AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Hva ville du valgt og hvorfor? Jeg skal kjøpe min første bolig snart men er veldig usikker på hva jeg vil ha. Litt redd for naboer som er irriterende men det finner man vel over alt. Et annet kriteriet er at det er et vellykket sameie som tar seg av vedlikehold og diverse. Vet ikke om det er flest vellykket sameier i rekkehus eller leilighetskomplekser, det er kanskje helt tilfeldig. Er det billigere/dyrere å eie rekkehus enn leilighet? Anonymkode: 5a39d...e19
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Skal forresten kjøpe ganske nytt. Kjøper ingenting som er bygd før 2010. TS Anonymkode: 5a39d...e19
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Selv bor jeg i blokk med leiligheter og slipper da bade hagestell,klipping av gress om sommeren og snømåking om vinteren. Hvis man er litt oppi årene så anbefaler jeg leiligheter men er man yngre og kanskje har barn så er det jo koselig å ha hage osv.Bare et inspill.. Anonymkode: 34a2f...95c 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Spørsmålet er vel hva du har råd til? Anonymkode: ba685...037 6
Apekatten Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Jeg har bodd i både leilighet/blokk og rekkehus. I leiligheten hadde jeg naboer på begge sidene og under meg, veldig slitsomt når jeg hadde bråkete naboer. Og sameiet var på halvt tolv. Jeg trivdes mye bedre i rekkehus, mye roligere omgivelser og jeg hadde en liten hageflekk.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Spørsmålet er vel hva du har råd til? Anonymkode: ba685...037 Nei, jeg har råd til begge deler. TS Anonymkode: 5a39d...e19 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selv bor jeg i blokk med leiligheter og slipper da bade hagestell,klipping av gress om sommeren og snømåking om vinteren. Hvis man er litt oppi årene så anbefaler jeg leiligheter men er man yngre og kanskje har barn så er det jo koselig å ha hage osv.Bare et inspill.. Anonymkode: 34a2f...95c Takk for innspill! Just now, Apekatten said: Jeg har bodd i både leilighet/blokk og rekkehus. I leiligheten hadde jeg naboer på begge sidene og under meg, veldig slitsomt når jeg hadde bråkete naboer. Og sameiet var på halvt tolv. Jeg trivdes mye bedre i rekkehus, mye roligere omgivelser og jeg hadde en liten hageflekk. Heller litt mer over til rekkehus. Ikke fullt så mange å forholde seg til kanskje. TS Anonymkode: 5a39d...e19 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 Elsket å bo i blokk, hadde jo null utvendig vedlikehold og utgifter til det. Anonymkode: 43faf...c65 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 I rekkehus må man ofte måke litt og stelle en liten hage både foran og bak. Hvis det er rekkehus hvor sameie/borettslag fikser alt hagearbeid og snømåking, ville jeg valgt det. Kjøp enderekkehus, så får du litt mer privatliv og kun 1 stk nabo vegg-i-vegg. Det blir nok dyrere med rekkehus enn leilighet fordi det gjerne er mer yttervegger og tak som trenger vedlikehold, større tomt, mer å varme opp, høyere kommunale avgifter osv. En mellomting kan være borettslag med f.eks. 4 / 6-mannsboliger. Da blir det null hagearbeid/måking og med toppleilighet kan man kun få nabo på ene siden og under. Anonymkode: 394b8...931
Apekatten Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 Er det borettslag kan det fort blir dyrt med fellesutgifter når det skal gjøres vedlikehold. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I rekkehus må man ofte måke litt og stelle en liten hage både foran og bak. Hvis det er rekkehus hvor sameie/borettslag fikser alt hagearbeid og snømåking, ville jeg valgt det. Kjøp enderekkehus, så får du litt mer privatliv og kun 1 stk nabo vegg-i-vegg. Det blir nok dyrere med rekkehus enn leilighet fordi det gjerne er mer yttervegger og tak som trenger vedlikehold, større tomt, mer å varme opp, høyere kommunale avgifter osv. En mellomting kan være borettslag med f.eks. 4 / 6-mannsboliger. Da blir det null hagearbeid/måking og med toppleilighet kan man kun få nabo på ene siden og under. Anonymkode: 394b8...931 Ingen garanti for å få bo "litt for seg selv" hvis en går for endeleilighet, for det kommer an på hvor tett nabobygg er bygd. I skikkelig tettbygd område er det mange blokkers verandaer og vinduer på kryss og tvers og man befinner seg plutselig på en scene med veldig mange tilskuere hele døgnet. Noen er hjemmeværende hele tiden og noen har kikkert. Bare setter det litt på spissen her. Anonymkode: 42bd9...657 1
