AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Skrevet 5. desember 2023 Jeg har ingen store plager, og trenger ingen diagnose eller noe sånt, men jeg føler det kunne vært godt å få luftet tanker, og få litt hjelp til å rydde i hodet. Jeg mistet mamma for et par år siden, og tror ikke jeg har fått bearbeidet dette ordentlig. Det er også mange tanker rundt faren min og hans situasjon, både helsemessig og økonomisk, som tynger samvittigheten min veldig. Kan ikke sette fingeren på hva det er jeg trenger, men det kan kanskje en psykolog hjelpe meg med. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 721f5...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #2 Skrevet 5. desember 2023 Det er litt vanskelig å si, mye er jo kanskje helt normale reaksjoner, og ikke noe man trenger behandling for. Å lufte tanker kanskje man kan gjøre hos en psykiatrisk sykepleier i kommunen eller lignende. Men en psykolog kan jo muligens hjelpe deg med å komme litt videre, se på ting i et litt annet perspektiv, endre litt tankemønster. Kanskje du kan høre av deg til en privatpraktiserende og høre om hva de tenker om denne problemstillingen? Anonymkode: 5f220...1ca
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Tror ikke du vil få tilgang til psykolog i det offentlige. En henvisning fra fastlegen på vegne av deg blir nok avslått. Isåfall må du oppsøke privat. Eventuelt kommunal sykepleier. Mulig du kunne ha hatt nytte av litt samtaleterapi og lett kognitiv atferdsterapi, men tror dog ikke at nytten er så stor som du kanskje håper på.. 1
Daria Skrevet 5. desember 2023 #4 Skrevet 5. desember 2023 Jeg som nølende oppsøkte psykolog uten noe klarere agenda enn en tanke om at det kanskje kunne være lurt å få luftet tanker om pågående livsutfordringer og har hatt mye større utbytte av det enn forventet, tenker at du ikke har noe å tape på å prøve. Men du må nok regne med å måtte gå privat. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Skrevet 5. desember 2023 Nei, ikke psykolog. Sosionom eller en sykepleier fra kommunen hadde vært en mulighet, men ikke sikkert du blir prioritert Anonymkode: ffb26...398
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Skrevet 5. desember 2023 Klart du kan gå til privat psykolog, for å få oversikt og bearbeide følelser, som kan være nødvendig for å få god kontakt innover, med deg selv. Anonymkode: 85d13...e90 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har ingen store plager, og trenger ingen diagnose eller noe sånt, men jeg føler det kunne vært godt å få luftet tanker, og få litt hjelp til å rydde i hodet. Jeg mistet mamma for et par år siden, og tror ikke jeg har fått bearbeidet dette ordentlig. Det er også mange tanker rundt faren min og hans situasjon, både helsemessig og økonomisk, som tynger samvittigheten min veldig. Kan ikke sette fingeren på hva det er jeg trenger, men det kan kanskje en psykolog hjelpe meg med. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 721f5...1b6 Har du penger til å betale for det så hvorfor ikke? Anonymkode: dd7f2...dff
katties Skrevet 5. desember 2023 #8 Skrevet 5. desember 2023 Daria skrev (13 minutter siden): Jeg som nølende oppsøkte psykolog uten noe klarere agenda enn en tanke om at det kanskje kunne være lurt å få luftet tanker om pågående livsutfordringer og har hatt mye større utbytte av det enn forventet, tenker at du ikke har noe å tape på å prøve. Men du må nok regne med å måtte gå privat. Tja, noen ganger har man faktisk noe å tape: man bør ha helseforsikring i minst 6 mnd FØR man går til psykolog. Hvis man vil ha det etter, så er man "psykisk syk" og "ikke verdt å forsikre"... samme om det var gyldig grunn eller at man bare vile snakke
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Skrevet 5. desember 2023 En diakon eller prest er og en god samtalepartner, og man trenger ikke være troende for å snakke med de. Anonymkode: ba9a2...fbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Skrevet 5. desember 2023 Alle som vil jobbe med seg selv kan ja nytte av psykolog. Også de det ikke feiler noe som helst. Å bearbeide sorg og komme i kontakt med undertrykte følelser er en god og vanlig grunn til å begynne hos psykolog. Du får ikke plass på DPS men kan søke deg inn til en privat en med driftsavtale så du betaler like lite som hos offentlig psykolog Anonymkode: cdf47...c0d 2
Baktus2024 Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 kunne jeg hørt på en person som forteller meg hvordan jeg skal leve livet mitt ?? da skal jeg først knulle dama hans...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle som vil jobbe med seg selv kan ja nytte av psykolog. Også de det ikke feiler noe som helst. Å bearbeide sorg og komme i kontakt med undertrykte følelser er en god og vanlig grunn til å begynne hos psykolog. Du får ikke plass på DPS men kan søke deg inn til en privat en med driftsavtale så du betaler like lite som hos offentlig psykolog Anonymkode: cdf47...c0d Det har kommet nye regler så for å få behandling hos privat med driftsavtale må man først få en bekreftelse fra Dps at man er en rettighetspasient. Dette er ikke noe Ts vil få så hun må betale full privat egen lomme hvis hun ønsker å snakke med psykolog. Anonymkode: dd7f2...dff 2
Baktus2024 Skrevet 5. desember 2023 #13 Skrevet 5. desember 2023 når en først skal herpe noen andres liv..ser jeg ingen grunn til at ikke psykologens liv skal bli det heller.... jeg kom ikke til verden for å leve livet mitt som det en psykolog ønsker...men som jeg selv ønsker...ønsker en psykolog å blande seg inn i mitt liv så knuller jeg dama hans...ferdig med det....hun vil , temmelig sikkert...hvem er gift med en psykolog og ikke tenner på litt uskikkelige.....
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Baktus skrev (2 minutter siden): når en først skal herpe noen andres liv..ser jeg ingen grunn til at ikke psykologens liv skal bli det heller.... jeg kom ikke til verden for å leve livet mitt som det en psykolog ønsker...men som jeg selv ønsker...ønsker en psykolog å blande seg inn i mitt liv så knuller jeg dama hans...ferdig med det....hun vil , temmelig sikkert...hvem er gift med en psykolog og ikke tenner på litt uskikkelige..... Om psykologen er en dame da..? Skal du ligge med mannen hennes? Om hun er ugift- skal du ligge med katta? Anonymkode: 5f220...1ca 1
Daisy-love Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 Baktus skrev (3 minutter siden): når en først skal herpe noen andres liv..ser jeg ingen grunn til at ikke psykologens liv skal bli det heller.... jeg kom ikke til verden for å leve livet mitt som det en psykolog ønsker...men som jeg selv ønsker...ønsker en psykolog å blande seg inn i mitt liv så knuller jeg dama hans...ferdig med det....hun vil , temmelig sikkert...hvem er gift med en psykolog og ikke tenner på litt uskikkelige..... Hæ?? 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 Baktus skrev (27 minutter siden): når en først skal herpe noen andres liv..ser jeg ingen grunn til at ikke psykologens liv skal bli det heller.... jeg kom ikke til verden for å leve livet mitt som det en psykolog ønsker...men som jeg selv ønsker...ønsker en psykolog å blande seg inn i mitt liv så knuller jeg dama hans...ferdig med det....hun vil , temmelig sikkert...hvem er gift med en psykolog og ikke tenner på litt uskikkelige..... Men kjære vene, denne tråden handler ikke om deg og hvem du vil knulle. Anonymkode: ae925...fef
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 Baktus skrev (2 timer siden): når en først skal herpe noen andres liv..ser jeg ingen grunn til at ikke psykologens liv skal bli det heller.... jeg kom ikke til verden for å leve livet mitt som det en psykolog ønsker...men som jeg selv ønsker...ønsker en psykolog å blande seg inn i mitt liv så knuller jeg dama hans...ferdig med det....hun vil , temmelig sikkert...hvem er gift med en psykolog og ikke tenner på litt uskikkelige..... En psykolog blander seg vel sjelden inn i ditt liv ut av det blå? Men skal ikke se bort ifra at du kanskje kunne hatt godt av en samtale eller 12 basert på det du kommer med her..? Anonymkode: 721f5...1b6 2
Baktus2024 Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En psykolog blander seg vel sjelden inn i ditt liv ut av det blå? Men skal ikke se bort ifra at du kanskje kunne hatt godt av en samtale eller 12 basert på det du kommer med her..? Anonymkode: 721f5...1b6 eneste de 12 timene hadde hjulpet på er lommeboka til psykologen ...som jeg har sagt før...jeg har ingen problemer med livet mitt..hvis noen andre har det..ja så er det de som å behandles...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 En sånn enkel regel i forhold til om man trenger hjelp av psykolog o.l. kan være å ta en vurdering på hvor mye dette påvirker livet ditt. Hverdagen din, forholdet til andre, funksjonsnivå. Hvis du trenger hjelp med å bearbeide sorg, og relasjoner generelt er ikke forslaget om å kontakte prest eller diakon så dumt! Jeg synes det er rart de ikke brukes mer, de har masse kompetanse. Du snakker om faren din, at han har helsemessige og økonomiske utfordringer. Er han i dårlig forfatning, drikker/sykdom e.l. sånn at du tenker han trenger hjelp utenfra, så er det kanskje helt andre du skulle snakke med. Tenker da helsevesenet e.l. I blant annet Oslo har men i bydelene nå raskere (dvs noen måneders..) psykisk helsehjelp, som etter det jeg forstår skal være et lavterskeltilbud: "Her kan du få hjelp, uten lang ventetid, slik at problemene ikke utvikler seg. Målet med behandlingen er at du skal oppleve økt mestring i hverdagen, få bedre livskvalitet og mindre symptomer. Rask psykisk helsehjelp er gratis, og du trenger ikke legehenvisning. Vi oppfordrer likevel til samarbeid med fastlege." Anonymkode: e8dd6...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå