Gå til innhold

Baby 5.5 mnd med feber. Trenger jeg å ringe lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våknet idag med feber. Litt snørrete, ellers ingen symptomer. Vært snørrete i ukesvis ( storesøster i bhg ). Veldig trøtt før paracet kicket inn. Spiser greit og har god allmenntilstand. 

Liker ikke at så små har feber

Anonymkode: 457d0...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig veldig enkelt; er du i tvil, er det ingen tvil. Da ringer du legen.

Vi har alle ulik terskel for når vi trenger råd og hjelp fra helsepersonell. Det handler om både erfaring, kunnskap - og at vi rett og slett er forskjellige. Legen er der også for å gi råd, ikke bare for de gangene du er helt sikker på at barnet faktisk trenger en behandling.

Generelt er rådet å se mest på allmenntilstand, og siden du skriver at h*n var trøtt før paracet er jo allmenntilstanden noe redusert. 

Ring legen, så får du råd om hvordan du skal forholde deg og hva du skal følge med på de neste dagene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ringer selvfølgelig ikke legen for det der...

Anonymkode: c8656...4c2

Hvorfor ikke? Det er lov å heller ringe en gang for mye enn en gang for lite om man er bekymret. Legen avgjør jo om de vil ta inn barnet for sjekk. Sønnen vår hadde covid da han var tre måneder gammel men med mildt forløp og god allmenntilstand hele veien, de ville uansett ta ham inn for sjekk siden han var så liten (og ingen visste jo at det var covid før vi testet positivt hos legen). Lav terskel 😊

Anonymkode: f5cea...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge allmenntilstanden er ok og han får i seg vann, så er det bare å avvente. Min gikk i nesten en uke med feber av/på, men tok kontakt med lege først da baby ble veldig tydelig påvirket (bare hang på meg, ville ikke spise), da fikk han komme inn med en gang. Men det var bare en forkjølelse, fikk beskjed om å gi litt paracet slik at han fikk en pause og spise og drikke litt. 

Anonymkode: 870e3...cd9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Almentilstand er god, paracet virker og barnet spiser. Dette er gode tegn.

Siden barnet er lite og du er bekymret kan du likevel ringe legen. Legen, eventuelt legesekretæren, kan gi råd om hva du skal gjøre og følge med på.

Det er fælt når disse små er syke, men det er ofte ikke så mye annet å gjøre enn å hjelpe dem gjennom sykdommen.

Anonymkode: dbf8c...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer heller legen fremfor å spørre anonyme folk på nettet som du ikke aner kompetansen til!

Anonymkode: 10c4b...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er om barnet er våkent og vekkbart med normal hudfarge. Og om det får i seg væske og tisser. Feber i seg selv er ikke av så stor betydning (mer obs på de under 3 mnd). Men få leger som ikke vil tilse en syk baby så ring lege om du er bekymret. 

Anonymkode: 3e73f...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det er lov å heller ringe en gang for mye enn en gang for lite om man er bekymret. Legen avgjør jo om de vil ta inn barnet for sjekk. Sønnen vår hadde covid da han var tre måneder gammel men med mildt forløp og god allmenntilstand hele veien, de ville uansett ta ham inn for sjekk siden han var så liten (og ingen visste jo at det var covid før vi testet positivt hos legen). Lav terskel 😊

Det er lov å ringe når en er usikker. Men når barnet er over 3 mnd., feberen er nyoppstått, allmenntilstanden er god og det ikke er noe annet som gjør en bekymret, er det ikke nødvendig å ringe lege. Covid arter seg som regel som en forkjølelse nå, og da er det ikke behov for å gjøre noe mer med det. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/barn/feber-hos-barn/#kontakt-lege

Anonymkode: 720ca...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er lov å ringe når en er usikker. Men når barnet er over 3 mnd., feberen er nyoppstått, allmenntilstanden er god og det ikke er noe annet som gjør en bekymret, er det ikke nødvendig å ringe lege. Covid arter seg som regel som en forkjølelse nå, og da er det ikke behov for å gjøre noe mer med det. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/barn/feber-hos-barn/#kontakt-lege

Anonymkode: 720ca...41a

Poenget var bare at det er litt ugreit å si at man "selvfølgelig ikke ringer legen for det der". Det skader aldri å ringe, og det er uansett opp til lege/sykepleier om barnet skal sjekkes. Synes bare det er dumt å gi foreldre med små, syke barn dårlig samvittighet for å kontakte helsepersonell når de er usikre.

Vårt barn var som sagt i relativt god form til tross for covid, god allmenntilstand, relativt mild feber og han diet og tisset som før, MEN han hadde litt høy respirasjonsfrekvens. Vi fikk beskjed om å følge med på den og ta kontakt igjen hvis den økte. Hvorfor vet jeg ikke, men de var opptatt av å være føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ringer lege om baby er under 3 mnd og har feber. Eller om baby/barn har nedsatt allmenntilstand ved feber. Feks er sløv, vanskelig å vekke, ikke får i seg mat/drikke (evt veldig lite), sjeldne våte tissebleier, strever med pusten, blek hud eller tegn til blålig/lilla lepper, evt øreflipper eller andre kroppsdeler (kan tyde på dårlig blodsirkulasjon). Eller på annen måte har symptomer som gir bekymring, feks. utslett som ikke blekes ved å trykke et gjennomsiktig glass mot eller en tror barnet har smerter.

Med barn og babyer skal man uansett ha lav terskel for kontakt med lege om en er bekymret. Så det er bedre med en telefon eller oppmøte for lite enn for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er feberen, da?

Ved god almenntilstand og effekt av paracet ville jeg nok personlig ha sett an litt, men det er du som kjenner ditt barn, og er du usikker, så er det kanskje bedre for din egen del å ta en telefon?

Men jeg blir ikke umiddelbart bekymret av det du beskriver, altså.

Anonymkode: 217df...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke kontaktet lege med de symptomene du beskriver for mitt barn. Men jeg synes det er så stress å dra til legen med barnet (litt eldre nå). Barnet hater det, det er langt å dra når barnet er syk, man utsetter seg for mer smitte føler jeg (på legekontoret eller legevakt) og legen gjør aldri noe likevel og sier bare "virusinfeksjon, ring tilbake om barnet blir veldig sløv eller ikke tisser/drikker eller får veldig høy feber som ikke går ned med Paracet". Har dere en grei lege i nærheten og du føler det vil hjelpe på bekymringen å ta kontakt så kan du jo gjøre det :) Men tviler på at de vil gjøre noe/kan gjøre noe da. 

God bedring til lille ❤️ 

Anonymkode: 40978...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...