Gå til innhold

Rekkehus eller leilighetskompleks/blokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått det beste fra to verdener her vi bor. OBOS-borettslag med tomannsboliger, med planløsning som om de var rekkehus. Svært veldrevet. Fine uteplasser - vi har valgt å ha mest platting med Kebony (så null vedlikehold), en bitteliten gressplen, og noen busker i krukker. Null luking. Vi måker kun en stripe på fem meter fra gangveien til egen ytterdør, resten står borettslaget for. Alt utvendig vedlikehold står borettslaget for, inkl. maling.

Anonymkode: 09112...0b8

Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Jeg bodde i rekkehus før, og det var alltid en endeløs strøm av ting som måtte gjøres året rundt. Plenklipping, luking (mye!), beising av terrasse, maling av husvegger, snekring når noe gikk i stykker og ikke minst...måking av snø og strøing. Det er altfor mange dager med snø i året her i landet til at jeg noensinne gidder å ta på meg den jobben igjen. Så for meg er valget å bo i blokk, så andre kan ta jobbene med å måke og strø og alt rundt her. En vaktmester som får betalt for det.

Shit, dette hadde vi forskjellig innstilling til. Du ser virkelig glasset halvtomt og ikke halvfullt.

1. Robotgressklipper.

2. Ikke ha blomsterbedd.

3. Vedlikeholdsfrie terassebord.

4. Det er ikke såå ofte man man må male husveggene om man velger rette malingstypen.

5. Snekring når noe går i stykker hører selvsagt med.

6. Det samme gjør måking og strøing, men det er ikke så mange dager med snø som du skal ha det til. Det kommer selvsagt an på hvor du bor, men det er en sesong.

Jeg hadde elsket å bo i rekkehus. Bor i blokk nå.

Anonymkode: 1a7b6...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Shit, dette hadde vi forskjellig innstilling til. Du ser virkelig glasset halvtomt og ikke halvfullt.

1. Robotgressklipper.

2. Ikke ha blomsterbedd.

3. Vedlikeholdsfrie terassebord.

4. Det er ikke såå ofte man man må male husveggene om man velger rette malingstypen.

5. Snekring når noe går i stykker hører selvsagt med.

6. Det samme gjør måking og strøing, men det er ikke så mange dager med snø som du skal ha det til. Det kommer selvsagt an på hvor du bor, men det er en sesong.

Jeg hadde elsket å bo i rekkehus. Bor i blokk nå.

Anonymkode: 1a7b6...3e2

Hvorfor må du sitere meg på dette? Jeg har min mening og erfaring og ingenting du kommer med, vil forandre det.

Du står fritt til å ha din erfaring og mening. Det er ingen vits å sitere meg for å uttrykke at du mener noe annet i en tråd som dette.

• Liker 2
Skrevet

Det avgjørende om du skal velge mellom rekkehus og blokk, er om du er motivert for en hageflekk eller ikke. Om du har lyst på litt mer enn bare en balkong, men er bekymra for å komme for tett på folk, så gå for et enderekkehus.

Hva som er dyrest i drift, er vel umulig å si, men avhenger av akkurat det sameiet/borettslaget med tilhørende vedtekter og status på vedlikehold (etterslep vs ikke) som du kjøper. 

Jeg personlig har stor glede av rekkehushagen min. Ideelt sett skulle den dog vært på enden. Hadde jeg ikke brydd meg om hage, ville jeg definitivt valgt en godt plassert leilighet med god planløsning i stedet. 

Anonymkode: 9309a...93e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Elsket å bo i blokk, hadde jo null utvendig vedlikehold og utgifter til det.

Anonymkode: 43faf...c65

Du betaler vel husleie? I denne så ligger det jo utvendig vedlikehold, søppeltømming, snømåking og alt annet som oss i enebolig må ta oss av selv?..Jeg bor i enebolig....Riktignok et stykke unna Oslo, men jeg nyter hver eneste dag....Kort vei til turterreng, ingen irriterende naboer, stor dobbeltgarasje med god plass til hobbyene mine, ingen "idioter" som klager på at bilen står "på deres parkeringsplass" og sånt noe...Huff. Bo i blokk/leilighet er jo bare for tapere i Oslo...

Skrevet

Vi bor i rekkehus, og jeg elsker det å ha egen uteplass på bakkeplan med mulighet for å dyrke ting.
Vi har kun 20cm vi må måke selv om vinteren, med mindre vi ønsker å måke "hagen" i tillegg. Resten er under tak, eller måkes av borettslaget. (Rekkehus i borettslag.)
Vårt borettslag er veldrevet, og har helt OK utgiftsnivå.

Men ulempen med å bo her, er at dette er et borettslag veldig tilpasset barnefamilier.
Det gjør at de som har forsøkt å bo her uten barn, fort opplever hus og hage som "uten privatliv" og "uten ro", fordi det ALLTID er masse unger ute og leker på alle fellesområder. Det er alltid barn som løper til og fra og besøker hverandre i hverandres hager. Og det er MASSE barne og ungdomsbursdager gjennom året. (Ca 100 stk, og mange har bursdagene hjemme).
Så de som tenkte å bli gamle her, har solgt etter et par år og flyttet.
Det samme gjør mange folk som har fått så store barn at de flytter ut.