Million Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Jeg bodde i rekkehus før, og det var alltid en endeløs strøm av ting som måtte gjøres året rundt. Plenklipping, luking (mye!), beising av terrasse, maling av husvegger, snekring når noe gikk i stykker og ikke minst...måking av snø og strøing. Det er altfor mange dager med snø i året her i landet til at jeg noensinne gidder å ta på meg den jobben igjen. Så for meg er valget å bo i blokk, så andre kan ta jobbene med å måke og strø og alt rundt her. En vaktmester som får betalt for det. 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #13 Skrevet 5. desember 2023 Apekatten skrev (2 timer siden): Er det borettslag kan det fort blir dyrt med fellesutgifter når det skal gjøres vedlikehold. Minst like dyrt med rekkehus og vedlikehold. Anonymkode: ba685...037 2 1
newman01 Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for innspill! Heller litt mer over til rekkehus. Ikke fullt så mange å forholde seg til kanskje. TS Anonymkode: 5a39d...e19 Blokk kan jo være noe av det mest anonyme du bor i... Låser opp døra fra gate, går opp trapp, sier kanskje hei til en ved postkassa, låser opp leilighetsdøra og lukker den etter deg. Så gjør du slik hver gang tur/retur jobb, trenger egentlig ikke å snakke med noen. Med rekkehhus har man ofte hage, og hage medfører hagearbeid. Der ute møter man andre som driver med hagearbeid. Og så er det kanskje luking og vedlikehold av fellesarealer, snømåking på vinter osv osv. Kanskje større avstand mellom boenhetene, men allikevel kan de føles nærmere. Naboer er stort sett trivelige skapninger da 1
Hensatt Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elsket å bo i blokk, hadde jo null utvendig vedlikehold og utgifter til det. Anonymkode: 43faf...c65 Det er jo bakt inn i prisen eller så kommer det en regning som skal fordeles når noe utvendig skal gjøres. Feil å si at det er null utgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 Jeg bor i leilighet etter skilsmisse nå. Stor leilighet på over 110kvm, god planløsning og god størrelse på rommene. Bor i høy første etasje, på hjørnet. Så har bare to leiligheter i direkte kontakt med min. Minimalt med støy. Er også på enden av området, så har ingen andre boliger tett på. Bodde tidligere i enebolig. Tettbebygget boligfelt med innsyn på alle kanter. I blokkleiligheten jeg bor i nå kan jeg sole meg naken på terrassen uten at noen hadde fått det med seg. Så beliggenhet har alt å si for hvordan opplevelsen er. Så er det jo noe å tenke over hva du orker å gjøre av arbeid. Jeg valgte blokk fordi det var eksmannen som måkte, klippet plen og tok utvendig vedlikehold av boligen. Nå er det vaktmester og borettslaget som ordner det for meg Anonymkode: 5a22b...83e 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 Uansett hva du kjøper, så pass deg for boligannonser der det står «lave fellesutgifter» som et salgsargument. Min erfaring er at lave fellesutgifter betyr at sameiet er dårlig drevet og ikke har økonomi til å håndtere uforutsette utgifter. Dermed får du en ekstra faktura så fort det skal skiftes et nedløpsrør. Mye bedre å ha litt høyere fellesutgifter og en ordentlig vedlikeholdsplan. Anonymkode: 01116...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 Jeg hadde valgt et sted med veldig god isolering mellom boenhetene og uten innsyn. Rekkehus vs leilighet blir jo da valget mellom hage/ikke hage og hvor du føler deg mest trygg og hjemme. Gå på noen visninger og kjenn hva som passer for deg Anonymkode: b467d...257
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 Jeg har bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Og jeg elsker å bo i rekkehus, nå har jeg bare bodd i ende rekkehus, så har bare hatt naboer på en side. Men synes det er veldig stille og rolig, og bare bodd i veldrevne borettslag. Anonymkode: ffb1a...2ab
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Bare liten kommentar: Jeg har også bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Og aldri noensinne har jeg bodd et mer bråkete sted enn i rekkehus. Unger som skriker, naboer som gamer, hunder som uler og bjeffer både ute og inne, biler som kjører ute med full dur på musikken, festing osv. Anonymkode: b467d...257 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå