Gå til innhold

Vaksine hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte vaksinerer dere hunden deres? Jeg er så redd for overvaksinering om de skal ha vaksine hvert år.

Anonymkode: 58a06...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar det som veterinæren anbefaler og hundesporten o.l. krever. Årlig revaksinering og hvert (2) 3. år på rabies. 

Skrevet

dette vet vet! Alle tar årlig vaksine. Hvilke vet vet!

Anonymkode: a7a26...e78

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor ofte vaksinerer dere hunden deres? Jeg er så redd for overvaksinering om de skal ha vaksine hvert år.

Du følger anbefalingene til veterinær og utvikleren. De har sine anbefalinger utfra de tester de tar på hvor lenge antistoffene holder på det gitte produkt og sin viten om hvor ofte viruset det skal virke mot muterer. 

Det er mye du kan være bekymret for, overvaksinere bør stå laaaangt ned på den lista over alt du kommer til å gjøre feil med hunden. Men det kommer mest sannsynlig til å gå bra likevel. 

Anonymkode: 1c723...ede

• Liker 1
Skrevet

Det lønner seg å ta kennelhoste vaskinen årlig, og de andre kjernevaksinene (parvo, smittsom leverbetennelse og valpesyke) hvert 3. år. 

Kennelhoste er veldig sjeldent farlig i friske hunder, men kan være ubehagelig, så jeg syns det er best å vaksinere mot det årlig.

Skrevet

Jeg forholder meg til NKK sine regler som sier:

"Alle hunder som skal delta på arrangementer i regi av NKK skal ha gyldig vaksine mot valpesyke, parvo og smittsom leverbetennelse.

For hunder under 6 måneder, skal siste vaksinasjon ha blitt utført ved minimum 12 ukers alder og vaksinens gyldighet er da 1 år

For hunder vaksinert ved 6 måneders alder eller eldre, er vaksinens gyldighet 3 år dersom ikke annet fremgår av vaksinasjonsattesten.  Ved førstegangs vaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato før hunden kan delta på NKK arrangement. Attest på gyldig vaksinasjon må kunne fremlegges. Kontroll av at gjeldende innførsels- og vaksinasjonsbestemmelser er fulgt kan forekomme.

Det anbefales at deltagende hunder også er vaksinert mot parainfluensa (kennelhoste). Vaksinasjon mot kennelhoste anbefales tatt årlig"

Voksne hunder vaksinerer jeg altså mot valpesyke, parvo og smittsom leverbetennelse hvert tredje år. Vanligvis vaksinerer jeg også mot kennelhoste hvert år, men ved veldig lavt smittepress (Alenehund som omgås få/ingen andre hunder) har det hendt at jeg har latt det være. Dette er også anbefalingene fra de veterinærene jeg har brukt opp gjennom årene. 

Jeg vaksinerer også mot rabies, men det er jo liten eller ingen vits i hvis man aldri reiser utenfor Norge/Sverige med den. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsesjekk og vaksinering årlig. Litt usikker på hvilke vaksiner som settes, er ikke alle som blir satt hvert år

Anonymkode: 9bb49...cdc

Skrevet

Noen steder står det også at hunder skal vaksineres hvert 3. år. Derfor jeg var usikker.

Skrevet

Tar det årlig, sammen med en generell sjekk og evt. tannrens. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 18.30):

Noen steder står det også at hunder skal vaksineres hvert 3. år. Derfor jeg var usikker.

Det er ulike vaksiner, Noen skal tas hvert år, noen hvert tredje. Men dette ser veterinæren i vaksineboka og vaksinerer deretter.

Anonymkode: f27a4...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...