I tillegg er det relativt små hus, med mye trapp. Så det er ikke akkurat "livsløpstandard" her.
Det er ikke et hus for de som synes det er tungt å gå trapp. For det må du hele tiden, mange ganger om dagen.

Sånn sett tenker jeg at det er flere valg å tenke på.
Vil du ha og vedlikeholde hage eller ikke?
Er det et problem på sikt om det er mye trapper?
Hva tenker du om innsyn? Er det greit at andre ser rett inn hos deg? Er det greit at andre ser ned/inn på uteplassen din?

Det finnes leiligheter på bakkeplan med privat uteplass. Noen med såkalt "rekkehusfølelse" og andre i helt vanlige blokker.
Og det er selvfølgelig forskjell på rekkehusborettslag også.
Noen har som vårt bare barnefamilier. Andre har en blanding av yngre og eldre, med og uten barn.

For egen del: Når barna er ute av huset og vi flytter fra rekkehuset, er planen å finne en passe stor leilighet med fin beliggenhet, bra utsikt, alt på ett plan, og med en skjermet, stor, uteplass der jeg kan ha planter i potte, og som har gode solforhold.
Og med lite innsyn fra naboer.
Altså et lite kinderegg av ønsker.

Anonymkode: 4fb2b...6c3

Skrevet

I rekkehus må man noen ganger male rekkehuset i henhold til styrets regler og det kan bli en kostbar affære. Malerfirmaene tar seg godt betalt og det skal vist gjøres som regel hvert 3 eller 4 år. En bekjent har rekkehus og han måtte ut med 50.000 for full malerjobb.

Anonymkode: 34a2f...95c

Skrevet

Og hvis man må beskjære trær som vokser i hage så koster det også en liten formue hvis man må ha folk til å gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 13.54):

Minst like dyrt med rekkehus og vedlikehold.

Anonymkode: ba685...037

Ja, men da kan man bestemme selv, og betale alt på en gang eventuelt ta opp lån på huset. Hvis det er borettslag så risikerer man at styret stemmer for å bytte alle vinduene på blokka, bygge garasje og legge ny asfalt. Plutselig er det fellesgjeld med skyhøy rente som man ikke har råd til å betale.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I rekkehus må man noen ganger male rekkehuset i henhold til styrets regler og det kan bli en kostbar affære. Malerfirmaene tar seg godt betalt og det skal vist gjøres som regel hvert 3 eller 4 år. En bekjent har rekkehus og han måtte ut med 50.000 for full malerjobb.

Nå kan man jo også kjøpe seg et rekkehus der det ikke er sameie/borettslag. 

• Liker 1
Skrevet
Apekatten skrev (5 minutter siden):

Nå kan man jo også kjøpe seg et rekkehus der det ikke er sameie/borettslag. 

Ok, det viste jeg ikke. Da går det sikkert ann 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som maler husene sine hvert tredje år. I vårt borettslag gjøres det ca. hvert 8-9 år. Man kan enten gjøre det selv, eller så leies det inn et firma til en svært gunstig pris, fordi de får kvantumsrabatt.

Skrevet
Apekatten skrev (8 minutter siden):

Ja, men da kan man bestemme selv, og betale alt på en gang eventuelt ta opp lån på huset. Hvis det er borettslag så risikerer man at styret stemmer for å bytte alle vinduene på blokka, bygge garasje og legge ny asfalt. Plutselig er det fellesgjeld med skyhøy rente som man ikke har råd til å betale.

Alle veldrevne borettslag har noe fellesgjeld etter hvert. De pleier også å ha svært gunstig rente. Et styre som ikke bytter vinduer når det trengs er ikke et godt og ansvarlig styre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle veldrevne borettslag har noe fellesgjeld etter hvert. De pleier også å ha svært gunstig rente. Et styre som ikke bytter vinduer når det trengs er ikke et godt og ansvarlig styre. 

Det er ikke bestandig de har gunstig rente, så det kan være lurt å sjekke ut før man eventuelt kjøper. Selvfølgelig må man regne med vedlikehold, men da må man også regne med at fellesutgifter pr. måned kan øke med mange tusen. Det er både fordeler og ulemper med borettslag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 17.14):

Bare liten kommentar: Jeg har også bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Og aldri noensinne har jeg bodd et mer bråkete sted enn i rekkehus. Unger som skriker, naboer som gamer, hunder som uler og bjeffer både ute og inne, biler som kjører ute med full dur på musikken, festing osv. 

Anonymkode: b467d...257

Jeg og har bodd i de tre varianter. Aldri mer rekkehus,  og jeg har bodd i flere.

Anonymkode: f8d3b...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...