Gå til innhold

Kul i brystet, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må mase deg frem slik at du får kjapt finne ut hva det er. Noen steder går det veldig tregt og da kan det ha blitt værre hvis det er noe. Får håpe det er ufarlig da.

Anonymkode: cb299...649

Skrevet

Hatt kul i brystet flere ganger. 2 ganger har jeg blitt altfor bekymret så fikk undersøkt det, det var bare betent kjertel. 

Fikk også beskjed om å ikke gå å kjenne/ta for mye på de da dette ville irritere enda mer. Tok veldig lang tid før den ene forsvant men den ble borte etterhvert 👏

Men bra du får det undersøkt! Man vet jo aldri om den er godartet eller ondartet. 

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Ser det har gått en stund siden siste aktivitet, men lurer på om noen har opplevd mer vondt og hevelse pga cyster i brystet? Det ble gjort FNA og fortalt at det var en vanlig (simple) cyst, men brystet er blitt enda større og hovent siden da... (nå har det gått snart 1 måned) 🤔

AnonymBruker
Skrevet
lympho.dance skrev (4 timer siden):

Hei,

Ser det har gått en stund siden siste aktivitet, men lurer på om noen har opplevd mer vondt og hevelse pga cyster i brystet? Det ble gjort FNA og fortalt at det var en vanlig (simple) cyst, men brystet er blitt enda større og hovent siden da... (nå har det gått snart 1 måned) 🤔

Ikke opplevd dette. Men har lest at det ikke er vanlig at kreftkuler er vonde. Men du, gå til legen og få det undersøkt. Bedre å ta en mammografi og ultralyd enn å gå å bekymre seg❤️

Anonymkode: 051b5...d87

Skrevet (endret)
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke opplevd dette. Men har lest at det ikke er vanlig at kreftkuler er vonde. Men du, gå til legen og få det undersøkt. Bedre å ta en mammografi og ultralyd enn å gå å bekymre seg❤️

Anonymkode: 051b5...d87

Det ble gjort mammografi, ultralyd og tatt biopsi, har i tillegg bilateral lymphadenopathy (begge armhuler), venter på biopsi svar...

Det har blitt større etter undersøkelse, og tydelig hoven 🤔

Vi får se da...

Endret av lympho.dance
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (På 5.12.2023 den 7.58):

Jeg hadde det for noen år siden. Helt ufarlig. Legen henviser deg til sykehuset for undersøkelse. Pass på at han henviser til både ultralyd og mammografi. 90% av de som henvises med kul i brystet har ikke kreft. 90% av de med kreft overlever. Så sjansene dine er veldig gode! 

Gammel tråd, men fant selv en kul i brystet i dag.
Skal (burde) man ta mammografi før det blir vurdert som mer alvorlig av lege/spesialist?

Anonymkode: e0001...3cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal (burde) man ta mammografi før det blir vurdert som mer alvorlig av lege/spesialist?

Du må via legen for å få time til mammografi. Book en legetime så får du innkalling til mammografi :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastlegen henviser deg til mammografi. Siden du har oppdaget en kul så tar de helt sikkert en ultralyd etter mammografien og evt en vevsprøve. Du kan velge å ta privat mammografi også om du ikke vil ta det via henvisning fra fastlege 

Anonymkode: df565...8f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlegen henviser deg til mammografi. Siden du har oppdaget en kul så tar de helt sikkert en ultralyd etter mammografien og evt en vevsprøve. Du kan velge å ta privat mammografi også om du ikke vil ta det via henvisning fra fastlege 

Av det jeg har lest så tas ikke mammografi med mindre legen/spesialisten henviser deg videre til dette etter undersøkelse og ultralyd, fordi det da enten kan tyde på noe som ikke er ufarlig eller fordi det bare er usikkert hva det er. Vurderer rett på privat for å få svar raskest mulig, da er det ikke mammografi som første steg hvertfall der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Av det jeg har lest så tas ikke mammografi med mindre legen/spesialisten henviser deg videre til dette etter undersøkelse og ultralyd, fordi det da enten kan tyde på noe som ikke er ufarlig eller fordi det bare er usikkert hva det er. Vurderer rett på privat for å få svar raskest mulig, da er det ikke mammografi som første steg hvertfall der.

Når du er inne i pakkeforløpet pleier det å gå raskt. Ville stolt på det offentlige. De aller fleste kuler er ufarlige. 

Anonymkode: 424b7...a80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en kul, ble henvist videre av fastlegen. Der ble det tatt både mammografi og ultralyd rett etter hverandre (altså, rett ut fra det ene og inn til det andre). Det positive er at selv om jeg bare hadde funnet kul i det ene brystet sjekket de begge like nøye.

Var ufarlig hos meg!

Anonymkode: c1dac...9da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mammografi er det første de tar, vært på dette to ganger pga kul i brystet. Dvs fastlegen henviser til sykehuset. Sykehuset tar først mammografi så evt ultralyd og vevsprøve. Vevsprøve  må uansett taes under ultralyd for at de skal «treffe» stedet der du evt skal ta vevsprøe.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er det helt ufarlig. Hos unge er det vel anbefalt å vente noen menstruasjonssykluser før man går til lege? Jeg hadde i alle fall en stor kul i brystet, men den forsvant etter 2 måneder.

Anonymkode: e0fa2...193

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som regel er det helt ufarlig. Hos unge er det vel anbefalt å vente noen menstruasjonssykluser før man går til lege? Jeg hadde i alle fall en stor kul i brystet, men den forsvant etter 2 måneder.

Anonymkode: e0fa2...193

Nei. Unge kan også få brystkreft. Jeg var 28 år gammel da jeg fant en kul i brystet som viste seg å være kreft. Hadde jeg ventet 2 måneder med å gå til legen hadde jeg sannsynligvis hatt mye dårligere prognose da jeg hadde en svært aggressiv type. 

Oppdager man forandringer i brystet, sjekk det! 🙏

Anonymkode: a9985...6fb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært hos legen for undersøkelse og ultralyd, henvist videre til mammografi midten av juni.

Fått innkallelse til mammografi nå, og først i midten av august… Er dette riktig?
Har jo lite lyst å gå så lang tid på å få svar og føler meg da nødt til å benytte meg av privat tjeneste.

Leser det kan gå «noen uker», blir her da snakk om 8-9.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå har jeg vært hos legen for undersøkelse og ultralyd, henvist videre til mammografi midten av juni.

Fått innkallelse til mammografi nå, og først i midten av august… Er dette riktig?
Har jo lite lyst å gå så lang tid på å få svar og føler meg da nødt til å benytte meg av privat tjeneste.

Leser det kan gå «noen uker», blir her da snakk om 8-9.

Det var litt lenge ja . Følg magefølelsen tenker jeg. Jeg valgte å gå privat da jeg oppdaget en kul, og det er jeg veldig glad for egentlig . Jeg var så sikker på at det var kreft, derfor valgte jeg å gjøre det. Det viste seg dessverre at jeg hadde rett . 

Anonymkode: 01c10...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om å få time tidligere om det dukker opp en ledig pga endring. 

Anonymkode: 1b38c...dcc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...