser om at det er snakk om en trappeoppgang og ikke inne i leiligheta. Hjelp! 

Nei, bare sitt stille i båten og la forsikringsselskap og megler ta seg av dette. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...