AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #21 Del Skrevet 5. desember 2023 Utseendet skal ikke ha noe å si for jobb eller hvor dyktig du er. Bare tull å sende bilde. Har du en sjef som ansetter etter utseende så er det en diskriminerende arbeidsplass du ikke vil være på Anonymkode: a1892...5af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #22 Del Skrevet 5. desember 2023 Har aldri hatt bilde på CV. Anonymkode: cebca...e6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #23 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Aldri hatt bilde på CV. Bytter jobb nå over nyttår. Anonymkode: 84957...7b6 Heller aldri hatt bilde og aldri hatt problem med å bli innkalt til intervju eller få jobb Anonymkode: b1c6b...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #24 Del Skrevet 5. desember 2023 Aldri brukt bilde, tror heller ikke det er mulig i den jobbportalen jeg oftest har brukt til å søke jobb (staten). Har hatt 5 jobber de siste 10 år, både vikariat og fast. Anonymkode: 682c8...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 5. desember 2023 #25 Del Skrevet 5. desember 2023 Ikke bruk bilde på cv. Dette er en uting, som har kommet inn i hr verden fra gudene vet hvor. En cv og søknad skal bedømmes nøytralt. Resten tas på evt intervju. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 5. desember 2023 #26 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg bruker aldri bilde på CV. Jeg fjernet det. Grunnen er at arbeidsgiver får bedre inntrykk av personen ved å møte deg, og i statlige stillinger er det helt irrelevant med tanke på erfaring og kompetanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #27 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg jobber i HR og de fleste bruker ikke legge ved bilde. Jeg personlig husker bedre søknader og CV-er MED bilde. Det er kun menneskelig. Det er uansett ikke noe must å ha bilde. Jeg har forøvrig aldri i mitt liv tenkt at noen var stygge eller for stygge for en jobb. Vi intervjuer og har samtaler for å finne personlighetsmatch med teamet og selskapets verdier. Anonymkode: acbd5...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #28 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg har alltid med bilde, dette er også anbefalt fra ulike som jobber med rekruttering til ulike bransjer. Og det er lett å skjønne hvorfor. Mange husker ansikter bedre enn navn. Et gråpapir i mengden skiller seg ikke ut men får en Et navn å henge på egenskaper og navn er det posetivt. Anonymkode: 3eebb...904 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #29 Del Skrevet 5. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt uenig. Et bilde av meg viser lite til ingenting av hva jeg kan, representerer og står for. Anonymkode: b355c...f1c Et bilde på CV'en viser hvem du er, noe CV'en skal. Men hvorfor skal du ikke ta med bilde? Hvis du er så redd for å vise trynet ditt på CV'en, hvordan løser du en intervjusituasjon da? Det finnes ikke ett godt argument for å droppe bildet. Det går ikke an å skjule hvordan du ser ut i en jobbsøkerprosess. Og det å ta seg bry med å legge inn et bilde av deg på CV'en, for å gjøre den komplett med å sette et tryne på kompetansen og erfaringen, veier utelukkende positivt. Med mindre det er et rølpebilde, men såpass skjønner dere at det må dere ikke gjøre. På motsatt side så finnes det ledere som skroter CV'er uten bilde sporenstreks, fordi CV'en virker tung og uferdig. Endret 5. desember 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 5. desember 2023 #30 Del Skrevet 5. desember 2023 En dyktig rekrutterer (i staten) sorterer utdanning og kompetanse etter kvalifikasjonsprinsippet på noen sekunder. De rekker knapt å se på bilder etc. I det private er det trolig annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 5. desember 2023 #31 Del Skrevet 5. desember 2023 Hoia skrev (Akkurat nå): En dyktig rekrutterer (i staten) sorterer utdanning og kompetanse etter kvalifikasjonsprinsippet på noen sekunder. De rekker knapt å se på bilder etc. I det private er det trolig annerledes. Det er et enkelt regnestykke. Så vurderer en år opp mot hverandre, og så velger en ut de en skal velge. Strenge regler for slikt. Bilde er helt ok, men ikke av verdi i henhold til regelverket. Førsteinntrykket får en uansett på intervju. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 5. desember 2023 #32 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er litt redd for at bildet mitt skremmer bort potensielle arbeidsgivere, siden jeg ikke er spesielt attraktiv. Har fått flere avslag på jobber jeg er kvalifisert til, eller som gir full opplæring. Skjønner at markedet er hardt nå, men vil det lønne seg å droppe bilde? Anonymkode: e5c0f...986 Vil ikke spille noen rolle hvis den som ser på søknaden er seriøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #33 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg liker ikke hvordan jeg ser ut på bilder, så nei…bruker det ikke på CV 😅 Anonymkode: e4856...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #34 Del Skrevet 5. desember 2023 (endret) Hoia skrev (1 time siden): En dyktig rekrutterer (i staten) sorterer utdanning og kompetanse etter kvalifikasjonsprinsippet på noen sekunder. De rekker knapt å se på bilder etc. I det private er det trolig annerledes. Ja, hvis det er mange søkere så grovsorteres først bunken til hvem som er diskvalifisert, kvalifisert og kvalifisert med erfaring. Deretter finsorteres CV'ene i kvalifisert og kvalifisert med erfaring utifra hva og hvem organisasjonen søker etter, og her spiller faktisk bildet inn. De siste kandidatene som da gjenstår for eventuelle intervju, blir gjerne ettergått enda nøyere. Vi snakker om kanskje 20 gode kandidater der mellom 5-8 skal på intervju for èn stilling. De CV'ene uten bilde blir gjerne søkt opp på Facebook og/eller Instagram slik at man får et ansikt å koble kandidaten på. Det å søke opp sosiale medier blir bare mer og mer vanlig, og er ikke særlig tidkrevende. Folk får mislike det så mye de vil, men det er selvsagt ingenting galt med å benytte seg av offentlige kanaler for informasjon. Det er nettopp informasjon en intervjuprosess handler om. Så å ta med bildet på CV'en - et skikkelig bilde der du styrer ditt eget utseende - sørger for at de som rekrutterer snarere lar være å søke opp dine sosiale medier. I det private betyr garantert bildet enda mer under grovsorteringen. Dere får gjøre som dere vil, altså. Men jeg skjønner ikke hensikten med å søke uten bilde på CV'en. Det er flere fordeler å søke med bildet, og noen ulemper ved å ikke ha det. Og det er ingenting å være redd for. Jeg f.eks har pr. dags dato aldri ekskludert noen basert på bildet på CV'en. Men jeg har ekskludert kandidater basert på sosiale medier... Endret 5. desember 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #35 Del Skrevet 5. desember 2023 Aldri hatt bilde, de får kalle meg inn til intervju om de vil se meg. Fikk også tips på studiet under et foredrag om å ikke ha med bilde. Foredrag holdt av arbeidsgiver. Anonymkode: 7a520...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #36 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aldri hatt bilde, de får kalle meg inn til intervju om de vil se meg. Fikk også tips på studiet under et foredrag om å ikke ha med bilde. Foredrag holdt av arbeidsgiver. Anonymkode: 7a520...fd1 De søker deg gjerne opp på sosiale medier før du kommer på intervju... Foredrag. Vel, èn arbeidsgiver er ikke særlig representativ på generell grunnlag. Det er forsåvidt ikke mine meninger heller. Men jeg tenker nok at det finnes flere arbeidsgivere som ønsker og foretrekker bildet på CV enn at det finnes arbeidsgivere som ikke mener det. Hvilke begrunnelser hadde vedkommende for å ikke bruke bilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #37 Del Skrevet 5. desember 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Et bilde på CV'en viser hvem du er, noe CV'en skal. Men hvorfor skal du ikke ta med bilde? Hvis du er så redd for å vise trynet ditt på CV'en, hvordan løser du en intervjusituasjon da? Det finnes ikke ett godt argument for å droppe bildet. Det går ikke an å skjule hvordan du ser ut i en jobbsøkerprosess. Og det å ta seg bry med å legge inn et bilde av deg på CV'en, for å gjøre den komplett med å sette et tryne på kompetansen og erfaringen, veier utelukkende positivt. Med mindre det er et rølpebilde, men såpass skjønner dere at det må dere ikke gjøre. På motsatt side så finnes det ledere som skroter CV'er uten bilde sporenstreks, fordi CV'en virker tung og uferdig. Et godt argument for å droppe bilde er at det signaliserer at man er seriøs og at man fokuserer på faglige og personlige kvalifikasjoner i denne delen av rekrutteringen. Personlig vil jeg heller vise utseende mitt på intervju. Da vet jeg allerede at jeg er der fordi de liker det jeg har skrevet i søknaden. Og hvis de allerede har sett hvordan andre ser ut før intervju så er de kanskje ekstra nysgjerrig på meg noe som er positivt for meg i intervjurunden. Anonymkode: 7a520...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #38 Del Skrevet 5. desember 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): De søker deg gjerne opp på sosiale medier før du kommer på intervju... Foredrag. Vel, èn arbeidsgiver er ikke særlig representativ på generell grunnlag. Det er forsåvidt ikke mine meninger heller. Men jeg tenker nok at det finnes flere arbeidsgivere som ønsker og foretrekker bildet på CV enn at det finnes arbeidsgivere som ikke mener det. Hvilke begrunnelser hadde vedkommende for å ikke bruke bilde? Husker ikke det er lenge siden, men tror det gikk på at det var teksten som var viktig og at bilde kunne være positivt men også negativt så like greit å droppe. Dette var innenfor jus, men det kan nok tenkee at det er arbeidsgivere som foretrekker bilde. Hvor de stillingen skal representere selskapet og de vil ha et utseende som får folks oppmerksomhet/tillit. Anonymkode: 7a520...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. desember 2023 #39 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et godt argument for å droppe bilde er at det signaliserer at man er seriøs og at man fokuserer på faglige og personlige kvalifikasjoner i denne delen av rekrutteringen. Personlig vil jeg heller vise utseende mitt på intervju. Da vet jeg allerede at jeg er der fordi de liker det jeg har skrevet i søknaden. Og hvis de allerede har sett hvordan andre ser ut før intervju så er de kanskje ekstra nysgjerrig på meg noe som er positivt for meg i intervjurunden. Anonymkode: 7a520...fd1 Man signaliserer på ingen måter at man er useriøs eller ufaglig ved å ta med et bilde. Så det var en merkelig påstand. Med mindre bildet du legger ved fremstår som pompøs og useriøst da. En som rekrutterer klarer da fint å finne faglige og personlige kvalifikasjoner på CV'en også selv med bildet. Greit nok at du ønsker det. Men når du kommer på intervju med bildet på CV'en, så blir du tatt inn som følge av hva du har skrevet på søknaden og hvem du er. Ingen blir kalt inn på intervju basert på bildet alene. Jeg gjentar for øvrig at du har nok i mange tilfeller allerede blitt søkt opp på sosiale medier før du kommer, selv uten å vedlegge bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #40 Del Skrevet 5. desember 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Man signaliserer på ingen måter at man er useriøs eller ufaglig ved å ta med et bilde. Så det var en merkelig påstand. Med mindre bildet du legger ved fremstår som pompøs og useriøst da. En som rekrutterer klarer da fint å finne faglige og personlige kvalifikasjoner på CV'en også selv med bildet. Greit nok at du ønsker det. Men når du kommer på intervju med bildet på CV'en, så blir du tatt inn som følge av hva du har skrevet på søknaden og hvem du er. Ingen blir kalt inn på intervju basert på bildet alene. Jeg gjentar for øvrig at du har nok i mange tilfeller allerede blitt søkt opp på sosiale medier før du kommer, selv uten å vedlegge bildet. Det kommer helt an på hvilket bildet man har. Og hvor mye arbeidsgiver leser av et bilde/blikk(og om den liker det). Arbeidsgiver finner forøvrig ikke noe bilde av meg på sosiale medier har lav profil. Anonymkode: 7a520...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå